Fortsätt till huvudinnehåll

Sellerijuice, en riktigt läkande hälsobomb


Kanske har ni hört talas om sellerijuice? Om inte så är det något som jag varmt kan rekommendera för det ger en sån kick i kroppen. Den sägs ha en otroligt antiinflammatorisk effekt. Den är kraftigt detoxande. Basar kroppen och är en antioxidant.
Jag har själv hört många som fått fantastiska resultat efter att de har börjat dricka denna hälsodryck.

Enligt Anthony Williams som är sellerijuicens fader så är drycken ett riktigt kraftigt hälso- och läkeverktyg.
Enligt honom kan den läka:
Haschimotos
IBS
Halsbränna
Eksem
Olika hudproblem
Högt blodtryck
Psoriasis
Struma
Binjuresjukdomar
Autoimmuna sjukdomar
Gikt
Allergier
m.m





Jag började med sellerijuice för en vecka sedan. Herrejisses vilken utrensning den gjort. Känner mig piggare och har aningen mindre värk såhär en vecka efter första selleridrinken jag tog.
Det är viktigt att man använder sig av ekologisk selleri eftersom selleri är så väldigt besprutat.

Jag äger ingen juicer eftersom jag anser att man ska få i sig även fibrerna i grönsakerna, bären och frukterna eftersom fibrerna sänker blodsockret och ger bra massage i tarmarna.
Gällande selleri så kan det bli för häftigt för kroppen om man även tillsätter fibrerna samtidigt. Så jag kör sellerin i min mixer tills den är riktigt finfördelad. Jag tillsätter lite renat vatten för att mixern inte ska ta skada av att jobba för hårt. Sedan tar jag en silduk och silar juicen genom den. Jag kramar ur flera gånger så all saft kommer ut.
Fibrerna lägger jag i en glasburk och ställer i kyl för att använda i grytor, smoothie eller tillsammans med andra grönsaker. Alternativt fryser jag in sellerifibrerna. Återkommer med ett jättegott recept där jag använder fibrerna från sellerin. 



Man ska dricka ca 5 dl varje dag på fastande mage direkt på morgonen ca 20 min före frukost. Drick den som den är utan att blanda den med något annat. Första dagarna kan man ha lite svårt för smaken, men efter några dagar så har man vant sig och man liksom längtar efter det där glaset sellerijuice.

Gör såhär: 

För att få till 5 dl så brukar en hel knippe stjälkselleri vara lagom. Skölj och skiva sellerin. Lägg ett par nävar i din mixer/blender tillsammans med en skvätt renat vatten och mixa innan du lägger ner mer selleri.
Mixa så det blir riktigt finfördelat.
Sila genom ex en silduk för bär eller nötmjölk. Alternativt en riktigt fintrådig metallsil.




Jag har ju fått autoimmuna sjukdomar såsom bisköldkörtelsjukdom där jag opererat bort två körtlar med tumörer (godartade, så inte cancer), samt att jag nu fått reumatism. Det är tyvärr ärftligt.

Nu har jag bestämt mig för att mitt immunsystem inte ska få gå hejdlöst fram mot min egen kropp, utan att jag gör något radikalt. Jag tänker göra allt i min makt för att minska mina problem, få stopp på inflammationerna i kroppen och helst bli utan värk, utan vidriga mediciner. Jag ska in och operera min fot till hösten då den har blivit så drabbad. Fotleder och handleder har blivit angripna av värk, så nu blir det intressant med de tester jag kommer att göra gällande mat och egna tillskott, om jag kan få bukt på det här.

Jag kommer inte att göra allt på en gång, utan börja försiktigt och tillsätta olika tillskott allt eftersom. Då ser jag också vilka som hjälper mig mest.

Mitt tänk såhär långt är:
Inget raffinerat socker, det är inflammationshöjande
Inget spannmål, det är inflammationshöjande
Inga mejerier, de är inflammationshöjande - förutom smör och ghee (vid festligare tillfällen kanske det blir lite, men jag kommer att  undvika mejerier i största möjliga mån)

Tillskott:

  • Omega 3 (Eskimå pure som jag vet kommer från bra fiske och fiskar utan gifter). Äter nu
  • Magnesium (inte citrat som är citronsyra som utvinns ur svartmögel). Äter nu
  • K2. Äter nu
  • Boron. Äter nu
  • Gurkmeja, tillsammans med svartpeppar för bästa upptag. Äter nu varje dag i mat eller smoothie
  • Ingefära. Äter nu. Mixar med vatten och äppelcidervinäger samt en skvätt pressad citron. Recept HÄR
  • Selleriuice varje morgon på fastande mage sedan en vecka tillbaka
  • Rödbetsjuice 1.5 dl/dag. Dricker nu
  • Granatäppeljuice 0,5 dl/dag. Dricker nu
  • Benbuljong och/eller collagenpulver. Dricker nu, men ska bli mer konsekvent
  • Frukt och mängder av grönsaker. Äter nu men kommer att öka på intaget.
  • Nötter och frön (blötlagda). Äter nu
Att lägga till:
  • Strandnypon
  • Djävulsklo
  • MSM
  • Ev flexijoint


Japp, så ser planen ut. Hänger ni på även om ni inte har några större problem? ❦♡







Kommentarer

  1. Tack för ditt informativa inlägg. Ska opereras för hyperparatyreos om några veckor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta Carina att jag missat din kommentar. Tack så mycket och jag hoppas innerligt att du nu mår bra efter din operation. Vet hur jobbig den sjukdomen är. All lycka till!

      Radera
  2. Hej! Nu var det ett tag sedan du skrev detta. Hur har det gått med sellerijuicen? Kör du vidare och hur känns det idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ben! Tack så hjärtligt för din fråga 😊
      Jo jag har fortsatt i de fall jag har fått tag på ekologisk selleri. Tyvärr kan det vara svårt ibland. Nu är det säsong för selleri så nu går det lättare att få tag på. Fick från början en rejäl utrensning som senare avtog.
      Min tro är även att inte "go bananas" på något utan även ta pauser då och då. Att varje dag äta samma grönsaker, tillskott (om man inte har en brist såklart) eller något annat, tror jag kan belasta kroppen, hur bra ett livsmedel än kan vara. Så jag varierar, tar pauser eller gör kurer - så även med sellerijuice :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam