Fortsätt till huvudinnehåll

Hälsobringande härliga kryddor och en smakrik kyckling i lergryta


Tänk att kryddor kan vara så otroligt nyttiga och hälsobringande. Det vanligaste är väl att vi kryddar maten för att få fram goda smaker, utan att reflektera över allt det värdefulla man då gör för sitt eget mående.
Skaffa en egen kryddträdgård och/eller kryddskafferi vetja.
Här kommer ett litet urval av härliga och nyttiga kryddor.
Krydda av glädjens lust och vitalisera kroppen.
Go bananas folks! :)


Kanel: Är bakteriedödande vilket gör att den är bra vid magkatarr och vid svampinfektioner. Den hjäper även till att  hålla blodsockret på jämn nivå. Bra för blodcirkulationen och studier visar på att den  även kan sänka blodfetterna. Den innehåller ett ämne som heter kumarin som är skadligt för levern i för höga doser. Använd inte mer än 1 tsk om dagen. Men att använda som vanlig krydda är ingen fara. Även så lite som ett gram kan ge positiva egenskaper. Den kryddan som normalt säljs innehåller  mer kumarin. Får man tag i ceylonkanel så innehåller den mindre kumarin och är ett bättre val.

Chili: Innehåller det starka ämnet capsaicin. Den ökar förbränningen, vilket resulterar i att man svettas. Intag av chili i maten höjer mättnadskänseln och gör oss även mindre hungriga under dagen. Chili/cayennepeppar är bra mot smärta då den blockerar smärtsignaler t.ex nervsmärta, bygger upp kroppens immunförsvar och bryter ner de skadliga fria radikalerna då den innehåller antioxidanter, vilket i sin tur motverkar hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancertyper. Är en avgiftande krydda.

Gurkmeja: Det är denna växt som ger kryddan curryblandningen sin gula färg. Curry är ju en blandning av en massa olika goda kryddor. Studier visar att denna ört (färsk ser den ut som en liten ingefära) är bra för matsmältningen, bryter ner proteinrik mat, blodrenande, den stödjer levern, är avgiftande samt är verksam mot inflammationer, vilket är vanligt bland kroniska sjukdomar exempelvis ateroskleros (åderförkalkning) vilket leder till hjärt- och kärlsjukdomar, alzheimer samt visar fördelar för bukspottkörteln. Den sägs även bekämpa fetma. (http://sv.265health.com/alternative-medicine/alternative-remedies/1012052068.html)
Den är en stark antioxidant, hela 10 ggr starkare än vitaminer, som gör att cellerna inte blir attackerade av fria radikaler.
Den kan även hejda tillväxten av olika cancertumörer.
Så det är bara att ösa på med denna krydda. Den kan dock verka blodförtunnande i användandet av stora mängder. Så äter du blodförtunnande medicin så var lite försiktig med dosen så att det inte blir för mycket. Upptas bäst i kombination med svartpeppar. Tyvärr ser inte läkemedelsverket någon vinst och ekonomiska intressen i att forska vidare på gurkmejans nyttigheter. Men en lång rad studier är gjorda med dessa fina resultat.

Ingefära: Kungen av alla kryddor..... Den verkar antibakteriellt, är en avgiftande krydda, motverkar inflammationer, anses stärka hjärtat, bra mot högt blodtryck, mot illamående, ökar förbränningen, bra mot ledvärk, huvudvärk, lindrar gaser och kramper, minskar kolesterolet samt triglyceriderna vilket gör att man bibehåller mjuka vener som i sin tur håller åderförkalkning och stroke borta, är kärlvidgande m.m. Är du gravid så ta det lite försiktigt.
Tips!
Koka gärna skivad färsk ingefära i vatten och låt sedan stå och dra. Tillsätt lite skivad ekologisk citron om du vill (men låt inte citronen koka för då går du miste om det nyttiga). Tycker du att det blir för syrligt så ta i lite opastöriserad honung när vätskan svalnat lite (detta för att bibehålla näringen i honungen). Ingefära (färsk) är även jättegott och nyttigt att ha i gröna smoothies.

Kryddnejlika: Bra mot tandvärk och munsår då den verkar antiseptiskt och sägs vara bra mot smärta, även magsår och sänker blodsockret. Stimulerande och värmande. Kan dämpa suget efter alkohol och nikotin. Bra för matsmältningen och ska då intas efter en måltid. Överdosera inte då det kan utlösa kontaktallergi.

Kummin: Förbättrar matsmältningen, bra mot luftrörskatarr, förkylning och gasbildning.

Vitlök: Flera studier har visat att färsk vitlök kan förebygga åkommor i  hjärta och kärl. Dock har inga relevanta studier gjorts på vitlökskapslar. De aktiva ämnena i vitlöken är de svavelhaltiga oljorna. Den ska, för att ha effekt, intas färsk och inte värmas för mycket. Om den ska tillsättas i mat, så låt maten svalna till 40 grader innan den tillsätts. Den sänker kolesterolet och därmed motverkas risken för åderförkalkning. Den anses även ha förebyggande effekt på livshotande cancervarianter. Sänker blodtrycket och håller blodet lättflytande. Det i sig minskar risken för blodproppar och stroke. Flertal studier påvisar också att vitlök kan bromsa åderförkalkning (ateroskleros). Neutraliserar fria radikaler genom sina antioxidanter. ( Källa: http://www.medicallink.se/, via PrimaVi)

Saffran: Det gula ämnet crocin i saffran skyddar nervcellerna och nu har det framkommit att ämnet även skyddar hjärncellerna och tros även kunna förhindra MS. Det visar ny forskning vid University of Alberta USA. Denna forskning är i sin inledande fas, men upptäckten kan leda till nya mediciner även för andra neuroinflammatoriska sjukdomar såsom ALS och Parkinson etc. (Chris Power till tidningen Emaxhealth.)

Koriander: Har en renande egenskap mot vissa tungmetaller, bra vid olika magbesvär, Den sägs även ha en antibakteriell effekt som nästan är dubbel så kraftfull som antibiotika.

Salt: Natriumbrist kan leda till muskelkramper. Vanligt vid t.ex LCHF där vi/man inte äter halvfabrikat. Halvfabrikat är nämligen högt doserat i salt. Därmed vill jag absolut inte påstå att halvfabrikat är bra för din hälsa. Tvärtom. Det innehåller så mycket tillsatser och även ohälsosamma raffinerade salter.
Gamla studier gjordes på råttor vilka man gav 60 ggr så hög dos som vi människor normalt äter. Varje råtta fick alltså i sig drygt 2 koppar salt om dagen!! (Stackars råttor). Dessa råttor fick högt blodtryck. Ja, inte så konstigt kanske... Denna forskning har sedan legat till grund för varning av högt blodtryck vid för stort saltintag.
Nya studier visar däremot att lågt saltintag ökar risken för hjärtsjukdomar med hela 400%. (The Cochrance Database 2004.1. Alderman. Hypertention 1995;25(6)). Dock finns det enorma skillnader i olika typer av salt.
OBS! Raffinerat vitt salt som du köper i vanliga affärer är absolut inte bra för din hälsa. Oraffinerade däremot har enligt Dr David Brownstein i en artikel i Alderman visat sig sänka blodtrycket, ge god pH-balans mellan syra/bas i kroppen och även ge många andra hälsobringande effekter. Han rekommenderar Celtic salt ca 1,4 tsk utblandat i 1 liter vatten/dag för terapeutisk behandling. Läs gärna hans artikel för mer info, bl.a om dess otroligt hälsobringande egenskaper.
Himalayasalt är också bra men innehåller lite mindre spårmineraler (4,1%) än Celtic salt (17,5%).
Vill man använda örtsalt så är t.ex både Herbamare och Trocomare oraffinerade och rena samt nyttiga med tillsatta ekologiska örter och gönsaker.
(http://www.avogel.se/se/herbamare/herbamare_tillverkning.php).
Jag har personligen aldrig trott på överkonsumtion av något slag av någonting. Lagom är bäst och säkrast. Åtminstone om man är lekman.

Blanda gärna olika kryddor för att kryddorna ska hjälpa varandra. exempelvis i en god curry (gryta) eller i en rub.

I Indien gör man en hemmabehandling mot öronvärk.... koka vitlök med chili i olja. Låt svalna, filtrera och droppa i örat. (Malou efter tio).

Smakrik kyckling i lergryta


Jag dammade av min lergryta och lade den i blöt i 20 min. Tinade upp 900 g kycklingfileéer med skinn.
Sedan gjorde jag i ordning en god kryddig pasta som jag blandade runt kycklingfiléerna i. Satte sedan in lergrytan i kall ugn. Satte den på 200°C och tillagade kycklingen i ca 1 timme.
Det blir en otroligt härligt god sky att hälla över t.ex quinoa. Nu hade jag ingen quinoa hemma så då blev det en variant av coleslaw i stället. Upptäckte nu dagen efter att smörstekt broccoli till denna anrättning var en riktig hit! Prova det!! :)




Här kommer kryddblandningen som jag använde. Det blev smakrikt och gott,  men var tuff och prova er gärna fram med fler och/eller andra kryddor. Det finns inga gränser. Man kan säkert med fördel tillsätta cashewnötter och färsk koriander också.

Kryddpasta

½ tsk kanel
½ tsk ingefära
1 tsk gurkmeja
½ tsk kryddnejlika
1 tsk paprikapulver
½ tsk chiliflakes
2 tsk kummin
1 tsk Himalayasalt
1½ msk hackad färsk persilja
1 msk färsk oregano (använd gärna även blommorna som är ätliga)
2 tsk repad färsk timjan
1 stor vitlök, pressad
Mortla ihop med 1½ tsk olivolja till en pasta

Botten av lergrytan täckte jag med  ½ msk pressad citron, ½ msk balsamvinäger och 1 dl krossade tomater och 1 msk vatten.
När det återstod 20 min av tillagningen tog jag ut grytan och öste kycklingen med vätskan och blandade runt. In med grytan igen. 
När kycklingen var färdig och fått svalan lite, så sprinklade jag över 1 extra pressad vitlök.



Coleslaw: Vitkål grovt strimlad, grovrivna morötter, rysk yoghurt, Hellmans majonnäs (eller gör egen), dijonsenap, honung, Lite finhackad röd lök eller purjo, chiliflakes eller ½ finhackad chili, torkad dragon, en rejäl nypa flingsalt och nymalen svartpeppar. Fantastiskt gott!!!!!

Värme & Kärlek
Christina 
















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam