Fortsätt till huvudinnehåll

Grymt god zucchini carbonara med citronsås, bacon & parmesan



Nu har vi haft födelsedagsfirande och invigt badtunnan i stugan. Tog med oss lite vin/öl och kröp ner i det varma vattnet. Alldeles mörkt, förutom våra lyktor. Alldeles, alldeles tyst är det här... förutom räven som var alldeles bredvid oss och skällde.

Till födelsedagsmiddag önskades min älgstek. Hade ytterlår som jag använde. Receptet på den jättegoda saftiga steken hittar du här.

Dagen innan hade vi zoodles med en grymt god citronsås med bacon och parmesan
Om du undrar vad zoodles är, så är det en zucchinipasta. Då använder man en liten apparat som man sätter zucchinin i. Sedan vrider man runt och ut kommer långa spagettin av zucchini. Har du inte en zoodles, så kan du göra bandspagetti med hjälp av en osthyvel.

Denna carbonara med smak av citron vill jag gärna ge er receptet på.

Viktigt att du använder ekologiska varor, speciellt när det gäller citronen, eftersom du ska använda skalet av den. Citroner är annars mycket giftbesprutade. Paprikor är även de hårt besprutade.

För extra smak och konsistens så blandade jag även i tomater och paprika. MUMS!

2 port

zucchini, valfri mängd. Gör spiraler eller hyvla den. Koka i högst 1 min i lättsaltat vatten. Låt rinna av väl. Sila av vattnet. Torka gärna även av "pastan" på hushållspapper. 
2 pkt bacon
1 liten gul lök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
1 citron, rivet skal av
3 dl grädde
3 äggulor
1 tomat, i bitar
1½dl finriven parmesanost
paprika, ca 6 tunna ringar som sedan hackas
herbamare örtsalt, nymalen svartpeppar


  1. Fräs bacon, lök och vitlök
  2. Häll i grädde och låt puttra ihop
  3. Rör ner hälften av osten
  4. Tillsätt tomatbitarna
  5. Ta bort pannan från plattan
  6. Riv skalet från citronen, enbart det gula och rör ner det
  7. Vispa äggulorna lätt med en gaffel och rör noga ned den. Rör tills såsen börjar tjockna, men fortfarande är krämig
  8. Tillsätt resterande av osten
  9. Smaka av med örtsalt och svartpeppar
  10. Blanda ner paprikabitarna

Blanda såsen med zucchinin och häll upp på ett varmt fat. Strö över lite extra svartpeppar och servera bums.






Här är ljudet av vad vi tror är en räv. Eller vad kan det vara?








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att