Fortsätt till huvudinnehåll

Saftig citronkyckling & benbuljong




Nu börjar värmen äntligen komma tillbaka. Det har varit kallt och stormigt.
Vitvågor på sjön. Det blåser fortfarande, men nu skiner solen och det är 15 grader i skugga. Så nu ska jag ut och lapa lite sol.

Tänkte ger er ett gott helgrecept på kyckling som jag gjorde häromdagen.
Inte ofta man får tag på hel ekologisk kyckling. Den är ju förståeligt dyrare, men man får en JÄTTESTOR kyckling, som blir så saftig och fantastiskt god.

Benen som blir över sparar jag och gör hälsosam benbuljong på. Kollagen och gelatin är bra för tarmar, leder, brosk, hud m.m. Ju mer gelatin som bildas, desto nyttigare. Mycket bra för mig som nu fått osteoperos pga min hyperparasjukdom. Kycklingbenen med knotor och brosk, kokas tillsammans med härliga kryddor, oraffinerat salt, lagerblad och grönsaker i minst 10 timmar. (köttben med knotor, märg, brosk etc. kan koka upp till 48 h). Det ska inte stormkoka, utan bara småputtra. Tillsätt även äppelcidervinäger som hjälper till att dra dra ut nyttigheterna ur benen. När buljongen kallnat ska den vara riktigt dallrig. Du kan då avlägsna fettet som bildats på ytan om du vill.
Drick en kopp varje dag.


Fick ett brev hem nu att det är i rullning med undersökningar och ev operation. Men dom skrev även att jag kommer att vara med i en studie om jag vill. Hmmm, studie... har dom lite erfarenheter??

Nu till receptet. Uppdaterat recept

Citronkyckling:

2 kg kyckling 175 C. Stektid ca 1½ timmar
  • Skölj och torka av kycklingen ordentligt
  • Blanda olika kryddor såsom paprikapulver, vitlökspulver, svartpeppar, hackat färskt kryddgrönt såsom persilja och timjan samt rejält med örtsalt. Saltet ska vara oraffinerat och kryddorna ekologiska. Riv skalet av en citron. Se till att inte få med det beska vita. Blanda ihop allt.
  • Gnid in kycklingen med lite kokosolja eller häll över lite ghee. 
  • Massera in kryddorna runt om kycklingen och krydda även inuti den. Lyft på skinnet på bröstet och låren så att du kan stoppa in kryddor under skinnet. Lägg även kryddgrönt runt omkring kycklingen. 
  • Stoppa in 3 krossade vitlöksklyftor inuti kycklingen.
  • Halvera citronen och stoppa in halvorna i kycklingen. Viktigt att citronen är ekologisk. Citron är annars mycket giftbesprutad
  • Häll 1½ dl kycklingbuljong eller benbuljong av kyckling  i botten av en ugnsfast form 
  • Krossa ytterligare 2 vitlöksklyftor som du lägger i formen. Lägg kycklingen ovanpå vitlöksklyftorna så att kycklingen vilar på dem. 
  • Tillaga i ugnen
  • Fortsätt tillagningen
  • Ös kycklingen flera gånger under tillagningen. 
  • Kontrollera om kycklingen är färdig genom att sticka in udden på en kniv i kycklinglåret. Tryck lite med på låret tills att det sipprar ut lite saft. Är köttsaften genomskinlig så är kycklingen klar. Är det det minsta rosafärgat så fortsätter du tillagningen.
  • Ta upp kycklingen och ta ur citronhalvorna
  • Mosa vitlöksklyftorna med en gaffel i skyn som bildats och pressa lite juice ur en av citronhalvorna i skyn. Akta så det inte blir för syrligt. Krydda upp med herbamare örtsalt om så behövs
  • Borsta bort ev brända kryddor på kycklingskinnet med hjälp av hushållspapper. Bränt är skadligt för hälsan.  
Ät kycklingen med valfri sallad och/eller ångkokta grönsaker
Hälls lite sky över grönsakerna

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att