Fortsätt till huvudinnehåll

Hur står det till med din matsmältning, goda bakterier och ev viktnedgång? Äter du tillskott?




Hejsan!

Håller ni er undan brutna ben i halkan som råder? Här regnar det och gruset ligger så förrädiskt under isen. Själv har jag inte brutit nåt ben ute, men väl en stortå inne. Snubblade in i en hoprullad matta för 4 veckor sedan och det räckte för att knäcka den. Drullputta!!
Har ju osteoporos (benskörhet) tack vare min hyperparasjukdom, så det behövdes inte så mycket. Kan bara säga att det gjorde så ont att glasögonen immade igen. 😰
Väntar på operation för att ta bort en eller flera bisköldkörtlar, men det är visst låååång kö.

P.g.a min sjukdom så får jag för mycket kalcium i blodet i och med att PHT-hormonet hela tiden talar om för kroppen att mer kalcium behövs, trots att det redan är för mycket i blodet. Kalciumet tas då från mitt skelett. Men på min senaste koll så talade kirurgen om att jag lyckats få ner mitt för höga kalciumvärde. YIPPPIEE!! SKITGLA´ E JA´för det. Vill inte ha några hjärt- och kärlsjukdomar vilket annars är risken. Tänk vad man själv faktiskt kan åstadkomma med egna medel! (se nedan)

Däremot är mitt minne och ork som bortblåst. Musklerna vill inte riktigt. Det är också några av symtomen vid hyperpara och är riktigt skitjobbigt. Och jag har liksom blivit som alla 7 dvärgarna i en och samma person om ni förstår 😂😭😴.... Dessa symtom kan jag dock inte göra något åt tyvärr. Har hört att de oftast försvinner efter operation. Har i alla fall klarat mig väldigt bra och väldigt länge för att ha haft denna sjukdom i minst 4-5 år (vilket min läkare upptäckte när han läste mina journaler).

TILLSKOTT

Jag tror på tillskott IBLAND. Många ska man inte leka med om man inte vet att man har en brist. Vissa tillskott ger inga biverkningar och vissa tillskott brukar de flesta ha en mer eller mindre brist på. De tillskott som de flesta kan ha en brist på är bl.a K2 och Magnesium. Probiotika är också något som alla borde se till att få i sig.

Jag vet att t.ex. D-vitamin är på tapeten där man påstår att alla bör äta detta, för att de flesta lider brist på detta hormon. Där håller jag inte med. Jag har t.ex för mycket D-vitamin i blodet. Det skulle vara rent hälsovådligt för mig att tillsätta mer av detta hormon. Att vara trött kan bero på så många saker.
Testa dig innan du äter hormoner så du inte tar något i överskott. Vill inte din husläkare ta tester på dig, så gör en funktions- och hårmineralanalys hos en certifierad näringsterapeut. Det finns även de som gör ögonanalyser.

PROBIOTIKA

Har du svårt att gå ner i vikt – trots allt du gör för att gå ner i vikt?
Det behöver faktiskt inte bero på att du gör något fel. Det kan bero på dina magbakterier, eller rättare sagt bristen på de goda bakterierna. En artikel om detta kan du läsa HÄR och HÄR

Äldre studier har visat att onda bakterier eller felaktig bakteriebalans även kan ligga bakom både typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdomar, likväl som ledvärk och nedsatt immunförsvar.
Vi kan äta mjölksyrade (fermenterade) produkter för att höja de goda bakterierna (probiotika), men det kan, i mitt tycke, vara bra att ta ett tillskott för att sedan lättare upprätthålla bakterierna i god balans via kosten. Probiotikan tas precis strax innan, eller i början av en måltid.
Mjölksyrade grönsaker har inget med mjölk att göra. Mjölksyra heter de goda bakteriernas syra som bildats. Det är alltså helt veganskt.

Vill du äta fermenterad nyttig mat, men inte orkar göra egen så kan jag tipsa om "Tistelvinds" produkter. De brukar finnas i välsorterade hälsokostbutiker, samt i vissa ICA-butiker. Kanske även i andra butiker som jag inte vet om.

Probiotika är även bra att äta om du är gravid. Studier har visat att det kan förhindra att barnet senare får böjveckseksem. Man har även sett i studier att barnet senare i livet äger mindre risk för att utveckla fetma.

Jag ska tillägga att jag inte har någon djupare kunskap angående probiotika, mer än det jag läst själv, via kurser, studier, samt min egen positiva upplevelse av dessa tillskott. Jag har även märkt att probiotika tillsammans med förändrade kostvanor oftast har en mycket gynnsam effekt på huden och eventuella hudbesvär/problem. HÄR kan du läsa lite mer om probiotika om du vill. 



                                            Detta inlägg innehåller affiliatelänkar


TILLSKOTT JAG VÄLJER ATT TA

Magnesium 300 bl.a för upptaget av kalcium. Ett jätteviktigt mineral som många lider brist på.

B-komplex  För muskelfunktionen och ämnesomsättning av kolhydrater. Bäst är då att ta ett komplex, eftersom alla B-vitaminer arbetar i symbios med varandra. Brist på  B-vitaminer kan man få vid dålig tarmflora.

Co Q10 Coenzym för hjärtat och cellerna.

K2 (tillsammans med kokosolja  eller annat nyttigt fett, eftersom K2 är ett fettlösligt vitamin). K2 forslar kalciumet dit där det hör hemma – till skelettet. Bra för alla att äta!

Probiotikakur 7 dagar innehåller 200 miljarder bakterieceller av 14 olika icke-konkurrerande stammar

Innate Respons ser ut att vara lite dyrare än andra kosttillskott, men jag väljer dem hundra gånger om eftersom jag vet att min kropp känner igen mat (whole food) och tar då  upp näringen till fullo, istället för billigt framställt tillskott där stor procent av mitt intag spolas ut i toaletten eller bara "vimsar" runt i kroppen utan att tas upp till fullo. (Betänk här ex kalciumkarbonat som bara tas upp av kroppen till 40%. Resten av kalken går ut i ådror och kärl). – Det är för mig slöseri med både pengar och hälsa. Det är även viktigt att tillskotten är ekologiska för att inte äta bekämpningsmedel i koncentrerad form.

Innate Response

  • 100% Whole Food
  • Ekologiska ingredienser
  • Innehåller inte gluten, mjölkprodukter, soja, majs eller vete
  • Tredjepartskontroll för bekämpningsmedel och tungmetaller
  • Följer GMP standard (Good Manufacturing Practice)
  • Kan intas av vegetarianer
  • RAW food

Greatlife säger om Innate:
"Innate Response

Innate Response, tillskottens Rolls-Roys, är marknadsledande på 100% wholefood-tillskott. De tillverkas av de färskaste ekologiskt odlade grönsaker, frukter och andra nyttiga växtämnen som mals ner minutiöst och därefter torkas med en patentskyddad torkteknik under mycket låga temperaturer för att bevara maximal mängd av näringsämnena. Finare tillskott än dessa tror vi inte att du finner på marknaden"

Jag dricker dessutom 0,5 glas granatäppeljuice/dag för att rensa blodkärlen. Samt äter ett viktigt tillskott för matsmältningen.


MATSMÄLTNINGEN

För att kunna tillgodogöra sig vitaminer och mineraler är det viktigt att man har tillräckligt god maghälsa och att man kan bryta ner maten. Det gäller att omsätta maten till energi. Då behöver man ha matsmältningsenzymer och magsaft i tillräcklig mängd samt att magsyran ska vara i ett riktigt surt pH. Därför har jag köpt magsyra/saltsyra-tabletter med matsmältningsenzymet Pepsin, som jag tar i samband med maten.
Ju äldre vi blir, desto mindre magsyra producerar vi. Många med magproblem såsom uppsvullen mage, gasbildningar, halsbränna etc har oftast en brist på magsyra – faktiskt tvärt emot vad som ofta föreskrivs, där läkare skriver ut omeprazol eller liknande. Den starka magsyran behövs även för att hålla dåliga magbakterier borta.
Magsyratabletterna och probiotikan har gjort att jag nu går ner i vikt. Fantastiskt vad man kan hitta rätt när man börjar förstå sammanhang och äntligen ta dem till sig.

Hittade jättebra magsyretabletter med Betain HCI, matsmältningesenzymet pepsin och gentiana från iHerb  Jättebra pris och köper du från den klickbara länken HÄR.och anger koden: RIS3849 så erhåller du 10% rabatt 😊 Jättebra ju! (OBS! Ibland behövs inte koden anges efter att du klickat på länken för att ändå erhålla rabatten). Jag erhåller lite poäng för detta erbjudande.
Jag kan verkligen inte vara utan dessa tabletter. De har totalt förändrat min mage och mitt näringsupptag.
Om du handlar fler produkter så försök att inte ligga så mycket över 400 kr så brukar inte tullen bry sig om att lägga på någon moms.

UPPDATERAT

Jag rek inte längre att handla från utlandet då Postnord tar ut avgifter och tullen likaså, även om man bara handlar jättelite.


När du tar tabletterna så kan du fundera hur det känns i magen. Känns det ingenting eller att det känns bättre så har du en brist. Känner du en värmande känsla eller lite obehag så har du tillräckligt, eller för mycket magsyra.

TIPS! En test du kan göra direkt på morgonen före frukost är att ta ½ tsk bikarbonat i ett glas vatten.
Rapar du efter en stund så har du tillräckligt med magsyra. Händer inget så har du förmodligen för lite.

En varning: Ta aldrig bikarbonat strax innan eller direkt efter måltid såsom många föreskriver, för då neutraliseras magsyran och det vill vi absolut inte göra. Magsyran ska vara riktigt sur för att fungera väl. Däremot ska vi ha blodet i en god balans, där vi oftast är försurad. Men det är en annan sak. Blod och mage har, och ska ha, helt olika pH-värden. Är du ute efter att basa kroppen med hjälp av bikarbonat, så kan du ta ett bad eller fotbad med bikarbonat stället för att dricka det – då blir inte magen påverkad. Och ät basisk kost med mycket grönsaker till varje mål mat så gör du både blodet och magen glad. Då basar du kroppen och ger fibrer till magen 💗

Jooo, du kan även hitta dagliga erbjudande från iHerb HÄR. Kanonbra ju!!

Värme & Kärlek
Christina





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att