Fortsätt till huvudinnehåll

Medium-het och ljuvlig kycklinggryta. Info om vissa kryddor och dess fördelar






Åååh så god den här grytan blev.
Jag fick tag på färsk kycklinglårfilé, men det går lika bra med fryst som du tinar. Jag hade 8 filéer och man äter nog 2 per man (beroende på storlek). En riktigt hungrig karl äter nog 3 st. Den blir inte så väldigt het, men det är bara att krydda mer med kryddblandningen ifall du vill ha ett riktigt gung i grytan. Myntan som hackas ner i grytan skänker en extra smakupplevelse och fräschhet till rätten.

Kycklinglårfiléer (de är benlösa) är i mitt tycke det godaste på kycklingen. Så fantastiskt möra och saftiga. Jag känner mig riktigt rik och lyxig när jag får tag på dessa godbitar. Det är inte ofta man får tag på dom så när du får det - köp hem!! Sedan tar du fram det här receptet, tillaga och njuuuut.

Det finns två sätt du kan tillaga denna på: 
1. Endera följer du receptet med kryddblandningen till punkt och pricka.
Ställ då fram en fin liten skål med chiliflakes så att övriga vid bordet kan krydda mer om de vill.
2. Eller så struntar du i saltet i kryddblandningen och saltar enskilt under matlagningen efter eget tycke och smak. Då kan du ställa fram eventuell resterande kryddblandning på bordet ifall någon önskar lite mer hetta i maten.
Gör gärna mer kryddblandning och spara i en burk så du har tillgängligt nästa gång du vill göra denna underbara gryta.



Se till att du använder dig av ekologiska kryddor så mycket det går. Det finns ju näring och goda egenskaper i torkade kryddor också som vår kropp drar nytta av och då är det synd att förstöra detta med giftig besprutning.

Gurkmeja: Det är denna växt som ger blandkryddan curry­ sin gula färg. Studier visar att denna ört (färsk ser den ut som en liten ingefära med orange innanmäte) är bra för matsmältningen, bryter ner proteinrik mat, är blodrenande, stödjer levern, är avgiftande samt är verk­sam mot inflammationer, vilket är vanligt bland kroniska sjukdomar exempelvis ateroskleros (åderförkalkning). Den sägs även bekämpa fet­ma.
Gurkmejan är en stark antioxidant och kan även hejda tillväxten av olika cancertumörer. Gurk­me­ja har även en läkande effekt på tarm­­slem­hinnan. Den kan dock verka blod­förtunnande i användandet av stora mängder. Så äter du blodförtunnande medicin så var lite försiktig med do­sen så att det inte blir för mycket. Nyttigheterna tas upp bäst i kombination med svartpeppar. 
Vitlök: Har bäst effekt färsk. Flera studier har visat att färsk vitlök kan förebygga åkommor i hjärta och kärl. Dock har inga relevanta studier gjorts på vitlökskapslar. De aktiva ämnena i vitlöken är de svavelhaltiga oljorna. Den ska för att ha effekt intas färsk och inte värmas över 40°. Den sänker ko­le­ste­rolet och därmed motver­kas risken för åderför­kalkning. Den an­ses även ha före­bygg­ande effekt på livshotande cancer­varianter. Sänker blodtrycket och håller blodet lättfly­tan­de. Det i sig minskar risken för blod­proppar och stroke. Flertal stu­dier påvisar också att vitlök kan bromsa åderförkalkning (ateros­kle­ros) samt neu­trali­sera fria radikaler genom sina antioxi­dan­ter.
Chili/Cayenne: Innehåller det starka ämnet capsaicin. Den ökar förbränningen, vilket resulterar i att man svettas. Intag av chili i maten höjer mättnads­känseln och gör oss även mindre hungriga under dagen. Chili/cayennepeppar är bra mot smärta då den blockerar smärtsignaler t.ex. nervsmärta, bygger upp kroppens immun­försvar och bryter ner de skadliga fria radika­lerna då den innehåller antioxidanter, vilket i sin tur motverkar hjärt- och kärl­sjuk­domar och vissa cancertyper. Är en avgift­ande krydda.



Kryddblandning

1 tsk wasabi & sesame (finns i kryddhyllan på affären)
1 tsk paprikakrydda
0,5 tsk vitlökskrydda
0,5 tsk chiliflakes
0,5 tsk gurkmeja
0,25 tsk cayennepeppar
1 tsk himalayasalt, eller salta senare i grytan efter eget tycke och smak

  • Mortla alla kryddor tillsammans


8 kycklinglårfiléer
390 g krossade tomater
2 dl kokosmjölk, rosa tetra
2 kvistar mynta, finhackad (ska bli 2 tsk hackad)
2-3 tsk kokosolja till stekning

Gör såhär:


  • Hetta upp oljan i en panna eller gjutjärnsgryta. 
  • Stek filéerna i omgångar på medelvärme ca 8 minuter. Vänd dem då och då. 
  • Lägg sedan tillbaka alla filéer i pannan och häll på krossade tomater och kokosmjölk. 
  • Krydda med 3 tsk av kryddblandningen och salta enligt eget tycke och smak om du inte har salt i kryddblandningen. Koka upp och sänk värmen. 
  • Tillsätt den hackade myntan. 
  • Låt småputtra i ca 10 minuter. Smaka av.

Servera förslagsvis med vit quinoa och färska bladgrönsaker.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att