Fortsätt till huvudinnehåll

Köttfärs- och zucchinigratäng


En sån smaksensation! Den här hoppas jag ni testar att göra hörni! 

 Den blir nästan som en lasagne men med zucchini istället för lasagneplattor. Grymt gott! Mycket grönsaker så den är späckad med nyttigheter dessutom. Går även supersnabbt att tillaga.  Det tar mindre än en timme innan maten på bordet, varav 20 min i ugnen.

Jag fann ingen ekologisk köttfärs den här gången, jag som är så noga med sånt. Vill ju att djuren ska ha det bra. Så den här gången tog jag något som kallas för hushållsfärs. Det är iblandat ärtor i färsen. Jaa, till den här rätten fungerade det ypperligt. Men jag kommer ändå hädanefter när jag tillagar det här (vilket jag definitivt kommer att göra 😋) att istället använda mig av eko/KRAV, när jag får tag på det. För djurens skull. 

Det du behöver för denna anrättning är 

2 st Zucchini

500 g Köttfärs

1 st Kycklingbuljong

1 Gul lök

40 g Rotselleri

3 st stjälkar av stjälkselleri 

1 Morot

2-3 Vitlöksklyftor 

1 msk Tomatpuré 

Örtsalt, svartpeppar

Basilika, rosmarin ca 1 kvist av varje (färska, men det fungerar även med torkad)

1 tsk Go chu jang chilipasta

En slatt rött vin ca 1 msk

1 st körsbärstomater på burk ex Mutti 

Smör att steka i

2 dl Riven ost

Inte så märkvärdiga grejer alltså. Det som kanske kan verka som ett frågetecken är go-chu-jang som är en chilipasta. Den är lite sötare i smaken och styrkan är inte lika vass som ex sambal oelek. Mjuk-stark-söt alltså. Suuupergod!! Den ligger i en röd plastask och hittas bland asiatiska/utländska produkter i affären  

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 °

Börja med att skiva och hacka lök, rot- och stjälkselleri samt morötter. Stek i lite smör tills löken är mjuk och det börjar få färg. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med en stund. Lägg över i en kastrull. Tillsätt körsbärstomaterna samt buljongtärningen. Låt detta puttra under tiden du steker köttfärsen  

Stek färsen. När den är klar och fått lite färg så tillsätt vinet och hackade färska örter. Låt vinet koka in. Lägg över färsen i kastrullen tillsammans med grönsakerna. Tillsätt pressad vitlök och chilipasta. Låt puttra i ca 10 min. Smaka av med ev örtsalt och peppar. Är köttfärssåsen för vattnig så red av den lite med ex maizena. 

Skiva zucchini tunt med en osthyvel. Jag brukar lämna innanmätet med fröerna, men där gör du som du vill. 

Varva zucchini och köttfärsröra i en ugnsfast form. Avsluta med ett lager zucchini. Strö över osten. 

Grädda ca 20 min tills gratängen fått en vacker färg. Ät och njut! 




Värme & Kärlek

Christina 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ugnsrostade rödbetor med citronsmör

Ibland önskar man sig ju bara något lätt, vegetariskt eller något gott som tillbehör.  Det här åt vi i helgen och valde då att äta den som en egen liten rätt och tog då även rivna morötter till. Smöret smälte sakta ner över de varma rödbetorna. Åh Guuud så gott! Prova även som tillbehör till ex lax. Jag använde  osaltat smör och saltade det med ekologiskt örtsalt, eftersom det saltade smöret innehåller raffinerat salt som inte är hälsosamt. Väljer du ett saltat smör så välj då ekologiskt smör. Jag väntar och längtar till den dagen det kommer ett osaltat ekologiskt smör) Citronsmör: 1 port 1 msk osaltat smör   1½ tsk pressad citron 1 krm rivet skal av citron 1 pressad liten vitlöksklyfta 1 krm smulad torkad timjan örtsalt (herbamare eller trocomare) Rödbetor i ugn:.  Skala ekologiska rödbetor, så många du vill ha. Klyfta dem och droppa över lite olja. Krydda med örtsalt. Använder du extra virgine olivolja så rostar du dem långsamt i ugnen på 150-160°C. Det är olivol

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Grymt goda pommes strips på kålrabbi

Ibland finns det bara sådär supergoda alternativ som gör att man aldrig behöver längta tillbaka till de mindre nyttiga "originalen". Vill man hellre fritera dessa så går det naturligtvis jättebra. Använd då avokadoolja, druvkärneolja eller kokosolja som alla har en hög rykpunkt, vilket gör att inga giftiga ångor bildas. Doppa dem gärna i arrowrot före friteringen. Salta och krydda efteråt. Jag har den här gången valt ugnen eftersom jag inte hade så mycket olja hemma och för att även ugnsrostade kålrabbistrips blir supergott. Det här tillbehöret kommer även dina barn att älska. Serverad till en god köttbit och kanske lite bea så går knappt att känna skillnad på vanliga strips och de här. Såhär gott kryddade blir de en riktig hit! Åh nu blir jag ju jättesugen. Man när klockan är över 21 på kvällen så blir det ingenting av med det snålvattnet... 😋 Kålrabbi Kokosolja Herbamare/Troccomare örtsalt Paprikapulver (Paprika är otroligt besprutat så använd ekologis