Fortsätt till huvudinnehåll

Har du torr hud?


Jag som själv har en normal hud som tenderar till torr, håller min i schack med mycket fukt. Jag använder mycket sällan anti-agekrämer utan håller mig till fuktbomber. Använder jag någon gång anti-age, så tar jag på den över natten och tillför fukt på dagen.Men som sagt, jag är på mittenstrecket av 50 och använder mig till 99% av enbart av fukt i mina krämer och ansiktsmasker. Ge heller inte kroppen gifter, utan välj ekologiskt. Detta gäller såväl inifrån som utifrån. Att en ansiktskräm är naturlig, betyder inte automatiskt att den är ekologisk. 

På kvällen

  • Kvällsrengöringen. Jätteviktig! Du har lagat mat, där fett från matlagningen fastnat på din hud (likväl som det fastnar på fläkten), avgaser och föroreningar. Här räcker det alltså inte med enbart vatten. Använd en rengöringskräm eller en fin mandelolja  (Använder du olja så får du bort den med våta bomullsrondeller). Skölj av. 
  • Avsluta rengöringen med svalt vatten som drar ihop porerna. Se till att du fått bort all rengöringskräm/olja. (Har du svårigheter att få bort den så ta ansiktsvatten på bomull och svep över ansiktet för att få bort det sista av rengöringen). 
  • Ta därefter på ansiktsvatten. Har du en bra rengöring och inte vill använda bomullsrondeller så sprayar du huden direkt med ansiktsvattnet eller kupar handen, tar lite och klappar in i ansiktet, halsen och dekolletaget.

Varför ansiktsvatten? Jo, den återställer hudens pH-balans samt ger den massor av fukt. Själv använder jag aldrig bomullsrondeller till ansiktsvatten. Jag tycker min hud behöver den bättre än vad bomullen behöver den. Varför slänga pengar i sjön? Du spar även pengar på att använda ansiktsvatten då du inte behöver lika mycket kräm för att huden ska bli återfuktad och nöjd.

Sedan kommer det viktiga.....
  • Medan huden fortfarande är fuktig (inte blöt), så tar du på dig din kräm (ev även lite ansiktsolja innan, ex mandelolja). Använd fingrarna för att smörja in. Dina handflator behöver inte den dyra värdefulla krämen. Gnugga inte ansiktet. Då skapar du rynkor. Inget slita och dra. Lämna en fuktig yta. Glöm inte halsen och dekolletaget.

På morgonen  

  • Tvätta inte huden igen. Den blir inte smutsig under natten. Den fina naturliga återfettningen som din hud vaknat med är din egen producerade hudkräm och det kan inte bli finare än så.
  • På med en kräm igen på morgonen. Eventuellt med lite olja under. Och nu en ytterligare viktig sak....
Du kan tvätta ur ögonen lite om du känner att du vill vakna. Men annars brukar den svala krämen som du nu återigen ska ta på dig, göra ögonen pigga. Känner du att du blir svälld under ögonen så använd en ögonkräm. En del hudkrämer blir nämligen för kraftiga att använda runt ögonen som har en så tunn, tunn hud. Men ögonsvullnad kan även bero på annat än krämen.

Du ska använda kräm tills huden känns riktigt återfuktad. Känns huden fortfarande torr, så ta på mer. Eller så byter du krämen mot en som ger dig ännu mer fukt. Vill du även på morgonen klappa in huden med ansiktsvatten först, så gör det. Det är bara bra. Jobba inte in krämen för mycket. Risken är då att du jobbar in den lika mycket i händerna som i ansiktet. Låt den sugas upp av huden. Fukt, fukt och åter fukt. Det är hemligheten med en fantastisk hy, behandlad utifrån.
Använder du sedan en foundation så se till att huden inte är helt torr, utan har kvar lite av krämens fuktighet när du tar på dig din foundation. Använd inte något i puderform när du har torr hud. Inte ens mineralpuder. Puder slukar nämligen fukt. 

Något att tänka på

Vintertid, när det är riktigt kallt ute, så grunda med en olja i ansiktet, före krämen (ex en fin mandelolja). Även den läggs på fuktad hud. Olja innehåller inget vatten som kan frysa på hudytan. Detta skyddar dina fina kapillärer.

Ska du gå ut i kylan så smörj dig minst en timme innan, så att all fukt hunnit absorberas av huden.Har du fortfarande problem med att huden känns torr, så gör en peeling. Det kan nämligen ligga ett tunt lager med gamla döda hudceller som ska bort. När man får bort det så kan huden andas och krämerna kan lättare tränga ner i huden.
Var noga runt näsan och hårfästet. Men se upp!! Jobba inte för mycket och för hårt. Då sliter du upp huden som blir röd och irriterad. 

Gör inte peeling för ofta. 1 gång i månaden räcker. Satsa hellre på fuktmasker mellan varven om du vill boosta huden. Se även över så du inte har för torr inomhusluft. Ställ i så fall krukor/glas med vatten i fönstren.Vistas ute och ta gärna promenader för att syresätta huden. Sola inte för mycket. 

Många är vi som har en torr hud och nu mot vintern brukar den bli ännu torrare. På sommaren när vädret är lite mer fuktigt så brukar huden klara sig ganska bra. 

Kännetecken för en torr hud är små porer, kanske eventuellt milier (om man har haft för dåliga och fuktfattiga produkter) och huden stramar, oftast efter tvätt. Har man en riktigt torr hud så kan man få flagor runt näsan, i hårfästet och är även kanske lite röd på dessa ställen. 

Även en hy som får en fet hinna brukar oftast ha en torr underhy som behöver åtgärdas för att normalisera överhuden. HÄR har jag skrivit ett inlägg om just fet hy. 

En torr hy får lätt torrhetsrynkor och kan därför se ut att åldras snabbare.

LITE ANNAT ATT TÄNKA PÅ......

Kosten:

För att huden ska behålla sin spänst och rosighet så spelar ju kosten in. Det kan man tyvärr inte komma ifrån. Grönsaker och ägg ger dig alla vitaminer och mineraler du behöver. Frukt kan du tillsätta i moderat mängd - tänk på att de innehåller socker. Men frukt är ingen nödvändighet ur vitaminsynpunkt. Äter du varierat och stor mängd grönsaker (ekologiska) så får du i dig samma vitaminer som frukt ger. Blåbär, svartvinbär, körsbär och hallon kan du äta. (Hallonketoner sägs även vara bra för vikten).

Stek i ghee eller riktig kokosolja (som finns i burk). Ringla gärna lite smält kokosolja över din mat. Vill du ha smör, så använd osaltat smör. Det saltade innehåller raffinerade salter som är onyttiga för dig. 

Krydda med oraffinerade obehandlade salter som har kvar alla mineraler. Mina favoriter är Herbamare örtsalt, Celtic salt och Himalayasalt (den sistnämnda använder jag i kokvatten)

Här har jag samlat lite information om vilka vitaminer och mineraler som är av vikt för en frisk hud 

Vätska:

Se till att dricka när du är törstig. Använd gärna vatten med ekologisk pressad citron, så får du i dig lite extra C-vitamin på kuppen. Drick inte för mycket vätska, för då "spolar" du ut för mycket mineraler ut kroppen. Lär dig lyssna på din kropp, så talar den om när den vill ha vätska. Är du hela tiden stressad och i farten så kommer du inte att märka kroppens signaler. Se då till att ge den lite extra. Däremot så ska du inte dricka till maten. Drick en stund innan och efter, för att magsyran inte ska bli utblandad. Blir den utblandad så bearbetar den inte maten riktigt. 

Vanlig tvål torkar ut huden. Låt dig inte luras av namnen på tvålen - t.ex Barnängens....Lux....Namnen är enbart smart uträknade. 

Något annat jag vill att du tänker på. Om och när du väljer en olja till ditt ansikte - se till att oljan kommer i glasflaska (Och är ekologisk). Olja drar nämligen ut gifter ur plast, så undvik plastförpackningar. 


Jag har även gästbloggat på Green store om torr hud. Du kan läsa inlägget HÄR















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och