Fortsätt till huvudinnehåll

Glutenfria wraps med räkor och krämig avokadoröra

 





Hej på er!

Nu var det sååå länge sedan som jag uppdaterade den här bloggen. 

Anledningen har dels varit att jag har bytt jobb och lagar mycket av maten på jobbet och det är svårt att hinna med att uppdatera maten därifrån. Mest den största orsaken är att jag har varit sjuk. Jag har liksom inte orkat riktigt. Jag opererade bort en 18x19 cm stor tumör på min rygg och operationen höll på att gå riktigt illa. Förlorade nästan 30% av min blodvolym, så det blev panik i operationsrummet. Efter den så har min kropp inte riktigt återhämtat sig och jag har inget immunförsvar kvar, så jag fick diabetes och har nu även kliande utslag över heeela min kropp. Men jag kommer att bygga upp mig igen. Jag har även opererat min handled där kirurgen skadade mig och jag har nu ingen känsel i 2/3 av min högra hand. 

Nu har jag gnällt klart, men ville bara förklara lite varför jag legat på latsidan 😅😜

Jag kan inte garantera att inläggen kommer att komma superofta, men ska i alla fall försöka lite då och då. Det kommer då att vara blodsockersänkande kost där även frukt kommer att ingå. Ord kan inte beskriva hur glad och tacksam jag är över att ni fortfarande hängt kvar här. 

Idag har jag haft besök av 2 väninnor med barn samt att min dotter och dotterdotter är på besök från Stockholm. Jojomen, jag har blivit mormor till en ljuvlig lite tös vid namn Olivia 🎉 Hon blev 6 månader nu för någon dag sedan. De bor alltså 60 mil bort från mig och det är superjobbigt när längtan slår till - vilket den gör dagligen kan jag säga.  





Jag bjöd på lite lunch idag. Småtjejerna fick kesoplättar och jag smaksatte dem med vaniljpulver och massor av kanel. Mums! Ringlade lite äkta ekologisk lönnsirap på dem och serverade med bär. Både barn och vuxna åt, även den lilla 6 månaders Olivia smaskade i sig en hel stor plätt. 

Vi vuxna fick härliga wraps. Hittade glutenfria på affären som är gjorda på teffmjöl. Wrapsen värmde jag på lite och bredde sedan på mascarpone och strösslade över salladsmix, avokadoröra, böngroddar, handskalade räkor och slutligen klippt koriander. Jag rullade ihop allt till en wrap och fäste ihop skapelsen med tandpetare. De som ville ha lite styrka fick klicka på chipotlemayo eller srirachamayo själva efter eget tycke och smak. 

Ett tips är att göra en dubbel sats av avokadoröran om du vill ha en mer krämig wrap. Det blir bara godare 😋

Här kommer receptet: 4 port

4 wraps 

5 msk smetana

½ dl klippt dill

1 avokado

1 ekologisk lime, skal + juice

salt och peppar, ev lite chiliflakes om du vill ha lite extra "knorr"

1 stor tomat i små bitar

2 dl gurka i små bitar

2 påsar räkor med skal, handskalas

4 msk marscapone (eller mer)

salladsmix

böngroddar

färsk koriander

  • Börja med att mixa ihop smetana, avokado, lime och kryddor. 
  • Tillsätt tomater och gurka
  • Bred ut marscapone på wraps som du förvärmt en aning
  • strö över salladsmix
  • Lägg en sträng med avokadoröran uppifrån och ner i mitten av wrapsen
  • Fördela räkor och böngroddar ovanpå
  • Toppa med färska korianderblad samt ev ringla över chipotlemayo/srirachamayo
  • Rulla ihop genom att vika upp den nedre delen av wrapsen upp till mitten och vik sedan i sidorna och fäst med tandpetare.









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och