Fortsätt till huvudinnehåll

Laxplanka med sötpotatismos, hollandaise, gremolata och annat gott.



Hösten börjar att anlända, men än så länge går det att grilla ute – så länge det inte blåser alltför kraftigt. Tiden som går åt att grilla är dessutom minimal.

Naturligtvis så kan man fixa denna rätt utan utegrill och steka fisken på spisen istället och steka citronen bredvid tills den blir karamelliserad (ytan blir brun, söt och god). Du måste då borsta bort dill- och gräslöksklippet som fisken marinerats i. Alternativt ugnssteka den på svag värme (med kryddhacket på) i 125°C i 30-40 min, beroende på tjocklek på laxbiten. Då behöver du ändra lite på ordningen i tillagningen, men det ska inte vara några problem. Steker du fisken på spisen så gör du under tiden som plankorna med moset står i ugnen. Ugnssteker du fisken så gör du det steget innan plankorna med moset ska in i ugnen. Då får du hålla fisken varm tills uppläggningen.

Laxplanka är verkligen supergott och att göra den hemma med egengjord hollandaise är riktigt mumma. Jag har inte angivit några mått eftersom det beror på hur många man är och hur många plankor som då ska tillredas. 1 planka per person

Till denna rätt så gjorde jag även Gremolata som ett gott tillbehör att ringla ovanpå. Den här gången gjorde jag den på olivolja, men då blev den en aning beskt. Är inte mycket för rapsolja, men det är nog den som är bäst i denna gremolata. Har man råd kan man säkerligen använda avokado- eller macadamiaolja istället. De fina oljorna kostar ju tyvärr en slant.

Avokadoolja är ju även suveränt att steka i då den tål riktigt höga temperaturer. Och vet ni!!! – den är även fantastisk som anti-age-olja till ditt ansikte. Attans vilken lyster man får och collagenet i huden ökar. YEY!!


Detta behöver du till laxplankan:

  • Laxfiléer, ex chumlax, pinklax, I love Eco eller i nödfall laxbitar från Findus. Inte andra odlade laxar som är riktigt fulla av toxiner
  • Sötpotatis
  • Smör
  • Dill och gräslök, färska
  • Sparris
  • Stora kvisttomater
  • Citroner
  • Hollandaisesås (se recept nedan)
  • Gremolata (se länk till receptet här ovan) Frivillig ingrediens, men det är supergott till. 
  • Bacon
  • Örtsalt – herbamare, nymalen svartpeppar
Gör såhär:
1 dag innan – olja in och klipp rikligt med dill och gräslök över tinade och avtorkade laxfiléer. Det räcker att ta örtklippet på ena sidan på filén. Lägg dem sedan i påse och tryck ur så mycket luft som går så det blir tätt förslutet.

Dagen D:
  1. Starta grillen ute. Vill du inte grilla så tipsar jag om alternativa tillagningar längst upp här på sidan.
  2.  Pensla plankorna med lite avokadoolja eller kokosolja. Förgrilla ekplankorna i ugnen på 225° i ca 10 min. (Är plankorna nya så följ instruktionerna för hur du ska göra då). Sänk värmen om du nu ska ugnstillaga dina fiskfiléer.
  3. Skala och dela sötpotatisen i bitar. Koka dem riktigt mjuka i saltat vatten. Häll av vattnet. Spar lite vätska ifall du behöver späda moset. Använd en stomp och mosa potatisen. Det gör inget om det blir lite bitar, det är bara gott. Blanda ner en rejäl smörklick och krydda med örtsalt och svartpeppar. Spritsa eller klicka ut moset runt om kanterna på plankan.
  4. Dela på tomaterna och lägg en halva på var planka. Krydda med lite örtsalt.
  5. Koka sparrisen i ca 4 minuter.
  6. Gör hollandaisesåsen och gremolatan.
  7. Ta ut fiskfileérna ur påsen, Krydda med lite örtsalt och lägg dem på en skiva citron. Lägg även en citronskiva ovanpå. Placera dem sedan i ett grillhalster för fisk. Grilla 3-4 minuter på var sida. Citronskivorna hindrar fisken från att fasta på halstret, höjer smaken på fisken, samt att citronerna blir så goda när de får lite färg på sig.
  8. Under tiden fisken grillas så sätter du in plankorna i ugnen. Sötpotatismoset och tomaterna ska få vacker färg. Det tar ca 7 minuter
  9. Lägg på laxen, citronen och sparrisen och sleva över hollandaisesås. Ringla på lite härlig gremolata. 
Servera!  


Hollandaisesås

250 g smör
3 äggulor
1 msk osilad opastöriserad äppelcidervinäger (Kung Markatta har)
0,5 msk pressad ekologisk citron
0,5 msk vitt vin
salt 1-2 krm
vitpeppar
ett stänk cayennepeppar
Hackad persilja
.
  1. Smält smöret till hollandaisesåsen tills att det bildar ett skum på ytan och en bottensats.
  2. Ta bort skummet med en sked och häll sakta upp smöret i ex en tillbringare. Se till att du inte får med bottensatsen. 
  3. Värm vatten i en kastrull (vattnet får inte koka). 
  4. Knäck i äggen i en form eller en liten kastrull som du kan ställa ovanpå vattenkastrullen. Häll i vinäger, pressad citron och vin. Vispa detta över vattenbadet tills det tjocknat så tjock som du vill ha såsen. Jag tycker det är lättast med en ballongvisp. Ta bort skålen från vattenkastrullen. 
  5. Häll i droppvis med det smälta skirade smöret under tiden som du vispar ordentligt.
Till slut har du en tjock och härlig sås. Krydda med örtsalt, vitpeppar, ett uns cayennepeppar och hackad persilja. Du kan om det behövs, värma såsen över vattenbad strax innan servering. 
Skulle såsen skära sig så få inte panik. Knäck då en äggula i ett annat kärl och vispa ner den skurna såsen lite i taget under kraftig vispning.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Syrade grönsaker/Surkål

Det här är fantastisk för din maghälsa. De goda tarmbakterierna kommer att sjunga Haaaallelujah! 𝅘𝅥𝅲🎝😀🙏👏
Sedan jag började äta syrade grönsaker och probiotika varje dag så är halsbrännan ett minne blott. Jag riktigt känner hur magen bockar och tackar mig.
Det här är ett superenkelt recept. Går supersnabbt att göra, men dessvärre är väntan tills man får äta grönsakerna desto längre.
Jag väljer att tillsätta saltvatten, precis som man gör med många andra syrade grönsaker istället för att använda enbart salt och som man då därefter måste pressa vitkålen tills vätska kommer ut. Det här är ett enklare och snabbare sätt, samt att krispet i vitkålen stannar kvar. Så gott!

Missa inte receptet på min superduper-goda kimchi som jag lagt upp tidigare. Du hittar den lite längre ner här i inläggen, eller under etiketten ”grönsaker”. Den blir klar på bara några dagar och är minst liks nyttig.





Var noga med att använda ekologiska grönsaker för att få bästa resultat.
Effekter av surkål: Stimul…

Portimão

Oj! Nu börjar veckan ta slut här nere i Portugal. Igår åkte vi till  Portimão för att bada.

Så väldigt likt Albufeira där jag var med min syster och pappa för sisådär 30 år sedan. Helt fantastiskt med dessa klippformationer i havet, som rauker. Ni får förlåta dålig kvalitet på bilderna. 
Dagen innan tog vi en sväng i Vilamoura och marinan. Gjorde misstaget att äta där. Såg fint ut, var dyrt men smakade NADA!!! (Ingenting).



Jag valde stekta räkor med koriander och ris. Min mat var ändå hyfsad mot de som beställde in kött.  Men trevligt och mysigt hade vi i alla fall. 
I kväll ska vi dock äta på en äkta portugisisk restaurang. Där ska det visst vara ofantligt god mat och man kan få en tre-rätters för runt 100kr..
Nu ska visst värmen återkomma till Sverige, så hoppas att även ni får njuta  
Värme & Kärlek  Christina 

Grillade inlagda/marinerade paprikor. Godaste tillbehöret ever!

Har du provat att grilla och lägga in dina paprikor?
Om inte, då har du missat något suveränt gott. Visst, det finns grillad paprika på burk att köpa, men jag har inte hittat någon gjord på  ekologisk paprika (rätta mig gärna om jag har fel)
Ljuvligt på en köttbit, till grillat eller i din sallad eller pizza - ja på och till allt nästan. 
Varför ekologiska paprikor. Jo, för de är bland de mest besprutade grönsakerna. Det vill vi ju inte ha...

Av någon konstig anledning så har gula paprikor lättare för att släppa skalet efter grillningen. Men det gör inget om det blir lite skal kvar, så få inte panik om det sitter fast.
Jag använder Monini ekologisk olivolja. Alltså, den är såååå god. Doften är ljuvlig och fantastisk även på huden utan att lukta illa som jag tycker andra olivoljor kan göra.



Förvara dina grillade tomater kallt och mörkt. Olivolja blir grumlig när den förvaras kallt. Vill du så kan du ställa den en stund i rumstemperatur innan servering så blir den fin igen, men för smakens…