Fortsätt till huvudinnehåll

Jordnöts- och linsburgare


Innehåller reklam med annonslänkar för Bodystore. Utan extra kostnad för dig naturligtvis.









God förmiddag mina vänner!
I helgen har jag haft besök av en mycket kär vän som jag umgicks nästan varje dag med under tiden jag bodde i min hemby i Alby utanför Ånge. Jag flyttade ju till Östersund 2006 och även hon flyttade fast ännu längre bort. Nu var det 1½ år sedan vi träffades senast, så förstå hur roligt det var.

Första dagen åt vi grillad halloumi med rödbetor, avokado, ruccola och citronsmör. Det är ett helt fantastiskt gott recept som du hittar HÄR. Rödbetorna kan du skala innan du kokar dem. De ska inte kokas helt mjuka, utan ha en kärna kvar i mitten så blir de godast. Är det en middagsrätt så beräkna en halloumi per portion.
Nästa dag gav mig på att göra för mig ett helt nytt recept som jag knåpade ihop. Även den blev en helt vegetarisk rätt som gick hem även hos särbon. Han ville t.o.m ta med sig några burgare i matdosan till jobbet idag.

Det här är linsburgare med smak av jordnötter. Det blir en sån härlig smakkombo tillsammans med kryddorna. Morötterna gör biffarna saftiga och tillför även lite sötma.
Biffarna går även supersnabbt att mixa ihop när man vill ha maten snabbt på bordet.

Jag försöker att äta vegetariskt en eller två dagar i veckan. Inte för att jag gör avkall på kött utan mer för att få till en allsidig och näringsrik kost. Jag tror på variation och inga överdrifter åt något håll. Ekologiskt och giftfri matlagning försöker jag upprätthålla så mycket jag kan.

I burgarna har jag tillfört pumpakärnor som ger mycket magnesium. 
Morötter ger betakaroten.
Linserna ger fosfor och järn.
Vitkålen i salladen ger C-vitamin, kalium och vitamin K.
Lök ger B6

Jordnötter har en mycket hög näringstäthet med bl.a mycket B3 (niacin)folater, fosfor, zink och magnesium.
Jordnötter ligger dock högt i kolhydrater (10,3/100g) och har ganska hög halt med omega 6. Därför är det viktigt att äta omega 3 som finns i fet fisk, eller ta ett tillskott av omega 3 som gör att rätt kvot mellan omega 3 och 6 upprätthålls. Ett bra tillskott som jag verkligen kan rekommendera är Eskimo-3 Pure. Den innehåller inga gifter och är en ren och omodifierad olja samt innehåller naturligt oxidationsskydd. Jag tror faktiskt att det är den renaste du kan hitta på marknaden.
De finns även till barn  

〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
3 port

380 g ekologiska linser i tetra (avrunnen vikt 230 g) Zeta linticchie
100 g grovriven morot (1 stor)
1 liten gul lök, finhackad (Var aktsam med mängden om du dubblerar receptet)
½ dl naturella pumpakärnor
2 msk jordnötssmör
1 tsk örtsalt
½-1 tsk spiskummin
½ tsk oregano
1 tsk paprikapulver
½ krm cayennepeppar (Var aktsam med mängden om du dubblerar receptet)
1 st vitlöksklyfta finriven
2 tsk fibersirap gold (Valfritt. Innehåller prebiotisk fiber och ytterst lite socker. Den bidrar även till extra frasig yta på biffarna)
3 msk pofiber(den är glutenfri)
Avokadoolja och smör till stekning.

Avokadoolja har hög rykpunkt och är jättenyttig. Olja ger även en frasig yta.

Gör såhär:
  1. Skölj linserna och låt dem rinna av.
  2. Mixa pumpakärnorna grovt i en matberedare. Lägg undan.
  3. Riv morötterna grovt. Lägg undan tillsammans med pumpakärnorna
  4. Mixa linserna tillsammans med den hackade löken, jordnötssmöret, riven vitlök, fibersirap och kryddor till en smet. Använd slickepott för att ta ner smet från bunkens kanter mellan varven. 
  5. Tillsätt den rivna moroten och de mixade pumpakärnorna och mixa ihop en kort stund. Morötterna ska inte bli alltför sönderdelade. 
  6. Blanda ner pofiber. Tillsätt mer pofiber om det behövs. De ska kunna formas med händerna till biffar. 
  7. Stek de små godingarna några minuter i en blandning av avokadoolja och smör på svag- till medelvärme till en frasig yta. De suger upp fett så snåla inte. Ta hjälp av två stekspadar för att vända biffarna. (En för att "putta på")
Servera biffarna med ugnsrostad butternutpumpa  Skär då pumpan i små kuber. Hacka löken Massera in pumpa-kuberna och löken med avokadoolja. Krydda rejält med koriander, paprikapulver och vitlökspulver. In i ugnen 200 grader i ca 20-30 min. Krydda efteråt med örtsalt. En liten klick smetana till är inte helt fel. Men då blir det inte Paleo.

Tips! Servera gärna tillsammans med haricots verts i knaprig nöt- och vitlökssås. Några droppar sriracha majonnäs och grovhackade pumpafrön för extra crunch.

Det finns färdig sriracha mayo att köpa. Dock innehåller den tillsatser (citronsyra, konserveringsmedel och aromer) så ni vet om det. Använder man inte mycket så kanske det kan gå an. Jag köper dock oftast min sriracha utan tillsatser på nätet på "Kryddlandet" och blandar den själv med majonnäs. Den srirachan heter "Röd sriracha Three mountains". Jag köper då ett par stycken så jag har en i reserv som jag kan använda även som den är, i såser och marinader. Det blir kostnadseffektivt trots att jag betalar fraktkostnad.

Kryddlandets sriracha

Kommentarer

  1. Kan VARMT rekommendera båda dessa fantastiska rätter! OCH... helger som denna! 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att höra! Så glad jag blir :) Ursäkta ett galet sent svar! Kommentaren hade hamnat fel. Allt gott till dig! < 3

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam