Fortsätt till huvudinnehåll

Stolt mamma, affilate och höstrecept

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Hudoteket








Hejsan!
Det har varit ett litet uppehåll här på bloggen. Det har varit lite intensivt ett tag och matlagningen i detta hem har legat på testlagning och kommer att fortgå efter min Stockholmsresa som jag ska göra i morgon.
Jag ska åka dit för min dotter som jobbar på supercoola frisörsalongen Creative Headz kommer att ha en invigning på en ny salong som dom öppnar. Det blir deras 6:e salong och i denna på Sveavägen 33 blir min dotter salongschef. Tror ni att jag är mäkta stolt? 

Jag kan även nu glatt meddela att jag blivit affilate för Hudoteket. Många fina produkter och flera är även ekologiska. Du hittar länk till deras produkter till höger, eller om du klickar på strecken ☰
De har fri frakt, gratis fakturor och du får bonuspoäng på alla köp. Just nu: Köp 3 betala för 2 samt fina rabatter på make-up och andra rabatter.

Nu såhär i jakttider så tänkte jag i alla fall dela med mig av ett recept som är sååå ruskigt gott och som jag även delat med mig av förut. Men det tål verkligen att upprepas.









4 rejäla portioner
___________________________
Biffar:
1 kg vildsvinsfärs
3/4 dl grädde
1 ägg
2 msk tamarisoya
1 stor gul lök, grovriven
3 stora vitlöksklyftor, mellan grovt- och finrivna
1½- msk kalvfond
1 msk herbamare örtsalt
2 msk färsk repad timjan
nymalen svartpeppar
ghee att steka i
Råa lingon
Rör ihop allt (utom lingonen) mycket väl. Forma till 12 biffar. Stek i ghee eller smör. Lägg över biffarna i en ugnsform
___________________________
Sås:
5 dl grädde
2 msk kalvfond
½ msk tamarisoya
färsk repad timjan
nymalen vitpeppar
2 msk lingonsylt
1½ msk viltfond
1 msk tomatpuré
2 tsk svartvinbär- och hjortronsylt. Hittar du inte blandningen, så ta lite av varje. Hjortron blir fantastiskt gott just till vilt.
1 brk kantareller
1 msk ghee
___________________________
Tillbehör:
Kokt mjölig potatis med krondill, ångkokta morötter, inlagd gurka och svartvinbär- hjortronsylt samt en fräsch sallad.
___________________________
Skala och påbörja kokning av mjölig potatis i saltat vatten, tillsammans med en knippe krondill.
Häll 1 dl grädde i stekpannan och rör om för att fånga upp stekfettet från biffarna. Häll detta sedan i en kastrull och tillsätt övriga ingredienser. Koka ihop tills såsen tjocknat.
Häll såsen över biffarna och ställ in i ugnen 200 C i 15-20 min
Skala och ångkoka morötter under tiden.
Strössla rikligt med lingon över biffarna strax innan servering.
Ringla lite ghee eller smält smör över de kokta morötterna och strö över lite klippt persilja

Värme & Kärlek
Christina

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och