Fortsätt till huvudinnehåll

Broccoligratäng med rökt skinka



Hade nästan glömt bort den här maträtten. Den är ju så fantastiskt god att man inte kan sluta äta. Den här stod på bordet ofta på 80-talet och dags att ta fram den i rampljuset igen tycker jag. Jag gjorde en gratäng som borde ha räckt till 6 port, men hej och hå - den räckte bara till 3!!! 😂 Min man åt så han stod i fyra hörn, tillika jag. Förstår inte att jag inte gjort den här på så många år. Den är ju så snabb att laga till och så enkel att göra. Använder man frysta broccolibuketter som man tinar upp, så tar det inte mer än högst 45 minuter att få maten på bordet varav gräddning i ca 30 min.

Extra gott blir det med skivad purjolök i gratängen. Jag köper även extrarökt skinka från "Brödernas" som är helt utan E-nummer, som jag strimlar ner. "Brödernas" skinka i plånboksförpackning hittar du bl.a. hos Coop.



Broccoligratäng med skinka
1 kg frysta broccolibuketter (eko)
200 g extrarökt skinka (Brödernas)
100 g purjolök (eko)
ägg
3 dl grädde (eko)
4 dl riven gratängost
1 tsk lökpulver
2 tsk herbamare örtsalt
2 krm nymalen svartpeppar
  • Sätt ugnen på 225°C 
  • Tina broccolibuketterna.
  • Skiva purjolöken och grovstrimla skinkan. 
  • Vispa upp äggen med grädden tillsammans med kryddorna. Rör ner hälften av osten (2 dl). 
  • Lägg broccolibuketterna i en ugnsfast form och strö över purjolök samt den strimlade skinkan.
  • Häll över ägg- och ostsåsen. Strö över resten av osten. 
  • Gratinera i 20-30 minuter eller tills gratängen stagnerat och fått fin färg. Lägg över folie sista 15 minuter om gratängen då fått lagom med färg. (Se till att folien inte nuddar maten för din hälsas skull).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam