Fortsätt till huvudinnehåll

Chaga/Sprängticka

Hejsan!
Har haft en fantastisk start på min vecka. Söndagen började med att jag blev bjuden på lunch. Särbon hade med sig räkor och sallad, samt utrustning för att flytta min lampa som suttit alldeles fel i vardagsrummet. Det har retat mig i ett halvår nu. Men nu hänger min prismalampa så vackert ovanför bordet.

Igår fick jag massage av fantastiska Anette Jonasson som äger Anettes friskvård i Östersund. Lymfmassage, som satte igång heeela min kropp. Märker resultat för varje gång. Hon har lyckats få loss så många muskelknutor från mina onda armar och benen blir slätare för var gång. Fantastiskt!
Jag kan verkligen rekommendera henne om ni har möjlighet.

När jag åkte från massagen så ringde särbon och ville bjuda mig på middag. Men förstå, vilken lyx!! Behövde bara lägga mig i soffan och vila tills maten var klar. Nästan så jag skämdes.....

Idag har jag fått en ny frys och kyl... Förhoppningsvis blir resultatet en billigare elräkning, även om jag inte kan klaga på den räkningen faktiskt.


Jag har börjat dricka te av medicinalsvampen chaga/sprängticka varje dag nu. Har ni provat? Det finns på internet att skicka efter. Plockar man själv så måste man fråga ägaren till marken/skogen om lov, då den inte ingår i allemansrätten. Bäst plockas den på vintern eller åtminstone vid minst -5C. Då innehåller den som mest näring.Viktigt även att den plockas från träd som är levande.

Den ska sjuda i många timmar, eller tills teet blir så mörkt som möjligt, men minst 30 minuter. Man kan använda chaga-biten om och om igen – ända tills den inte avger någon färg mer.
Plockar du den själv, så se till att torka den ordentligt i ugnen på svag värme, så det inte bildas mögel inuti den. Lättast är det att dela den i små bitar först. Ta inte bort det svarta från den, då även det innehåller näring. Det fina är att det inte går att överdosera. Drick och njut av detta te som smakar svagt av vanilj.


Vad är det som är så bra med chaga/sprängticka då?
Jag tror det är lättast om jag länkar vidare så att ni får läsa. Det finns otaligt med sidor om denna fina medicinalsvamp, men HÄR hittar ni fin information, samt även källhänvisningar till studierna om den. Kan bara nämna:
  • Stimulerar och vitaliserar immunförsvaret
  • Anti-tumöreffekt 
  • Anti- inflammatorisk

Citat: "År 1958 fann man i vetenskapliga studier i Finland och Ryssland att sprängticka gav effekt vid bröstcancer, levercancer, livmodercancer och magcancer, liksom hypertoni och diabetes. 1973 gjordes en annan intressant rysk undersökning där sprängticka visade sig hjälpa mot psoriasis i nästan 100% av fallen.
Sprängticka är antibakteriell, antifungal, anticandida, antiviral, balanserar immunförsvaret och är därmed bra vid autoimmuna sjukdomar. Den sänker högt kolesterol och har dessutom en otroligt hög ORAC på hela 146.700! ORAC står för Oxygen Radical Absorbance Capacity och ger ett värde för hur mycket antioxidanter ett visst livsmedel innehåller per 100g.
Sprängticka är bra vid diabetes eftersom den sänker blodsockret och på så vis behöver inte diabetiker ta samma mängd insulin (gäller typ 2). 
Chaga innehåller
Sprängticka innehåller en komplex cocktail av fytonäringsämnen och immunaktiverande föreningar såsom betaglukaner (komplexa kolhydrater) eller polysackarider som också finns i alger, jäst, havre, etc. De boostar immunförsvaret och fungerar genom att stimulera kroppens förmåga att skapa cellulära försvar.
  • Polysackarider (förbättrar immunförsvaret, hjälper mot cancer, bakterie- och virussjukdomar)
  • Betulinsyra (mot tumörer, malaria och infektioner)
  • Melanin (förbättrar och skyddar DNA i hår, naglar och hy)
  • Fytonutrienter eller fytokemikalier (dämpar inflammation, aktiverar immunförsvaret och stärker naturlig avgiftning)
  • Ergosterol (en vitamin D2-prekursor)
  • Många former av betaglukaner (komplexa sockerarter som kallas polysackarider)
  • Saponiner, steroler, triterpener, betulinsyra, SOD (superoxiddismutas)
  • Aminosyrakomplex (proteiner) och andra spårämnen"
Källa: (http://morotsliv.com/2012/08/chaga-sprangticka.html)

Jag känner en sån ny energi och "vakenhet" sedan jag började dricka detta. Jag förvarar det i kylskåpet och dricker den oftast kall. Men till vintern är det nog gott med en värmd kopp.

Värme & Kärlek
Christina

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam