Fortsätt till huvudinnehåll

Härlig vegetarisk tomatsås









Hej på er!
Tänk vad jag tycker det är mysigt nu när det kommit lite snö som lyser upp i mörkret. Stearinljusen lyser här hemma och värmeljusen glimmar i sina hållare. Underbart!

Jag börja få upp min energi efter
operationen men tröttheten vill inte riktigt släppa, utan är t.o.m lite värre än innan operationen. Träffade min kirurg igår och hon informerade mig om att det var en stor operation som tog många timmar och kroppen fick en liten chock. Så det är bara att förvänta sig detta. Mina lymfer fick fnatt och svullnade upp så nu gör jag lymfdränage varje dag. Ser hur de minskar i svullnad varje dag som går. Fantastiskt vad egenbehandling kan göra skillnad, bara man vet hur och vad man ska göra.

Känner att jag mer och mer gillar vegetarisk mat. Kroppen liksom skriker efter det mellan varven. Jag skulle nog aldrig klara av att skippa kött och fågel helt och hållet och kan inte tänka mig att inte äta fisk. Men några dagar i veckan kör jag vegetariskt och massvis med olika sallader.
Till salladerna rör jag ihop en god fräsch dressing på dijonsenap, äppelcidervinäger eller vit balsamvinäger och olivolja. Kryddar med örtsalt. Så enkelt och så gott.

Jag gick tyvärr upp 7 pannor senare tiden av min sjukdom 😰. Tydligen är det vanligt. Hade svårt att gå ner dessa kilon trots strikt LCHF och Paleo, men börjar nu se resultat på vågen där massor av grönsaker och sallader får sin massivt stora plats på tallriken. Steker i kokosolja och äter ½ äpple varje dag. Försöker få in lite av någon rotgrönsak och/eller bönor, linser varje dag för prebiotikans skull. Det är viktigt. 

Idag gjorde jag en jättemumsig tomatsås. Rund och fin i smaken och lite stuns och studs med ett uns av tabasco.
Den kan man ha till ex kycklingköttbullar, till grönsakspasta, eller som min kusin sa - serverad till kalla räkor eller något annat gott.
Receptet? Självklart!! 😊

Tomatsås:
0,5 squash (zucchini), skuren i tunna fjärdedelar
2 gula lökar, finhackade
1 stjälk blekselleri (stjälkselleri), finhackad
3 dl skivade champinjoner
1 cm bred rotselleri,, finhackad
3 stora vitlöksklyftor varav 2 stycken finhackade. Spara den tredje klyftan till slutet av matlagningen.
2 krm vitlökspulver
1 tsk herbamare örtsalt
1 tsk paprikapulver
svartpeppar
1 msk tomatpuré
1 dl vatten
390 g passerade tomater
0,5 grönsaksbuljongtärning
1 msk kokosolja
1 krm tabasco


  1. Fräs squash, lök, champinjoner, stjälkselleri samt hackad vitlök i kokosolja. Fräs tills löken mjuknat.
  2. Krydda med vitlökspulver, paprikapulver, örtsalt och svartpeppar.
  3. Tillsätt tomatpurén och låt den fräsa med en stund på slutet. 
  4. Häll grönsaksröran i en kastrull och tillsätt passerade tomater, rotselleri, tabasco, grönsaksbuljong och vatten.
  5. Låt puttra under lock i 30 minuter
  6. Ta av locket, höj värmen något och låt puttra ytterligare 5 min under omrörning. 
  7. Tillsätt ytterligare 1 dl vatten och låt koka upp.
  8. Dra kastrullen från spisen och pressa ner en stor klyfta vitlök. Rör om, smaka av och servera. 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och