Fortsätt till huvudinnehåll

Fruktfrukost, hälsotips & fina hälsotester du kan ta hemma

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Quicktest


Ibland känner jag för något fräscht på morgonen, eller ska vi säga brunch, eftersom jag brukar köra periodisk fasta. Det har blivit min livsstil nu och jag gör inte avkall på den. Före frukost så tar jag en 1 timmes promenad (ibland blir det "bara" 40 min), men viktigast är det med kontinuitet. Jag dricker massor av vatten på morgonen samt kaffe. Kaffe gör att jag hamnar lättare och snabbare i ketos eller bibehåller den. Jag håller mig till 3-4 koppar per dag. De gånger jag gör detox (uteslutning av gifter i matlagning och kost) så dricker jag inget kaffe.

Frukt är många så rädda för, men det finns så mycket fint i frukt som är svårt att hitta någon annanstans, bl.a en massa matsmältningsenzymer och pektin. Triggas ditt sockersug, eller har du diabetes eller candida så ska du naturligtvis undvika frukt (om du inte behöver det för att höja ditt blodsocker om det ligger för lågt). Jag känner mig liksom lätt i kroppen efter en sån här tallrik.

Det här är supergott, jag lovar!!!



Mitt sockersug håller sig faktiskt bättre i schack när jag ätit en fruktfrukost/fruktbrunch.
Jag ser till att balansera frukten med supernyttiga bladgrönsaker - gärna i många färger och mörkgröna som innehåller mer näring än ljusa sallader, samt med ett tillägg av lite syrade grönsaker såsom kimchi och surkål för maghälsan. Lite nyttiga frön ex pumpafrön att toppa med är bra för mineralerna.
Ibland gör jag en grön drink med lite frukt och bär i.

Dock har jag två undantag gällande frukt som jag (nästan) aldrig äter och det är vindruvor och banan. De gånger jag äter banan så är de gröna och omogna för att få i mig resistent stärkelse. Mogna/övermogna bananer och vindruvor innehåller ohederligt mycket socker.






Ketogen kost (nyttigare variant)
Resten av dagen kör jag en variant av ketogen kost. Inte fööör mycket fett eller proteiner. Mer av vit- och rödkål, brysselkål, broccoli, blomkål, grönkål, paprika, selleri, rättika, rädisor, pak choi, sparris, purjo, svamp, groddar och även här salladsmixer. Nyttiga fetter såsom olivolja, kokosolja, avokado, ägg, avokadoolja, äkta smör och ghee. Ibland lite majonnäs. Ekologiskt eller gräsbeteskött och fet fisk såsom pinklax, chumlax, makrill och sill. Ibland lägger jag till underjordgrönsaker såsom morötter, lök och kålrabbi. Sötpotatis och nyttig rödbeta ibland. Tillägget av vissa underjordgrönsaker gör jag för att få i mig resistent stärkelse, nyttigheter och för att det är supergott. Det ska ju inte behöva kännas som en uppoffring att äta nyttigt, eller hur?
exempel på middag



Lektiner och blötläggning

Jag är heller inte rädd för att ibland lägga till några matskedar quinoa, bönor och linser till mina andra måltider. Ser dock till att blötlägga ordentligt först för att få bort lektiner. Lektiner är ett naturligt skydd som bönor, frön, nötter etc har som försvar mot insekter. Lektiner äter upp mineralerna. Jag blötlägger (8 timmar) tillsammans med bikarbonat eller vinäger i vattnet för att få ut gifter och mögelsporer. Det tipset hittade jag från Zarah Öhberg som är näringsexpert. Vid kokning så elimineras gifterna via ångan. Jag tog nyligen test på mineraler, vitaminer och andra värden och alla låg på supertopp!! Det tycker jag är ett starkt bevis på att det jag äter fungerar mer än väl. Åtminstone för mig.

Periodisk fasta

(Det lustiga är att  jag inte hamnar ur ketos av denna kost. Nästan så jag måste ställa alarm på klockan för att komma ihåg att äta).
Frukost/brunch äter jag runt 11-13 beroende på hunger och middag ca kl 17. Ibland blir middagen förskjuten. Då får jag reglera brunchen dagen efter så det går minst 16 timmar från middagen före och till brunchen. Hänger du med hur jag menar?
Periodisk fasta är fantastiskt nyttigt för kroppen. Cellerna tackar dig. Det finns otroligt mycket att läsa på nätet om periodisk fasta och nyttigheterna med det.

fruktfrukost/brunch

Hälsotest

Joo, har ni sett att jag har en länk till höger längst upp i menyraden för egentester (quicktest) ni kan göra hemma för att kolla eventuella sjukdomar eller brister? Hur smidigt är inte det?

Har du mobilversionen så klickar du längst upp till höger på så hittar du "quicktest". Annars hittar du testerna HÄRAnge kod: quicktest10 i kassan så får du 10% på hela köpet
Vid order över 300 kr så får du även gratis järnvärdestest.

Det är samma tester som används av sjukvården.
Ibland så får man inte ta de testerna på hälsocentralerna för det är för kostsamt för dem, eller så hittar inte sjukvården de fel som man själv känner av. Då är det kanon att kunna ta ett sånt här test och visa upp för sin läkare. Eller så kanske du vill testa bara för din egen skull. Testerna du kan ta är bl.a för: Järnbrist, diabetes, borrelia, magsår, prostata, sköldkörtel, klimakterie, drogtester, graviditetstester, ägglossningstester m.fl. m.fl.
Gratis frakt. CE-märkta






Jag äter naturligtvis allt ekologiskt. Skulle jag behöva äta besprutade frukter och sallader så kan jag lika gärna vara utan, för då får jag ingen riktig näring i mig i alla fall, bara en massa gifter.


Här är ett exempel på en frukttallrik som jag mumsar i mig:


  • Cantaloupemelon, nätmelon
  • Äpple (Inte en alltför söt sort. Oftast royal gala eller golden delicious)
  • Päron
  • Avokado
  • Tomat (Bara några skivor)
  • Bladsallad
  • Kimchi (valfritt)
  • Surkål (valfritt)
  • Pumpafrön
  • Örtsalt
  • Ringla över ekologisk virgin olivolja. Välj gärna Monini. Den har inga rester av bekämpningsmedel och är suuuupergod. Fin även att smörja in kroppen med. 
Variera med ex papaya, kiwi, ananas (med mjuk stock som innehåller matsmältningesenzymet bromelain) och bär ex jordgubbar. Alltid färsk frukt, inga konserver.
Skala inte frukten. Det behövs inte när den är ekologisk och du får mer härliga fibrer i dig. 
Kan och får du äta grapefrukt så är även det superbra.
Surkål och kimchi gör jag själv. Har jag slut så köper jag Tistelvinds produkter. De är jättefina. Du borde hitta dem i någon hälsobutik. Om inte, så fråga om de kan ta hem.
Ekologisk surkål som finns i butikshyllorna ligger i plast och innehåller citronsyra. Fy för den lede. Vem vill käka rester av svartmögel??? Nä-äh inte vi va?

Pssst! Jag kommer att lägga upp jättegoda recept på både syrade grönsaker såsom surkål och kimchi, så håll utkik.

Kärlek&Värme
Christina






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam