Fortsätt till huvudinnehåll

Kokos och Hallon-Granola





Till lat lunch idag blev det min smaskigt egengjord granola. Den är krispig, saftig, syrlig, söt, ja alla de underbaraste smaker. 
Skillnaden mellan musli och granola är att granolan är rostad och musli enbart är en blandning. 

Nötter är ju otroligt hälsosamt att äta och olika nötter ger olika näringsämnen. Se till att du följer upp med omega 3, då nötter innehåller väldigt mycket omega 6. 
Kokosolja fungerar som en regulator för omega 3 och 6 och är ju rena rama livselexiret, bra för allt. Innehåller bl.a E-vitamin. Stek gärna maten i det. Smörj huden med den (inte ansiktet om du har tendens till torr hy) och kan även användas intimt. Kokosoljan sätter sig inte heller som fett i kroppen utan går direkt till levern. Det fungerar utmärkt att gå ner i vikt genom att äta kokosolja.  Det ska vara en ekologisk virgin kokosolja. Gärna extra virgin om du får tag på den. Själv använder jag oftast Holistics (finns bl a på nätet eller om jag är helt utan så blir det Kung Markattas (finns i matvarubutiker bland andra kung markattan-produkter eller oljor). Dock har jag aldrig trott på överkonsumtion av något livsmedel. Lagom av alla nyttigheter och din kropp mår bra. 

Ät ALDRIG kokosolja som är i silverpaketet i mejerihyllan. Den är inte nyttig för din metabolism. Den är härdad, deodoriserad och blekt. Det finns många sätt att göra billig men mindre bra kokosolja. Vanligen använder man kopra som är fruktkött från äldre, torra kokosnötter. Kopran hettas upp och blandas i en härdningsreaktor med natriumhydroxid, fosforsyra, blekjord, aktivt kol samt olika typer av lösningsmedel. Processen skapar industriella transfetter, vilket inte är nyttigt.Kokosolja utsätts också för deodorisering där man hettar upp det till 230 grader och ibland även tillsätter parfym i en process som kan skapa cancerframkallande ämnen. Själv använder jag Holistic kokosolja. Den litar jag på. Den är inte upphettad över 40° och man skördar unga kokosnötter och inte kopra. Kopra är från gammalt  och torrt fruktkött och är svårare att kallpressa. 

Nåja, nu till GRANOLAN. Jag har lite lätt att sväva bort när det gäller hälsa och det handlar ju om Din hälsa och den är ju viktig, inte sant?Jag tar vad jag har hemma och gjorde en sats igår. Jag önskar att jag hade haft valnötter hemma också. Dessa är så nyttiga.Jag tog fram ett paket hallon som jag hade i frysen. Satte ugnen på 25-50° och lade dom på en bakplåt med bakplåtspapper. Satte en sked mellan ugnsluckan så att fukten kunde sippra ut.Jag kan säga att doften av hallon var helt otroligt god i hela lägenheten. Skivat äpple är också gott att torka i ugnen som variation i denna blandning. Det tog några timmar för dom att bli torkade, så gör det på morgonen så kan du göra granolan på eftermiddagen.Här kommer receptet på granolan. Naturligtvis använder jag mig enbart av ekologiska produkter. Jag har skrivit upp mängder då dessa mängder fungerar att ha i stekpannan utan att det blir för mycket. Annars väljer du ju naturligtvis själv :)Man  kan även göra detta i ugn, men jag föredrar panna så att jag kan ha bättre uppsikt.

Granola med kokos och hallon

Torkade hallon eller andra bär efter tycke och smak (Du torkar dom lätt själv, se ovan)
30 g kokoschips
100 g hasselnötter (100 g är ungefär 1 dl)
100 g sötmandel
100 g paranötter
30 g pumpakärnor
10 g physilliumfrön
20 g chiafrön
20 g kokosflingor
3 msk ekologisk kravmärkt honung
någon nypa salt (det tar fram smaken på granolan så fint)
2-3 msk kokosolja (Viktig info! Läs om den här ovan)
1 msk vatten
1 tsk kanel

Hacka nötterna några sekunder i matberedare. Det ska fortfarande vara stora bitar. Mjölet som bildas ska du också använda. Du kan då passa på att kolla så att det inte finns några nötter med gult innanmäte. Då är dom oxiderade och härskna. Släng dom! Rosta nötterna samt kokoschipsen i torr panna några minuter. Akta så dom inte bränns. Rör ofta. När kokoschipsen fått lite färg så sänker du värmen och tillsätter kokosoljan och de övriga ingredienserna utom hallonen. Blanda i honungen och rör runt ordentligt så att allt blir karamelliserat.Tillsätt vattnet. Stek i ytterligare ca 5 min. Ha ej för het panna. Fortsätt röra hela tiden och se till att det inte blir bränt. Kan inte påpeka det nog mycket då det blir förstört och oätligt om det bränns.Ta av från värmen, blanda i de torkade hallonen. Häll upp på en plåt och låt granolan svalnat helt. Nu har du en krispig men ändå saftig granola som smakar fantastiskt!!!Häll upp på burk. Förvarar du den i kylskåpet så blir den lite extra knäckig. Njut till naturell god yoghurt. Den ryska är fantastiskt god. Det är så lite honung att det bara blir superlite till varje portion. Men är du känslig så uteslut eller ta mindre av den alt använd sukrin/sukrin melis. Dock blir den då inte lika knäckig. Du kan variera smak som du vill: Vaniljpulver (inte vaniljsocker), någon ruta mörk choklad, kardemumma, gojibär, tranbär.....bara fantasin sätter gränserna.




Värme & Kärlek

Christina





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att