Fortsätt till huvudinnehåll

Påskhelgen, nästan ocensurerad 😅



 😅

Jag tog en liten paus från bloggen och skrivandet under påskhelgen. Behövde fokusera bara på mig ett tag. Att komma bort från vardagen kändes som ett skrik av behov inifrån benmärgen på mig. Det har ju varit lite turbulens med operationer och olyckor på sistone. Att lyssna på kroppen har jag äntligen lärt mig och tagit till mig. 
Därmed åkte jag i förväg till stugan på landet. Tog med mig massvis med packning, mat och särbons katter. Dagen därpå kom även särbon och vår härliga helg påbörjades.

Jag hade städat och gjort påskfint redan innan så det var bara att landa. Eldade i köket och rummet och du vet när den där speciella värmen från ved sprider sig, det är ju en värme som går på djupet och nästan tinar upp en inifrån.

Solen har skinit för fullt på oss hela påsken. Vi har pimplat, solat, ätit god mat, tagit långa promenader, åkt skoter, badat tunna, varit på bymiddag, druckit morgonkaffet i sängen, skrattat, pratat och planerat och bara myst.  


Rostas av gräsbeteskött som ska blev plankstek

Plankstek med tryffelbearnaise



Jättegott vin

Ja det där med skoter ja… Vi var ute en av de vackra dagarna och särbon fick för sig att köra upp från sjön mot en lada som låg lite längre upp. Har jag berättat hur mycket snö vi har här i Jämtland ? (Ja i Norrland över huvud taget)
Ja naturligtvis körde vi fast, men fick som tur är upp skotern relativt snabbt. Då bestämde sig min blåsa för att tala om att den var lite på gränsen till överfull. ”– Jag behöver verkligen kissa”, sa jag till särbon. – ”Jo men det kan vi ordna, du kan gå av här och gå bakom ladan in mot skogen”.
Så Christina gjorde som hon blev tillsagd och klev av skotern med ena foten först. PLOPP så åkte heeela benet ner i snön. Ända upp till rumpan. Ja, vad gör man då? Jo man måste ju försöka få upp benet så jag satte ner andra foten i snön och PLOPP så satt jag med båda fötterna med snö, ända till rumpan. Helt fast! Kan jag säga att jag fick lite panik och mitt i paniken började jag skratta så hysteriskt att jag bara väste. Hahahaaaa. Hur ska jag nu bära mig åt för att kunna komma upp på skotern igen? Den var ju liksom i höjd med mina axlar. Kan säga att det var tur att snön räckte ända upp till skrevet och blev som ett stöd, annars hade jag kissat på mig av hysteriskt skratt tror jag.
Särbon med stora fötter och skor som var lika breda som snöskor (ja nästan då), kliver runt och börja göra upp steg åt mig. Han gick där helt obesvärat som nån Jesus som gick på vattnet. Långa kliv naturligtvis. Nåja jag lyckades få upp ett ben och satte ner det i hans fotspår. Det är bara det att jag har betydligt mindre fötter och det var mer som att sätta ner pålar i snön. PLOPP, PLOPP, … Herreguuud så jag slet. Kom slutligen fram och kunde huka mig som vi flickor gör. Torkade mig och skulle dra upp byxorna när jag ser att karln står och filmar… Ah men asså…, men hoppas och tror att han lurades lite. Jag har inte lyckats tagit reda på det riktigt ännu. Han kan nämligen vara lite busigt och oskyldigt lurig min kära.



Nästa dag var vi på isen igen när vi fick sällskap av en liten älgfamilj. Så vackert det var. Klickar du på länken här ovan så får du se den lilla kortfilmen. 
Jag har även lyckats bli lite ”grisbrun” som särbon så vackert uttryckte det. 

Här är man verkligen på landet :)
Idag snöar det igen och nu på eftermiddagen så har det kommit över ½ dm och mer lär det bli. Ska ut och skotta lite nu och ta in lite mer ved till stugan. Jag har bestämt mig för att stanna några extra dagar tillsammans med katterna.
Ha nu en underbar vecka så hörs vi när jag kommit hem.

Värme & Kärlek
Christina

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och