Fortsätt till huvudinnehåll

Delikata chokladkulor




God kväll i stugvärmen!
Här har det varit en dag med blandat solsken och regn. En underbar dag som givit oss här i norr +14°C.
Jag har ju en förkärlek till avokado, som jag äter i stort sätt varje frukost. 
Så här skriver man t.ex på Sund.nu (http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=911&tem=3)

Avokado är sprängfylld med nyttiga fetter som både kan förebygga rynkor och förbättra hjärnkapaciteten. Så ät avokado och måna om din skönhet och hälsa.
Avokado - en superfrukt för hälsa och skönhet
Avokado är en riktig superfrukt med mycket vitaminer, mineraler, nyttiga fettsyror och antioxidanter.
Dom nyttiga fetterna består främst av enkelomättat fett som har förmåga att sänka den dåliga kolesterolhalten och höja den bättre. Omega 3 fettsyrorna bidrar till att förhindra rynkor, förbättra hjärnkapaciteten och lindra smärta som vid artrit. Avokado innehåller även oljesyra, en byggsten för omega 9, som är bra för huden och verkar antiinflammatoriskt.
Avokado innehåller också mycket E-vitamin som hjälper till att bevara huden mjuk, smidig och frisk samtidigt som håret får extra glans. Kaliumhalten är också hög vilket hjälper till att reglera blodtrycket och är bra för musklerna. Det finns också gott om fibrer, folsyra och vitamin C, A och B samt magnesium.

Var in på Willys för att inhandla min veckodos. Men när jag kom hem så var precis alla förstörda. Jag hade tagit såna där i nätpåse. Vilken sorg!!!!
Dagen därpå begav jag mig åter dit för att lämna tillbaka dom och fick mig en sån positiv överraskning. Jag fick förutom 5 nya avokadon som jag själv fick välja ut, även ett smörpaket som jag behövde och därutöver 2 kr tillbaka kontant. Det var väl fin service, inte sant? Då får man sina kunder tillbaka.


Delicata chokladkulor

Igår fick jag besök av en väninna som jag inte träffat på flera herrans år. Tänk att det kan bli så.


Och OJ, vad det var roligt att få surra sig tillbaka i tiden och framåt. Precis som det var med mina andra vänner som kom i mitten av förra veckan. Kanske har jag någon sorts dags-att-samla-ihop-mina-fina-vänner-reunion-tid nu. Roligt är det i alla fall. Och gör så gott i själen. Apropå gott ja....
När min väninna nu kom så hade jag gjort delikata chokladkulor till fika. Dom måste ni testa. Det är ju så gott med choklad ibland och dessa formligen smälter i munnen. 
När man gör sin mat, bröd och fika själv så vet man ju att det inte innehåller några konstiga skumma ämnen. Man kan även vara trygg i det man ger sina barn. Dom här är ju perfekta som äkta godis. 
Jag har i min tur fått receptet av en annan generös fin vän.
Snabbgjorda är dom också :)

Perfekt för dig som kanske äter Paleo eller bara vill njuta av något sagolikt gott

2 msk ekologisk kokosolja 2 msk ekologisk kakao 100 g urkärnade dadlar (ca 10 st) 1 dl ekologiska hasselnötter och sötmandlar 2 msk kallt kaffe

Mixa tills att mandlarna och nötterna har blivit finmalda. Vill du så lägg dom gärna i blöt i ett dygn först för att göra dem nyttigare.Blanda sedan i resten och mixa till en fin smet.
Forma smeten till kulor och rulla dom i ekologisk kakao
Vill man inte ha nötter så kan man använda olika sorters frön i stället.



Och se sådana underbara rosor jag fick! Den vackra glas"vasen" för ljus fick jag av mina andra fina vänner. Vad säger man... Blir rörd. 



Värme & Kärlek
Christina





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att