Fortsätt till huvudinnehåll

Solen och lite fina tips till er


Nu börjar solen att alltmer visa sitt vackra ansikte. Nu vill man ut i det vackra vädret och sitta på balkongen i lä och sola.

I all iver är risken nu att sitta allt för avklädd samt att bränna sig, för att man inte riktigt känner hur kraftfull vårens strålar är. Jag tänkte ge dig lite tips och förslag, även för den härliga sommaren.. 

Ska du ut i solen så kan du använda dig av kokosolja, både på kroppen och ansiktet. Den har inte hög solskyddsfaktor - Kanske bara runt 4-5, men den är så fiffig att den ökar melaninproduktionen i huden och skyddar dig på så sätt från att bli röd. Ett varningens finger bara! Har du tendens till torr hud, så kan kokosolja verka uttorkande då den innehåller glycerin. Glycerin är normalt fuktbindande, men i större mängd eller vid kontinuerlig användning så verkar den uttorkande och kan då även skapa milier. Jag har sett vissa som till och med har fått som små sår i ansiktet av kokosolja. Har du torr hud eller tendens till det så välj hallonfröolja i stället. Se nedan.
Kom ihåg att en nypeelad hud ger mindre skydd mot solstrålarna, så sola då med måtta. Vill du läsa om fina härliga peelingar du superlätt kan göra själv så kika HÄR.

För att din hud ska hålla sig snygg och fräsch gäller det att inte vistas för länge i direkt solljus.Försök även att sitta helt utan solskydd under ca 15-30 min, annars kan din hud inte tillgodogöra sig det fina D-vitaminet. Ta sedan på dig tunna bomullskläder och en vacker solhatt som skyddar ansiktet. Alternativt ett fint solskyddsmedel. Du kan prova kallpressad hallonfröolja som sägs ha ett naturligt spf på mellan 28 och 50. Den sägs skydda mot både UVA och UVB.
Många säger att -" ja men jag vill ju bli brun och har jag solskyddsfaktor så blir jag ju inte det". Svar: -Jo, du blir brun men du kan vistas ute längre i solen utan att bli röd och bränd. Det är det som är skillnaden :). 
Även om du aldrig blir röd eller bränd och ligger och pressar i solen så torkar man ut huden och den blir till slut som ett ihoptorkat pergamentpapper. Den blir rynkig, torr och tunn. Och kom ihåg....Bästa solskyddet för riktigt små barn är svala bomullsplagg och skugga.


D³-vitamin

(Det finns många D-vitaminer, men D³ är det vi oftast lider brist på, i alla fall om du bor uppe i Norrland)
D³ kanske inte så viktig för själva huden egentligen men den tillverkas i huden. Dock har man sett otroligt fina resultat vid acne. D-vitaminet hittar vi i bl.a. ägg, kött, fet fisk och naturligtvis i solens sken. D-vitamin lagras i kroppen men vi nordbor har tyvärr alldeles för lite sol på sommaren för att lagringen ska kunna räcka även under vinterhalvåret. Solen måste stå rakt på himlen och 20-30 min / dag täcker dagsbehovet under sommarhalvåret. För att tillgodogöra oss D-vitaminerna från solen måste vi vara utan solskydd under den tiden. Sedan är det viktigt att du skyddar dig. 
D-vitaminerna produceras i underhuden vid solbestrålning (vi har flera olika hudlager). D-vitaminet arbetar för immunförsvaret och ger friska kärl. Sedan är ju vitaminet jätteviktigt för skelettet, samt sägs motverka cancer.
Många klarar inte av att vara i solen utan att bränna sig och kosten vi äter ger oftast för lite av detta viktiga vitamin. Därför behöver vi oftast ta tillskott. Mellan 2000-5000E/dag. Barn under 10 år 1000E.
Om du är mörkhyad behöver du mer D-vitamin än om du är ljushyad.
Nu är den s.k Barbiedrogen (Melanotan) på tapeten igen. Jag hoppas innerligt att du inte går på denna hemska trend för att "bli vacker".
Många unga har nu börjat använda denna drog och det ökar lavinartat. Melanotan är ett syntetiskt hormon som injiceras för att stimulera kroppens egen produktion av melanin som gör huden brun. Läkemedelsverket har gått ut med varningar om den. Det som är så hemskt är att det inte är förbjudet att använda den. Däremot är det olagligt att sälja, importera eller producera den. Eftersom den inte är godkänd för försäljning så finns det inte heller några dokumentationer av dess effekter. Några av bieffekterna sägs vara; ångest, huvudvärk, domning i armar, hjärtklappning, illamående.
Då man själv injicerar detta medel så finns även risken för blodförgiftning och infektioner. 
Man kan även få missfärgningar och pigmentförändringar i huden som blir bestående. Dessa pigmentförändringar kan om det vill sig illa, leda till en förstadie av malignt melanom (hudcancer). 


A-vitamin

För att få en vacker solkysst hud kan du äta betakarotener. Betakarotener är ett förstadium till A-vitamin och betakarotener kan du inte överäta. (A-vitamin däremot kan överätas då det lagras i kroppen). 
Betakaroten omvandlas i levern till A-vitamin. A-vitaminet fungerar ungefär som tapetklister för huden. I kosten hittar man betakaroten i morötter, torkade nypon,spenat, pumpa, mango, grönkål och sötpotatis papaya, persilja, ägg och inälvsmat. Betakaroten omvandlas sedan i kroppen till A-vitamin.
Sitter man mycket vid dataskärm eller annat mycket starkt ljus så kan detta ge A-vitaminbrist. Det brukar visa sig efter ca 4 månader. Brist ger torr hud och torra slemhinnor. Även huden kan reagera med pormaskar, acne, knottrigt skinn på överarmarna och torr och skrovlig hud på armbågar och knän. Även rosacea brukar bli värre av strålningen från dataskärmar. 
Det är inte bra att överdosera A-vitamin, så ej mer än 5000 IE/dag eller 0,8 gram. Överdosering kan även medföra K-vitaminbrist. Se därför upp med multivitaminer så att de totala värdena inte överskrids. Ät istället betakaroten som levern själv omvandlar till A-vitamin när det behövs.
Glöm inte att ha extra vatten med dig. Man svettas ut både vätska och salter (mineraler).

En termos med vatten+frysta ekologiska hallon eller gurka, eko citron eller dyl är supergott att ha med sig. Lite tunna rotfruktschips som man saltat med oraffinerat salt är perfekt tilltugg och ger tillbaka salt/mineralbalansen i kroppen. 

Ha en trevlig och skön stund i solen! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Airfryer – Bra eller Dåligt

Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu. 
Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.  

Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gått många processer för att bli doftlös.

För att återgå till Airfryern så var jag naturligtvis tvungen att kolla vad den var gjord av. Jag menar, är man l…

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife



Hejhej!

Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉

Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du HÄR och HÄR

Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort....

Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och ICA:s. Jag vänt…

Milier

Uppdaterad med en lite enklare version.

Idag tänkte jag skriva lite om milier. Det är något som är mycket vanligt och de flesta får dem någon eller några gånger. Oftast något som dyker upp på torr hy eller genom tilltäppande, uttorkande och felaktiga produkter

Milier brukar synas som synliga små vita knutor/kulor under huden och mestadels sitta runt ögonen eller kinderna. Det är små keratincystor som bildas i epidermis, det översta hudlagret. Det vita består av celler från det döda hudlagret (hornlagret) som är det yttersta skiktet i översta hudlagret, samt talg som blir inkapslade. Dessa sitter som små knutor/kulor under huden. Tittar man på dem i mikroskop så ser man att varje milie har tre "huvuden".

Många förväxlar dessa med acne (finnar) men dessa små hårda milier har ingen utförsgång (por) såsom acne eller pormaskar har. Milier är ingenting farligt men kan kännas lite missprydande. Ofta sitter även flera stycken samlade på ett område.


Förebyggande

När Du på kvällen reng…