Fortsätt till huvudinnehåll

Solen och lite fina tips till er


Nu börjar solen att alltmer visa sitt vackra ansikte. Nu vill man ut i det vackra vädret och sitta på balkongen i lä och sola.

I all iver är risken nu att sitta allt för avklädd samt att bränna sig, för att man inte riktigt känner hur kraftfull vårens strålar är. Jag tänkte ge dig lite tips och förslag, även för den härliga sommaren.. 

Ska du ut i solen så kan du använda dig av kokosolja, både på kroppen och ansiktet. Den har inte hög solskyddsfaktor - Kanske bara runt 4-5, men den är så fiffig att den ökar melaninproduktionen i huden och skyddar dig på så sätt från att bli röd. Ett varningens finger bara! Har du tendens till torr hud, så kan kokosolja verka uttorkande då den innehåller glycerin. Glycerin är normalt fuktbindande, men i större mängd eller vid kontinuerlig användning så verkar den uttorkande och kan då även skapa milier. Jag har sett vissa som till och med har fått som små sår i ansiktet av kokosolja. Har du torr hud eller tendens till det så välj hallonfröolja i stället. Se nedan.
Kom ihåg att en nypeelad hud ger mindre skydd mot solstrålarna, så sola då med måtta. Vill du läsa om fina härliga peelingar du superlätt kan göra själv så kika HÄR.

För att din hud ska hålla sig snygg och fräsch gäller det att inte vistas för länge i direkt solljus.Försök även att sitta helt utan solskydd under ca 15-30 min, annars kan din hud inte tillgodogöra sig det fina D-vitaminet. Ta sedan på dig tunna bomullskläder och en vacker solhatt som skyddar ansiktet. Alternativt ett fint solskyddsmedel. Du kan prova kallpressad hallonfröolja som sägs ha ett naturligt spf på mellan 28 och 50. Den sägs skydda mot både UVA och UVB.
Många säger att -" ja men jag vill ju bli brun och har jag solskyddsfaktor så blir jag ju inte det". Svar: -Jo, du blir brun men du kan vistas ute längre i solen utan att bli röd och bränd. Det är det som är skillnaden :). 
Även om du aldrig blir röd eller bränd och ligger och pressar i solen så torkar man ut huden och den blir till slut som ett ihoptorkat pergamentpapper. Den blir rynkig, torr och tunn. Och kom ihåg....Bästa solskyddet för riktigt små barn är svala bomullsplagg och skugga.


D³-vitamin

(Det finns många D-vitaminer, men D³ är det vi oftast lider brist på, i alla fall om du bor uppe i Norrland)
D³ kanske inte så viktig för själva huden egentligen men den tillverkas i huden. Dock har man sett otroligt fina resultat vid acne. D-vitaminet hittar vi i bl.a. ägg, kött, fet fisk och naturligtvis i solens sken. D-vitamin lagras i kroppen men vi nordbor har tyvärr alldeles för lite sol på sommaren för att lagringen ska kunna räcka även under vinterhalvåret. Solen måste stå rakt på himlen och 20-30 min / dag täcker dagsbehovet under sommarhalvåret. För att tillgodogöra oss D-vitaminerna från solen måste vi vara utan solskydd under den tiden. Sedan är det viktigt att du skyddar dig.
D-vitaminerna produceras i underhuden vid solbestrålning (vi har flera olika hudlager). D-vitaminet arbetar för immunförsvaret och ger friska kärl. Sedan är ju vitaminet jätteviktigt för skelettet, samt sägs motverka cancer.
Många klarar inte av att vara i solen utan att bränna sig och kosten vi äter ger oftast för lite av detta viktiga vitamin. Därför behöver vi oftast ta tillskott. Mellan 2000-5000E/dag. Barn under 10 år 1000E.
Om du är mörkhyad behöver du mer D-vitamin än om du är ljushyad.
Nu är den s.k Barbiedrogen (Melanotan) på tapeten igen. Jag hoppas innerligt att du inte går på denna hemska trend för att "bli vacker".
Många unga har nu börjat använda denna drog och det ökar lavinartat. Melanotan är ett syntetiskt hormon som injiceras för att stimulera kroppens egen produktion av melanin som gör huden brun. Läkemedelsverket har gått ut med varningar om den. Det som är så hemskt är att det inte är förbjudet att använda den. Däremot är det olagligt att sälja, importera eller producera den. Eftersom den inte är godkänd för försäljning så finns det inte heller några dokumentationer av dess effekter. Några av bieffekterna sägs vara; ångest, huvudvärk, domning i armar, hjärtklappning, illamående.
Då man själv injicerar detta medel så finns även risken för blodförgiftning och infektioner. 
Man kan även få missfärgningar och pigmentförändringar i huden som blir bestående. Dessa pigmentförändringar kan om det vill sig illa, leda till en förstadie av malignt melanom (hudcancer). 

A-vitamin

För att få en vacker solkysst hud kan du äta betakarotener. Betakarotener är ett förstadium till A-vitamin och betakarotener kan du inte överäta. (A-vitamin däremot kan överätas då det lagras i kroppen). 
Betakaroten omvandlas i levern till A-vitamin. A-vitaminet fungerar ungefär som tapetklister för huden. I kosten hittar man betakaroten i morötter, torkade nypon,spenat, pumpa, mango, grönkål och sötpotatis papaya, persilja, ägg och inälvsmat. Betakaroten omvandlas sedan i kroppen till A-vitamin.
Sitter man mycket vid dataskärm eller annat mycket starkt ljus så kan detta ge A-vitaminbrist. Det brukar visa sig efter ca 4 månader. Brist ger torr hud och torra slemhinnor. Även huden kan reagera med pormaskar, acne, knottrigt skinn på överarmarna och torr och skrovlig hud på armbågar och knän. Även rosacea brukar bli värre av strålningen från dataskärmar. 
Det är inte bra att överdosera A-vitamin, så ej mer än 5000 IE/dag eller 0,8 gram. Överdosering kan även medföra K-vitaminbrist. Se därför upp med multivitaminer så att de totala värdena inte överskrids. Ät istället betakaroten som levern själv omvandlar till A-vitamin när det behövs.
Glöm inte att ha extra vatten med dig. Man svettas ut både vätska och salter (mineraler).

En termos med vatten+frysta ekologiska hallon eller gurka, eko citron eller dyl är supergott att ha med sig. Lite tunna rotfruktschips som man saltat med oraffinerat salt är perfekt tilltugg och ger tillbaka salt/mineralbalansen i kroppen. 

Ha en trevlig och skön stund i solen! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att