Fortsätt till huvudinnehåll

Kalops paleo

Äääääntligen kommer jag in på mitt konto. Är i Sthlm och hälsar på min dotter. Tog inte med mig min dator då hon har införskaffat sig en. Men tror ni att jag kom ihåg min inloggningskod?? Nääh....
Men helt plötsligt vetni så snurrade hjärnan igång och poppade upp den och here I go...

Jag har ju gjort min operation och är nu här och vilar upp mig lite. Jag kommer att skriva ett inlägg om det snart eftersom jag fått många frågor om hyperparathyroidism.
Jag skulle bli jätteglad om ni även ställer frågor och kommentarer direkt här på bloggen, för det kan även hjälpa andra.
Kommentera gärna även mina övriga inlägg, för då blir det också roligare att skriva till er och känns mindre som att jag bara pratar till mig själv 😂. Lite kommunikation är alltid trevligt och då blir det en lite mer levande blogg och även roligare för er.

Nog snackat... Älgjakten har ju kommit igång och många har fått sina frysar fulla. Jag fullkomligt älskar älgkött. Gjorde häromdagen en kalops. Kan det bli en finare kalops än av riktigt naturbeteskött/gräsbeteskött? Just nu har jag en ljuvlig älgskavsgryta som puttrar på spisen. Den är klar om bara någon minut. Till den blir det blomkålsmos. Recept på den ska ni naturligt också få sedan. Men här får ni receptet på en härlig höstmat -- Älgkalops.


Ett tips är att lägga kryddorna i en tesil som kan stängas. Då är det bara att plocka upp tesilen när grytan är klar och ingen behöver tugga på ett starkt pepparkorn. Välj även ekologiska livsmedel (ekologisk buljong har jag tyvärr inte hittat någon godtagbar. Kanske finns det någon riktigt bra, så skriv gärna en kommentar om ni vet någon). Annars gör du din egen buljong. Jag lägger in ett recept på det längst ner i detta inlägg.

850g - 1 kg grytbitar ex från bog (gärna älg eller annat gräsbeteskött av nöt)
10 st svartpepparkorn
2 lagerblad
10 vitpepparkorn 
smör till stekning
1 liter vatten
1 kycklingbuljongtärning. 
2,5 tsk oraffinerat havsssalt + svartpeppar
2 gula lökar i tärningar
600 g morötter i stavar. Gärna både gula och orangea för färgens skull.
1 msk arrowrot
ev lite soya för färgens skull


  1. Stek köttet i omgångar och krydda med salt och peppar. Lägg över i en kastrull.
  2. Stek löken mjuk och lägg den tillsammans med köttet.
  3. Tillsätt vatten, pepparkornen och lagerblad
  4. Låt köttet koka upp och skumma väl
  5. Låt sedan köttet puttra under lock i ca 1,5 timmar. Det ska INTE koka hårt - då blir köttet segt.
  6. Tillsätt morötterna de sista 30 minuterna
  7. Red av med 1 msk arrowrot utrört i lite kallt vatten och rör ner det i grytan. Låt puttra i ytterligare 5 min. Vill du ha en brunare nyans på såsen så tillsätt lite soja, gärna glutenfri tamarisoya.


Servera exempelvis med skivade inlagda rödbetor och en rejäl sallad. Äter du potatis, så gör du det. Själv undviker jag det oftast då det innehåller många kolhydrater och inte så mycket näring i förhållande till det. Men ibland lyxar jag till det och unnar mig en "pära" eller två. Det beror på hur det sett ut resten av veckan. Allt handlar om balans. Är du sockerkänslig ska du undvika potatis. kall kokt potatis kan du däremot äta. Det höjer inte blodsockret och innehåller prebiotika som göder de goda bakterierna (probiotikan) i magen. Nam-nam säger tarmarna 😋

Buljong:
Ben som blir över från kyckling och vilt sparar jag och gör hälsosam benbuljong på. Kollagen och gelatin är bra för tarmar, leder, brosk, hud m.m. Ju mer gelatin som bildas, desto nyttigare. Mycket bra för mig som nu fått osteoperos pga min hyperparasjukdom. Kycklingbenen med knotor och brosk, kokas tillsammans med härliga kryddor, oraffinerat salt, lagerblad och grönsaker i minst 10 timmar. (köttben från nöt med knotor, märg, brosk etc. bör koka upp till 48 h). Det får inte stormkoka, utan bara småputtra. Tillsätt även ngn matsked äppelcidervinäger som hjälper till att dra dra ut nyttigheterna ur benen. När buljongen är kylskåpskall ska den vara riktigt dallrig. Du kan då avlägsna fettet som bildats på ytan om du vill. Fettet kan annars smaka lite härsket eftersom det kokat så länge.
Drick en kopp varje dag av denna goda hälsobringande buljong.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och