Fortsätt till huvudinnehåll

Ugnsstekt vitlökskyckling med karamelliserade tomater

Trevlig fortsättning på helgen till er!

Sitter dagarna i ända med näsan mot en laptop-skärm. Åååh så knasig jag är i nacken nu... Yrseln är riktigt otrevlig p.g.a att något förmodligen lagt sig fel och klämmer någon nerv. Värst är det när jag ska lägga mig eller resa mig från sängen och vaknar varje gång jag vänder på mig av att hela rummet snurrar. MÅSTE skaffa mig en riktig stationär dator när jag jobbar hemifrån. Laptopen får bli enbart en resedator. 

Slutgnällt!! ;)

Gjorde i alla fall en riktigt god kycklingrätt igår med karamelliserade tomater, avokado, broccoli och alfalfagroddar. Till denna anrättning hade jag gjort egen sweet chili. Den kan du skippa om du kör LCHF och undviker sötma. Dock tar man inte mycket, så jag för min del blir inte påverkad av det. Jag använder honung som är naturligt. Raffinerat socker undviker jag som pesten. 
Vi börjar med den tycker jag...Näääh inte pesten då, utan sweet chilin......;)

Naturligtvis så kör vi med ekologiskt så långt som det är möjligt. Tänk även på kryddorna.

SWEET CHILI/ SWEET & SOUR
2 röda chili
2 gröna chili
3-4 vitlöksklyftor
175 g fin honung
2 msk vitvinsvinäger
2 krm fiberhusk

Ta ur kärnhuset ur chilin och finhacka den
Finhacka vitlöken
Värm honungen försiktigt tillsammans med vitlöken och chilin
Dra av från plattan och tillsätt vinägern
Låt svalna
Blanda i fiberhusk
Rör lite då och då så att inte fiberhusken klumpar sig.
Häll upp sweet chilin i en väl rengjord burk med tättslutande lock. Den håller sig länge i kylskåpet p.g.a vinägern..

UGNSSTEKT VITLÖKSKYCKLING
Färsk hel kyckling
3-4 vitlöksklyftor
Herbamare örtsalt
Paprikapulver 

Krydda kycklingen ordentligt runt om - Pressa över vitlöken. Krydda även inuti kycklingen
Skär en skåra i varje lår (Kycklingen blir klar snabbare då, annars tar låren så lång tid på sig att bli färdiga)
Sätt in i 225° varm ugn i ca 80 min. 

TILLBEHÖR
Cocktailtomater, fasta och fina
Broccoli
osaltat smör (det saltade innehåller raffinerade salter), eller ghee av ekologiskt smör
Herbamare örtsalt
Svartpeppar
Avokado
Alfalfagroddar

Dela tomaterna på hälften
Värm upp en stekpanna med smör/ghee och lägg i broccoli och tomater
Krydda med örtsalt och svartpeppar
Flippa sedan tomaterna så att den kryddade snittytan ligger nedåt i pannan
Stek tills broccolin får lite färg och tomaternas snittyta blivit gyllene

Servera kycklingen med broccolin, tomaterna, skivad avokado, alfalfagroddar och skeda över lite sweet chili över avokadon. Lite god sky från kycklingen är inte heller helt fel. 
När skinnet blir sådär knaprigt och gott kryddat så är den underbar...




MUMS!!!!!

TIPS! Vill du äta vegetarisk någon dag så uteslut bara kycklingen




Värme & Kärlek
Christina





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå