Fortsätt till huvudinnehåll

Hyperparathyroidism, kost och hälsa för alla. Lista på bra och sämre kost


Hej ni alla goa finingar!

Tänk att jag blir såååå glad över all fin respons jag får av er, både på mail, facebook och här.
Det ger mig en sån kick och energiboost att vilja och orka fortsätta skriva mina hälsoinlägg. TACK, tusen tack, alla ni!!

Det blir lite sällan som jag gör inlägg nu. Hyperparathyroidismen är riktigt jobbig med mig, så orken infinner sig inte. Tröttheten väller över mig.  Men jag kommer igen.... Längtar tills jag gjort operationen och allt är i sin ordning igen.
Tänk, var vore jag om jag inte vårdat min hälsa? Det är sååå viktigt för oss alla att inte äta skräpmat. Vi är ju många som har den här sjukdomen och det är viktigt att veta vad man kan/ska äta och vad man ska undvika/utesluta. Den här sjukdomen kan ju annars ge allvarliga konsekvenser trots operation. Vi ska ALLTID lita till oss själva och vad vi själva kan göra som komplement till övrig sjukvård.

Den här listan som jag gjort är bra för alla att hålla sig till.


Att utesluta/undvika:

  • Spannmål  
  • Mejerier (dock unnar jag mig ibland får- och get, samt att jag gör ghee och äter ekologiskt smör ibland)
  • Socker
  • Sojaprodukter. Det har kommit ut pasta gjorda på edame-bönor nu. Yippie!!
  • Maillardprodukter AGE/ALE (mjölk- och äggpulver, hårt stekt mat med brun/bränd yta etc)
  • Citronsyra och E-ämnen 
  • Besprutade produkter
  • Griskött (jag äter det ca 5 ggr/år)
  • Majs- solros- och rapsolja
  • Olja i plastbehållare eller ljusa flaskor
  • Ekologiska ägg
  • Odlad fisk (innehåller gifter som ALDRIG lämnar kroppen, utan lagras i kroppen)
  • Mikrovågsugn
  • Plastprodukter
  • Teflon
  • Aluminium
  • Bakplåtspapper
  • Färdiglagad mat
  • Raffinerade produkter (socker, salt etc)
  • Sötningsmedel
  • Agavesirap
  • Kokossocker


Jag har stött på flertalet människor som säger...  - "Man vet ju inte om man kan lita på att ekologiska produkter är så ekologiska egentligen, så jag äter det besprutade. - Man har ju hört så olika om det där"..
Om vi då börjar fundera lite. VILKA är det som sprider ut detta för att få oss osäkra?
Jo, de som använder sig av besprutning. Här handlar det om ekonomi. Ekologiska produkter börjar komma upp sig och fler och fler väljer att äta hälsosamt. Oekologiska produkter börjar förlora sitt "kungadöme". Klart som tusan att de är rädda. Montasami, här kommer vi! Detta vårdslösa pengagiriga företag måste bekämpas (Kanske kan vi använda oss av deras egna bekämpningsmedel i kampen, hmm). De förstör både natur och vår hälsa med sina gifter. PUNKT!
Självklart ska man vara kritisk, men bättre väja det som man tror är bra, än det som man vet är dåligt.

Bra val:

  • Ekologiska/KRAV-produkter så långt det är möjligt. Oftast skiljer det bara några kronor från de giftiga produkterna
  • Massor av grönsaker och sallader
  • Gröna smoothies för att utvinna näringen ur bladgrönsakerna
  • Bär 
  • Frukt i moderat mängd. Många undviker detta helt, men jag äter det och mår bra på det. 
  • Kokosolja, ghee, avokadoolja att steka i samt att ringla över sallad
  • Extra virgine olivolja att ringla över maten. INTE att steka i. Den oxiderar i för stark värme.
  • Nötter och frön
  • Chiafrön
  • Omega 3
  • Fisk. Se dock upp med tonfisk samt kolla upp var och hur fisken är fångad.
  • Gräsbeteskött
  • Fågel
  • Inälvsmat
  • Benbuljong
  • Ägg, från fritt utegående höns
  • Kokosmjölk, tetror innehåller inga tillsatser
  • Egengjord mandel/nötmjölk
  • Rödbetor
  • Ekologisk granatäppeljuice
  • Ekologisk ofiltrerad äppelcidervinäger
  • Oraffinerat havssalt. Saltet har då en svag gråaktig ton. Alla mineraler finns då kvar och detta salt är obehandlat och nyttigt i motsats till det vita saltet.
  • Använd dig av smörpapper i stället för plast och aluminium. Linda in din mat i smörpapper innan du lägger det i plastpåsar
  • Smöra dina plåtar istället för att använda bakplåtspapper, eller använd smörpapper som tål värme upp till 175°C.
  • Honung, björksocker och ekologisk lönnsirap är bra val om du känner att du måste söta något någon gång. 



Tillskott:
  • Magnesium ska tas tillsammans med C-vitamin vilket är inkluderat i detta tillskott
  • K2, ska tas tillsamans med fett, ex kokosolja
  • B-komplex
  • Q 10
  • Probiotika. Tas vid första tuggan mat
  • Matsmälningsenzymer. Ta gärna 20 min före mat för att den ska kunna hinna verka.
  • Saltsyratabletter, för att hålla matsmältningen på hög nivå. (Ange koden RIS3849  så får du 10% på produkten). Tas tillsammans med din måltid.  


Dessa tillskott anser jag inte är några som kan påverka andra vitaminer och mineraler, utan är tillskott som jag alltid kommer att kunna äta (förmodligen med lite extra tillskott efter operationen). Samt att äta även om man inte har någon sjukdom.
Många vitaminer och mineraler arbetar i motverkan till varandra och tar man för mycket av något, så påverkar det utfallet av ett annat. Magnesium till exempel. Det finns en vågskål mellan kalcium och magnesium. Nästan alla har faktiskt en brist på magnesium, så det är ett tillskott som kan vara ett säkert kort att ta. Men aldrig överdriva något.
Jag har valt B-komplex för att alla B-vitaminer arbetar i symbios med varandra. Annars är risken att det blir knas, förutom om man vet med sig att det är ett specifikt B-vitamin man lider brist på – då ska man naturligtvis tillsätta just det B-vitaminet. Överdriv inte intaget. Självklart kan man ha allergier mot vitaminer precis som med allting annat. När det gäller B-vitaminer är detta mycket ovanligt, men det finns en bra sida HÄR där du kan kika om du tror att du fått en allergisk reaktion.

Självklart behöver du kanske inte alla dessa tillskott. De är ju inte billiga, men de räcker länge och dessa tillskott som är gjorda på mat, känner kroppen igen och tar därför upp näringen i dem. Att köpa billigt är därför en mindre garanti att du tillgodogör dig näringen i tabletterna. Din kropp tjänar på att få tillgång till lättupptagliga ämnen.
Jag gör även uppehåll i tillskotten ibland, förutom K2 och magnesium som jag alltid äter.
Probiotikan tar jag som en kur och gör sedan uppehåll och tar därefter "vanlig" probiotika som inte är lika stark som kuren, t.ex DENNA.


Jag vet att jag genom denna kosthållning och tillskott ger det högsta bästa för min kropp.
Hoppas att detta inlägg hjälper även dig till bra val och till en fortsatt hälsa, eller för att kunna få må ditt bästa jag, trots eventuella sjukdomar eller måenden. Att må bra är som ett förhållande – det gör sig inte själv, utan man måste underhålla och jobba på det för att det ska kunna hålla/bestå. Ibland håller det inte ändå, men då vet man i alla fall att man gjort det bästa man kunnat.

Värme & Kärlek
Christina

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att