Fortsätt till huvudinnehåll

Utskuren biff med tomat- och rödlökssallad, gröna bönor med jordnötssmör och grillade paprikor

Ibland blir det hopp i uppdateringen här. Har varit hos min älskade särbo och då lämnar jag datorn och bloggen hemma och bara, bara umgås.
Vi har haft en mysig helg. I natt vaknade vi av ett fruktansvärt oväder. Det stormade och regnade småspik. Trodde nästan ett tag att taket skulle följa med. Jag som är så barnsligt mörkrädd var glad över att ha någon bredvid mig kan jag säga.
Naturligtvis åt vi gott under helgen. Vi har ju sån tur att vi har tillgång till älgkött. Mer ekologiskt än så går ju inte att få. Och så vet man att djuren har haft ett fint liv i det fria.

I fredags tog vi fram utskuren biff. Gjorde mig till och fiffade lite smaskiga tillbehör till denna lyxiga maträtt. Vad sägs om gröna bönor med smak av vitlök och knaprigt jordnötssmör, grillade ekologiska paprikor samt en tomat- och rödlökssallad? MUMS!!!!! Till detta hade jag köpt en färdig pepparsås på burk. Jaaa, hahahaaa, jag tycker ju att mat ska lagas från grunden för att undvika en massa kemiska konstigheter men till mitt försvar var att tiden inte ville att jag skulle göra allt själv och så är den ruskigt god kan jag tillägga.


Receptet på gröna bönorna har jag lagt på minnet från ett program med Gordon Ramsay. Mycket möjligt att jag glömt eller lagt till något i receptet, men gott blev det kan jag tala om. Äter man strikt så får man nog kolla kolisarna lite i den. Jag som äter liberalt har inga problem med att ta lite av detta goda till maten. Och då det inte är några mängder så sätter mitt sötsug inte igång på detta.
Det är ju annars det som är mitt problem. Jag är sockerberoende och LCHF/Paleo har hjälpt mig att komma över detta sug. Skulle jag fuska så skulle suget kicka in och det skulle kräva sin tid till att återfå kontrollen och längtan efter något sött.


Utskuren biff  i 2 cm tjocka skivor. Låt köttet få ligga framme i rumstemperatur i ½ timme före du ska tillaga det. Peppra dem med nymalen peppar. Stek i ca 2-3 min på var sida beroende på hur du vill ha köttet. Jag steker 2 min på var sida. Då blir den rosa i mitten samt mycket saftigare än om du steker den längre. Vad du än gör...stek den inte torrknastrig och tråkig.
Tillaga en eller högst två åt gången i en stekpanna med mycket smör. Salta med havssalt eller ännu hellre med himalayasalt för nyttigheten.

Gröna bönor med knaprigt jordnötssmör
2 stora nävar med gröna bönor
2 tsk smör
1 tsk olivolja
2 msk crunchy jordnötssmör
1 msk soyasås
1 msk risvinäger
2 tunt skivade vitlöksklyftor
lite honung eller sötersättning. I ursprungsreceptet har jag för mig att det användes råsocker. Men jag använder honung.

Koka upp bönorna lite snabbt i saltat vatten så att dom fortfarande har tuggmotstånd. Låt som rinna av i ett durkslag.
Blanda ihop olivolja, jordnötssmör, risvinäger, honung (eller sötersättning) och soya i en skål till en tjock sås.
Smält smör i en stekpanna och stek vitlöken utan att den bränns. Tillsätt bönorna och jordnötssåsen.
Tillsätt eventuellt mer olivolja
Rör runt så att alla bönor täcks av den goda jordnötssåsen och allt blir varmt.

Tomat- och rödlökssallad
4 finhackade tomater
1 finhackad rödlök
1 näve hackad bladpersilja
2 msk vit balsamvinäger eller äppelcidervinäger
1 msk crema di balsamico (kan uteslutas och ersättas med lite sötersättning)
½ pressad citron
2 msk olivolja
Hebamare eller Torcomare örtsalt och nymalen svartpeppar.
Strö ev över lite flingsalt vid servering
Gör denna sallad det första du gör då den ska stå och gotta till sig och löken ska mjukna lite.

Grillad paprika
2 stora ekologiska paprikor
Dela och kärna ur dem
Pensla dem i olivolja med en pressad vitlöksklyfta i
Lägg dem i en ugnssäker form
Sätt på högsta värmen på ugnen och låt paprikorna bli bubbligt svarta. det tar ca 20 min.
Låt paprikorna svalna i en bunke övertäckt med plastfolie. Dra av skalet och servera dem kryddade med flingsalt och nymalen svartpeppar.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och