Fortsätt till huvudinnehåll

Primär hyperparatyreos


Inlägget kan innehålla affilatelänkar. Det innebär dock ingen kostnad för dig.




Hej finingar!
Jag har ju äntligen fått göra min operation på bisköldkörtlarna. Innan operationen så har man både tagit ultraljud och screenat för att se var och vilken/vilka av de fyra körtlarna som är förstorade.
Det jag nu lärt mig är att det inte är säkert att alla kontroller ger resultat i att man ser exakt vilken eller vilka som är drabbade. Detta hände mig....

Jag tror aldrig att jag har varit så nervös inför en operation någon gång förut och jag har opererat ben, fötter och annat. Men halsen!!!! Huuuga!! Men jag kan lugna dig som ska göra operationen att de som gör den har gjort den så många gånger och det finns absolut ingenting att vara orolig för.

Nåväl den där screeningen innebär att man får dricka kontrastvätska och sedan ligga på en bänk medan man tar foton via en apparat. Det tar hela dagen och jag somnade flera gånger om.

Dagen före operationen fick jag träffa sköterskor, kirurgen och narkosläkare. Det tog även det hela dagen och jag blev bjuden på lunch och så omhändertagen.

Operationsdagen så rullades jag in till salen där värsta gänget på 8 personer skulle ta hand om lilla mig. Snacka om att de har full koll och att man är under säkra förhållanden. Det kändes så tryggt.
Jag tål inte morfin, så de fixade något annat åt mig under och efter operationen.

När jag vaknade så var jag så lycklig över att det äntligen var gjort. Jag fick åka upp på salen. Fick alvedon mot smärtan, som faktiskt inte var så farlig alls. Ondast hade jag i nacken då man troligtvis legat som en böjd ostkrok. Det höll i sig drygt en vecka.

Dagen efter kom ronden och jag fick veta att man tagit bort den körtel som visat sig på både ultraljudet och screeningen. Man sydde sedan ihop mig och väntade 15 min. Under den tiden skall nämligen värdena hinna sjunka. Mina sjönk inte tillräckligt så man beslutade sig för att öppna mig igen. På andra sidan hittade kirurgen en rejält stor ful körtel. Jag kan tillägga att det bildas tumörer på de sjuka bisköldkörtlarna, men att de i stort sett alltid är godartade. Kirurgen började leta efter den fjärde körteln, men kunde inte hitta den. Efter fyra timmars operation, som vanligtvis brukar ta 20 minuter, så var man tvungen att avsluta. Operationen tog annars för lång tid. Nu är det bara att hoppas att den fjärde körteln är frisk.

Man föds med dessa fyra bisköldkörtlar bakom öronen, två på var sida. De vandrar sedan ner till att lägga sig bakom sköldkörteln. Vissa fortsätter dock sin vandring och det kan vara det som hänt mig.

Jag har fått tillbaka lite av min energi. Förut var det ett helt företag att ens byta en toalettrulle. Nu kan jag faktiskt orka att dammsuga och torka golven. Däremot är jag fortfarande ofantligt trött och jag har ännu kvar den hemska hjärndimman.
Jag har dock fått en annan sorts värk i skelettet. Läste att det kallas för "hungry bones". Det händer när kalciumet börjar leta sig tillbaka till skelettet. Innan operationen hade jag också skelettvärk. Det beror på att kalciumet tas från benstommen ut till blodet. Det kändes som att någon skrapade på skelettet. Mycket obehagligt och jag kunde vakna på natten av värken.

Jag får även mycket muskelsammandragningar i fötterna och måste äta mer än dubbel dos av magnesium för att reglera detta. Jag har fått som en påse ovanför snittet på halsen så jag ser ut som en kängurumamma, men det är tydligen vanligt att man får. Det kan hålla i sig ända upp till 3 månader. Är lite svullen under också och där har jag lite småont. Men jag vet ju att det är övergående.
Det har endast gått 1 månad sedan operationen så jag måste nog se tiden an lite. Det är väldigt lätt att vilja ha för bråttom.

Risken med den här sjukdomen är ju att man kan få hjärt- och kärlsjukdomar, njurproblem, samt diabetes. Därför är det jätteviktigt att hålla sig borta från socker, äta mycket grönt för näring samt att se till att kalciumvärdet hålls i schack allt vad som går. Att ha en massa kalcium flytande i blodet gör att kärlen blir åderförkalkade. Jag har haft mina egna trick för detta:

Magnesium (är som vågskålen mot kalciumet)
K2 (för kalciumet dit det hör hemma - till skelettet)
Bor (hjälper magnesiumet och är bra vid benskörhet)
C-vitamin (hjälper magnesiumet)
B-komplex (hjälper magnesiumet)
Probiotika (hjälper magen så att det finns goda bakterier att ta hand om tillskotten)
Samt ½ dl osötad granatäppeljuice varje dag vilket hjälper blodkärlen att renas från kalcium. Det ska vara hela frukten som pressas. Att äta enbart kärnorna har ingen som helst effekt. Jag dricker Kung Markattas.

Du hittar en massa fina tillskott under fliken "Greatelife" här vid sidan om, eller om du klickar på de streckade linjerna uppe till höger. De har tillskott från innate. De gör sina tillskott baserade på raw-food som kroppen känner igen och tas då lätt upp av kroppen. Ekologiska är dom också.

D-vitamin tar jag nu efter operationen tillsammans med magnesium.
Jag vill även varna för att äta kalciumkarbonat. De som har för liten mängd magsyra har svårt att tillgodogöra sig karbonat och vem vill förresten tugga på sten och berg? Det är ju inget som vår kropp känner igen. När inte tarmarna tar upp kalciumet så hamnar det i blodomloppet och överskottet i dina kärl. Välj därför en annan sorts kalcium om du behöver äta det ett tag efter operationen. Du behöver det om du börjar känna pirr i kroppen och runt munnen.

Jag kommer sedan förmodligen att äta något som heter benstark. Det gör jag om jag ser att värdena är bra och jag vill stötta skelettet lite extra.

Jag hoppas att inlägget varit informativt för dig som eventuellt står inför en operation, eller har fått diagnosen. Fråga gärna om ni undrar över något och kommentera mer än gärna, då blir jag så glader 😆

P.S Du hittar fler inlägg om detta ämne under fliken Diagnos eller hyperarathyroidism. D.S

Värme & Kärlek
Christina

Kommentarer

  1. Tack för bra info. Hoppas du har det bra nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla så hjärtligt! Ja idag mår jag prima från denna sjukdom.
      Allt gott till dig! 💝

      Radera
    2. Tack för bra info, saknade det inför och efter min bisköldkörtel op. Äter du fortfarande tillskotten du skrev om i ovan inlägg ? Känner mig konstig i benen så jag funderar på om jag behöver något tillskott. 🙏💕

      Radera
    3. Hej!
      Så skönt att du fått hjälp. Ja magnesium har jag fortsatt med. Nästan alla har ju magnesiumbrist idag. Jag tar magnesiumbiglycenat dubbel dos, K2 med D-vitamin samt stundtals Borat. Granatäppeljuice från markattan dricker jag ca 1/2 dl per dag. Jag tvärvägrade att äta alendronat. Jag gick genom att äta mina egna tillskott från att ha benskörhet till osteopeni efter bara några månader, vilket är förstadiet till osteopeni (benskörhet). Har aldrig tagit kalcium heller. K2 hjälper kalciumet som finns i blodet att vandra till skelettet. Har inte gjort ngn bentäthetstest på senare år, men skulle tro att det fortsatt att förbättrats och ligger bra.
      Har du känningar i benen med ex krypningar, sendrag etc så skulle jag testa magnesium i lite högre dos. Hjälper det inte så kanske även
      testa B-komplex. Jag kan ju inte rekommendera ngn annan då jag inte har den befogenheten, men kan tala om vad som varit suveränt för mig. Hoppas ditt skelett mår bra och att du känner hur du fått ny styrka efter operationen.
      Lycka till fortsättningsvis/ Christina

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå