Fortsätt till huvudinnehåll

Röd god smoothie, info och tips på vattenrening


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bodystore












Den här smoothien är fylld av goda smaker. Nyttig, krämig, smaskig och perfekt till lunch eller som ett härligt boostande mellanmål.
Man behöver inte mejerier för att få en riktigt god smoothie. Det är även nyttigare att undvika mejerier. Vill inte säga att man alltid måste avstå, om man inte behöver. Jag äter också mejerier mellan varven, men inte ofta.  Jag går även upp i vikt när jag äter LCHF med mycket grädde, creme fraiche och yoghurt. Jag får då även i mig extra hormoner som jag inte vill ha. Oftast äter jag en kost som ingår i Paleo, men kan även lägga till ex blötlagd quinoa eller andra livsmedel som liknar säd, men inte är det, vilket inte ingår i en Paleodiet. 
Jag äter det som jag känner är nyttigt för just mig och som ger mig den näring min kropp behöver. Rotfrukter (med måtta), bönor och linser som jag blötlagt (inte så ofta), syrade grönsaker, sallader och andra gröna blad och groddar. Bär och ibland en frukt. Det gillar min mage. Jag dricker (osötade), lingonjuice, ofiltrerad äppelcidervinäger, granatäppeljuice, ingefärsvatten med lite citron och filtrerat vatten i mängder. Ibland ett glas vin eller två, men det händer enbart ca 1-2 ggr/månaden. Sedan väljer jag ekologiska/KRAV-produkter så långt det går.

Det finns de som säger att "man inte kan lita på att det är så giftfritt med ekologiskt". De orden tror jag har myntats av giftodlarna för att göra oss osäkra och därför välja ett billigare och giftigare alternativ. Väljer jag ekologiskt/KRAV så vet jag i alla fall att jag gjort mitt bästa för min kropp. Mer än så kan jag inte göra gällande det.










Tips! 

Jag har även skaffat mig ett vattenfilter till kökskranen. Den gick bara på lite drygt 600 kr. En billig peng för hälsan. I stugan som har sjövatten valde vi en lite dyrare variant. Vi dricker så mycket mediciner och narkotika från andra människor samt oorganiska mineraler, däribland kalk som då kan sätta sig i ådrorna. Vattenreningsverken filtrerar inte bort detta. Jag har själv gjort experiment där jag under några månaders tid fyllt en kaffekopp med vatten och ställt i rummet. (Bra för att få upp fukthalten då det är ganska torr luft i våra bostäder). Fyllt på koppen allteftersom den blivit tom - utan att däremellan diska koppen. Tills slut var det ett hårt kalciumlager som satt som sten i koppen. Det var även ett brunt lager i koppen. Jag var tvungen att blanda bikarbonat och ättika för att få bort det. Detta händer inte när jag använder filtrerat vatten.

Smoothie försöker jag dricka varje dag då det ger mer näring än om jag enbart skulle tugga de ingredienserna. 


Giftfria ekologiska produkter för bästa näringsupptag. 

1 näve babyspenat
1 näve sallad, ex mâchesallad
1 näve frysta jordgubbar (100 g)
2 cm ingefära, behöver inte skalas
1/2 tsk pressad citron
2 msk lingon pressad råsaft (osötad) ex från
1 tsk ofiltrerad äppelcidervinäger (dvs with mother) ex Kung Markatta
1 näve nötter eller mandlar, blötlagda under natten och avsköljda
1 msk chiafrön
1/2 dl rödbetsjuice (osötad och utan äpplejuice)
Vatten, renat eller kokt avsvalnat ca 4 dl beroende på hur tjock/tunn du vill ha smoothien. Tar du mer vatten så urlakas smakerna. 

Mixa allt i en blender med bra watt för bästa sönderdelning och då bästa näring. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och