Fortsätt till huvudinnehåll

Frasiga halloumi -och morotsbiffar, rotselleripommes med brynt vitlökssmör och tzatziki













Vegetarisk mat när den är som bäst. Så vansinnigt gott! Frasiga och saftiga.
Testade det här receptet på jobbet igår. De blev verkligen uppskattade. Lite tråkiga bilder blev det allt, men låt inte det avskräcka dig för det här är verkligen något du "måste" prova. Älskar du haloumi så kommer du att bli galet glad i dessa biffar. Superenkla att göra och går supersnabbt om du har en matberedare som kan riva morötterna och halloumin. Då går det som en dans att få ihop dessa godingar.

Rotsellerin hade jag gått och tittat på någon vecka där den låg i kylskåpet och bestämde mig för att göra något med den nu. Skivade till tunna strips som tillagades på smörpapper på en plåt. Jag smälte kokosolja utan smak som jag blandade runt stripsen i. In i ugnen i 25 minuter på 225 grader. Under tiden hackade jag en schalottenlök och 2 vitlöksklyftor som jag fräste i smör tills smöret och löken började få färg. 
När stripsen var klara så saltade jag dem och vände runt dem i det smälta smöret. Alltså - WOW!!

Biffarna stekte jag på spisen i mycket kokosolja så de blev riktigt frasiga på ytan. 

Tzatzikin gjorde jag på crème fraiche (för vi hade slut på yoghurt), riven gurka som jag pressade ur vattnet ur så mycket som möjligt, salt och svartpeppar. Tillsatte även några droppar pressad citron.

De här biffarna innehåller glutenfritt ströbröd då det var det enda att tillgå på jobbet. Spannmål är ju inte det bästa. Men ta gärna något torrt spannmålsfritt bröd som du har hemma som du maler ner till smulor, eller välj fiberhusk istället. 

Halloumibiffar

8 port (ca 16 stora biffar)

1 kg morötter
4 halloumi
8 ägg
3 dl glutenfritt ströbröd ,malt spannmålsfritt bröd eller ca 2 msk fiberhusk (Testa dig fram med mängden. Du känner och märker om du kan forma biffar utan att de spricker)
herbamare örtsalt
nymalen svartpeppar
chilipeppar
kokosolja till stekning (utan smak)

  1. Riv halloumi och morötter fint. Använd gärna en matberedare. 
  2. Blanda ner ägg, ströbröd och kryddor. Väljer du fiberhusk så vispa ner det i ägget först. Se till att det inte bildar klumpar. 
  3. Blanda allt riktigt noga. 
  4. Forma till biffar och stek dem frasiga i mycket kokosolja några minuter på var sida. 


Rotselleripommes med brynt vitlökssmör

225°C

1 rotselleri
kokosolja utan smak ex Renee Voltaire
1 liten röd lök
2 vitlöksklyftor
50 g smör
herbamare örtsalt

  1. Skala rotsellerin. Skär den i tunna strimlor. Smält kokosoljan en aning. Lägg stripsen på en smörpappersklädd ugnsplåt och vänd runt dem i oljan. Stek i mitten av ugnen på 225° i ca 25 minuter. 
  2. Under tiden smälter du smör, finhackar löken och vitlöken. 
  3. Fräs löken i smöret tills löken blivit gyllenbrun. 
  4. Ta ut rotselleristripsen och blanda dem med löksmöret. 
  5. Krydda med örtsalt. 
Servera med tztziki. Se texten i början av inlägget.

Värme & Kärlek
Christina 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att