Fortsätt till huvudinnehåll

Vad blev det på julbordet?








Hej raringar!

Julafton har passerat och jag hoppas att den varit ljuvlig. Kanske har ni fått spendera lite kvalitetstid med familjen eller fått ha lite egentid.

Jag har ju högra armen i gips och är högerhänt, så laga maten till denna jul var en riktig utmaning. Trilla köttbullarna fick min särbo göra liksom att skala räkorna. Han har ju jobbat till sena kvällar så han har inte hunnit med så mycket annat.
Vi hade bestämt oss för att ha mycket grönt på vårt julbord i år med olika sallader och grönsaker.
Det tog naturligtvis sååå lång tid att göra allt med bara en hand. Hade kunnat släppa allt och köpt färdig julmat, men där går liksom gränsen för vad jag vill ha. Nej, julmat ska vara hemlagad, utan en massa tillsatser och verkligen njutas av.

Jag kämpade (men i glädje) och lagade mat i flera dagar. Värst var det när jag kokat julskinkan och kom på att jag inte hade någon hemma som kunde hjälpa mig när den var klar. HJÄÄÄÄLP!! Hur får jag upp den ur kastrullen??? Ingen slask hade jag nära spisen heller och lyfta kastrullen var ju uteslutet.
Fick tag på två små matgafflar, som var det enda jag hittade hos min särbo där maten tillagades och med hjälp av dem lyfte jag upp över tre kilo skinka. AAAAJJ! Tror faktiskt att jag gjorde nåt riktigt dumt där med min arm.

Idag är jag slut som artist. Jag är ju fortfarande mycket trött efter sjukdomen och operationen av bisköldkörtlarna och att bryta armen och sedan måsta operera den blev nog droppen för kroppen. (Där fick jag till det  med rimmet 😉). Därtill flera dagar av matlagning tog ur resten av musten. Nu måste jag lyssna på kroppen och vila.

Vi blev 6 personer runt julbordet detta år. Jag har ju min kära kusin hos mig på veckorna och så härligt att se någon njuta av maten så mycket. Min dotter blev kvar i Stockholm eftersom hon arbetade ända till sena eftermiddagen dagen före julafton. Det här blev tyvärr andra julen på rad utan henne. Hon är annars precis som jag och min kusin en riktig gourmé som älskar mat och som med ord och uttryck tacksamt njuter av den. Sån uppskattning ger verkligen värde till all matlagning.

Vårt julbord innehöll:
Hemkokt ekologisk skinka, vanlig sill, senapssill (denna gång köpt p.g.a tidsbrist) grönsallad med parmesandressing och rostade macadamianötter (recept från Jessica Frej), ghee-stekt brysselkål med en gnutta honung och örtsalt, ägghalvor med rädisor röd lök wasabimajonnäs och räkor, halstrad gravad lax med kryddor riven pepparrot och citrongurka, vanlig gravad lax, finsk kål-.och morotslåda, prinskorvar, köttbullar, Jansson (som denna gång tyvärr blev misslyckad då den blev konstigt oljig), jättegoda revbensspjäll som min särbos son gjort. En blandsallad innehållande oljestekt palsternacka, salladslök, morötter och vitkål i vinägrett, samt rödbetssallad med fetaost. Recepten på en del av maträtterna hittar du under etiketten "Jul". Jag kommer att lägga in fler av dem till nästkommande jul.

Jag fick tag på det mesta ekologiskt. Däremot väljer jag inte ekologiska ägg p,g,a det giftiga fiskmjölet som ges till dem. Där väljer jag ägg från utehöns som fått sprätta. När jag köper dem i affären så hittar jag dem hos Coop och hos de som säljer märket Garant, såsom Willys och Hemköp.








Julklappar! Ja jag är barnsligt förtjust i paket. Fick en jättegosig morgonrock och presentkort på gå- och löpkliniken av min särbo. Han tycker visst att jag har halkat klart nu och vill att jag köper mig ett par dubbade kängor. Mm ska ske.... Andra klappar innehöll köksredskap, resa till Portugal med uppehälle (Jaaa jag veeet hihi), pengar, och presentkort. Hej hopp!!

God fortsättning till er!
Värme & Kärlek
Christina

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och