Fortsätt till huvudinnehåll

Pescovegetariansk tallrik med massor av näring



Hejsan på er!

Visst är det ljuuuvligt! Har precis kommit in från en timmes promenad. De små fåglarna tar i ända från tars-tårna och sjunger ut allt vad de kan. Bäcken porlar, solen skiner, blåsten rusar runt i håret och det är bara så härligt.

Tänk så mycket bättre jag mår när jag äter lätt mat. Min bok som jag skriver på får ligga tills jag blivit opererad och frisk. Jag kan bli sååå sjuk av min hyperparathyroidism, men när jag följer mina egna bokrecept så börjar min energi direkt att komma tillbaka och höjas. Det här receptet är inte direkt taget ur boken. Där är maten uttänkt på ett annat sätt – mer som en mild detox men ändå så god och full av näring. Dock visar det här receptet på hur en nyttig måltid kan se ut på daglig basis.

Hälsosam mat behöver inte vara krånglig, dyr eller ta lång tid att tillaga. Jag dras mer och mer till lite mer vegetarisk/flexitariansk/pescovegetarisk kost. Även mer raw-food. Äter jag tung mat så mår även jag "tyngre".
Visst äter jag någon gång rött kött med goda såser, men de flesta dagarna i veckan återgår jag till lätt mat, eventuellt med fisk och fågel. Jag kan då hålla min sjukdom i schack och mår inte så dåligt av den som om jag "slarvar." Kosten har verkligen betydelse för vår hälsa och det är jag ett skolexemplar på.

Prova den här rätten. Den är fräsch, god och enkel att göra. Du blir mätt, men inte tung i kroppen. Mängderna bestämmer du själv efter dina egna behov och din hunger.

Välj ekologiska livsmedel i den mån det går för att tillgodogöra dig näringen på bästa sätt. Tänk på att paprika är bland det mest besprutade. Passa på att köpa när den är på extrapris, för den är faktiskt ganska dyr tyvärr.
Blir dina paprikor (eller andra frukter och grönsaker) lite rynkiga i kylen, så lägg den i ett glas kallt vatten. Då återfår den sin spänst. Så likt vår hud – fukt håller rynkorna borta ;)

Ingredienser:
crispsallad
paprika
mozzarella (valfritt)
basilika
kidneybönor
quinoa i olika färger, tricolore
purjolök
grön sparris
makrill i tomatsås
olivolja extra virgine
riven parmesanost (valfritt)
pressad citron (valfritt)

Gör såhär:
  • Önskad mängd quinoa kokas upp i vatten. Skölj av den i en trådsil så att du får bort skummet som bildats. (Alternativt att du blötlagt den i några timmar före tillagningen. Koka den sedan i nytt vatten  på svag värme tillsammans med buljongtärning eller herbamare örtsalt i 15 min 
  • Skär bort den nedersta träiga biten på sparrisen och lägg ner den i kokvattnet tillsammans med quinoan när 4 minuter kvarstår av koktiden
  • Plocka upp sparrisen och lägg åt sidan. Häll av vattnet från quinoan.
  • Blanda quinoa med skivad purjolök och avsköljda bönor och lägg upp på tallrik
  • Lägg upp crispsallad  tillsammans med makrill och skivad mozzarella 
  • Servera med skivad paprika, sparris med riven parmesanost och strössla över hackad basilika
  • Ringla över extra virgine olivolja och eventuellt lite pressad citron
  • Smaksätt eventuellt med herbamare örtsalt
OBS! För att göra den mejerifri/laktosfri så kan du utesluta mozzarellan och ersätta sältan från parmesanosten med lite örtsalt eller näringsjäst som du mixat med cashewnötter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fläskfilé med gudomlig rosépepparsås

Heeej!

Här hare varit kalajs. Fyllde ju år den 11:e. Blev så bortskämt uppvaktad och det var jättemysigt. Kaffe på säng, som jag iof sig alltid får när det är helg, paket och besök. Svärmor hade med sig tårta som hon hade bakat. Hon är en bra bit över 80 och jag tycker hon är fantastisk som orkar.

Dagen till ära så gjorde jag fläskfilé med en GUDOOOOMLIG rosépepparsås.

”Såsen ger sån eftersmak att det vattnas i munnen”. Det var min mans kommentar när vi satt och åt. Och så tog han mer... och mer... och till slut bara potatis och sås. 
Ja den blev faktiskt sagolikt god. Åt ju en rosépepparsås i Portugal och tänkte att ja må prova då jag faktiskt aldrig gjort den. Den blev inte lika i smaken, för jag tror att den i Portugal var gjord på enbart grädde och utan tillsatt annan smak förutom just pepparn. 
Jag föreställde mig att det skulle vara gott med vitt vin och dijon. Joooo men visst! Åååh den smaken!! Försöker ju själv att undvika mejerier, eller bara äta pytte-pytt. Men här gick jag all…

Milier

Uppdaterad med en lite enklare version.

Idag tänkte jag skriva lite om milier. Det är något som är mycket vanligt och de flesta får dem någon eller några gånger. Oftast något som dyker upp på torr hy eller genom tilltäppande, uttorkande och felaktiga produkter

Milier brukar synas som synliga små vita knutor/kulor under huden och mestadels sitta runt ögonen eller kinderna. Det är små keratincystor som bildas i epidermis, det översta hudlagret. Det vita består av celler från det döda hudlagret (hornlagret) som är det yttersta skiktet i översta hudlagret, samt talg som blir inkapslade. Dessa sitter som små knutor/kulor under huden. Tittar man på dem i mikroskop så ser man att varje milie har tre "huvuden".

Många förväxlar dessa med acne (finnar) men dessa små hårda milier har ingen utförsgång (por) såsom acne eller pormaskar har. Milier är ingenting farligt men kan kännas lite missprydande. Ofta sitter även flera stycken samlade på ett område.


Förebyggande

När Du på kvällen reng…

Stora kryddiga kycklingköttbullar i tomatsås

Hej från ett brandröksfyllt Jämtland. Jag flydde till stugan men se, då började det brinna runt knutarna även där. När det var som värst så var det nästan så att man inte ville andas och det blev svårt att sova då värmen krävde att fönstren stod öppna. Nu flyger det helikoptrar, ända upp till 9 st runt om här. Hoppas och tror att de får bukt på bränderna nu. 
Igår gjorde jag stora härliga kryddiga köttbullar på kycklingfärs. Så gott med en kraftig tomatsås att lägga ner godingarna i. 

Servera med valfri glutenfri pasta, men  se upp för de som innehåller rismjöl och tillsatser. Paulun har bra pasta, shiratakinudlar, zoodles, linspasta eller bönpasta om du inte äter det för ofta. Sojabönor kan vara hormonstörande i större mängder. Blomkål är också gott till. 
Börja med tomatsåsen eftersom den ska stå och puttra ett tag. 
Alltigenom ekologiska produkter. Även kryddorna
Enkel tomatsås:  390 g krossade tomater 1 1/2 röd lök, hackad 2 1/2 msk tomatpuré  2 msk kyckling- eller kalvfond 1…