Fortsätt till huvudinnehåll

Lider du av fet hy?



Många är det som kommer till hudvårdssalong och vill ha bukt med sin feta hy. Det som stör dem är oftast att det känns jobbigt med att ständigt vara blank i ansiktet.
Så här tänkte jag lära er hur ni kan få bukt med det.
Det kommer att ta ett tag, men så fort huden slappnar av och känner att den inte behöver producera så mycket talg så kommer det successivt att bli bättre.
Från början kommer du att tycka att det är jobbigare än vanligt och du kommer att vilja ge upp. Men ge det tid. Det lönar sig.

Det är nämligen så, att det finns en anledning till att huden producerar så mycket fett. Visst, man kan jobba för att ta bort symtomen. Men vad gör det för nytta i längden? Det är ju som sagt orsaken man vill komma till botten med. Inte sant?
Ofta kommer fet hy (ibland även med acne) i samband med tonåren då hormonerna går på högvarv. Man börjar då desperat att torka ut sin hy, vilket senare får konsekvenser.
Tar du i nuläget hormonpreparat så är det något som du verkligen ska se över. Allra helst om talgproduktionen har lett till acne.
Jag kommer i ett annat blogginlägg att tala om just acne. Det finns lite extra man kan tänka på då. Men det som beskrivs i detta blogginlägg gäller även för dig med acne.

Det är skillnad på fett och fukt.
Många med fet hy försöker som sagt att desperat torka ut huden i hopp om att det feta ska gå bort. Många använder t.o.m alkohol i ansiktsvatten för detta syfte. Man tvättar och tvättar, peelar, gör lermasker och överarbetar huden i desperata försök att få bukt med problemet.

Denna hud ska man vara varsam med, även om den verkar tålig. För mycket tvättande och för starka produkter ex med alkohol, gör det hela än värre i längden. Det retar huden till max och den kommer bara att vilja producera mer fett.

En hud som inte är retad, lugnar ner sig och återhämtar sig.
Vad ska du göra då? (förutom att se över dina eventuella hormonpreparat)
Jo, du ska tillföra fukt. Det är nämligen så att de flesta (jag kan nästan säga alla) som kommer med dessa problem har en fet överhud, men med en torr underhud.
En hud kan nämligen inte producera fukt. Då produceras fett i stället, som kompensation till uttorkningen.

Det råd jag nu kommer att ge, kommer i ovana öron låta som helt komplett galet.
Jag råder dig till att börja tvätta ditt ansikte med fuktgivande olja. Tricket är nämligen att fett löser fett. Du ska inte använda oljan som du köper i matvaruaffären.

Ta oljan i dina fuktiga händer, eller fukta ansiktet före och massera in oljan i huden med lätta rörelser. Tänk nu på att inte överarbeta och reta ansiktets talgkörtlar.
Ta sedan fuktiga bomullsrondeller och stryk bort oljan. När huden är ren så sköljer du av ansiktet en extra gång med svalt vatten (inte kallt).
Badda huden torr (inte gnugga) och ta på ett fuktgivande ansiktsvatten. Ansiktsvatten reglerar pH-värdet i huden, ger den fukt och förbereder huden för cremen. Har du haft svårt att få bort rengöringen, vilket är superviktigt, så ta ansiktsvatten på bomullsrondeller och svep över ansiktet för att få bort resterna.
Medan huden fortfarande är fuktig (inte blöt), så lägger du på en lätt fuktcreme.
Se till att cremen inte innehåller mineraloljor med ord såsom paraffin. Mineraloljor lägger sig som en plastfilm över ansiktet och ger ingen fukt på djupet. De förvärrar bara ditt problem. Sådan creme kan även skapa milier.
Satsa gärna pengar på en bra fin ekologisk ansiktscreme. De billiga på affärerna är av logiska skäl gjorda på ett billigt sätt och med billiga ingredienser. Ofta innehåller dessa billiga produkter mineraloljor.
Använd heller inga parfymerade produkter. Det ger hormonstörningar och kan även ge fläckar i ansiktet om du vistas i solen.
Gnugga inte in cremen utan svep den över ansiktet. Använd fingrarna, inte hela händerna.
Denna rengöring med tillhörande creme, görs på kvällen. Det är viktigt. Du har varit ute bland avgaser, (och som min dotter sa;
"tänk på hur snön ser ut. Den behåller inte sin vita färg länge utefter vägen").
Du har även kanske lagat mat. Det som hamnar i spisfläkten, hamnar även på din hud. Samt att mycket annat samlas på ditt ansikte som inte täckts av kläder. En ytterligare anledning till att göra detta på kvällen är att huden är i vila på natten, precis som du, och en lugn hud utan dagens stress kan lättare ta åt sig de fina vårdande cremerna du ger den.

På morgonen tar du bara en kleenex som du trycker mot huden i ansiktet om det känns mycket fett. Annars sprayar du bara på huden lite extra vårdande, fuktgivande ansiktsvatten. Använd gärna ett ansiktsvatten i sprayform. Kommer den inte i sprayform så fuktar du dina händer med ansiktsvattnet och klappar in det i huden. Inga bomullspads.
Det är så att det fett som huden producerat under natten är hudens egen fantastiska creme. Naturligare och mer ekologisk ansiktscreme kan du inte få. Så därför låter du bli att tvätta bort det. Även på grund av att ju mindre du grejar med huden, desto mindre fett producerar den.

Vad ska du använda för olja till rengöringen då? Ja en fin mandelolja är jättebra och tömmer heller inte din plånbok. En fantastisk, undebar, äkta sådan i glasflaska hittar du HÄR. Enbart några droppar behövs på fuktade händer. En annan fin olja som är bra vid fet hy, acnehy men även fungerar som anti-age är ekologisk druvkärneolja. Se till att den är ekologisk. Druvor är otroligt besprutade.
Ett ansiktsvatten som lugnar hyn och som även ger den fukt, hittar du HÄR. Lavendel har en balanserande effekt på huden


Har du tvättat håret stående under duschen, så är din hud naken igen. Jag kan nästan slå vad om att din hud stramar en stund efter dusch. Det är ytterligare ett bevis på att din hud är torr. (Kom ihåg, det är skillnad på fett och fukt). Vid dessa tillfällen behöver du tillföra både ansiktsvatten och fuktcreme. Gör du inte det, så återfettar huden sig.

Första tiden kommer det att kännas som om cremen förvärrar problemet. Att huden blir ännu fetare. Var lugn.... efter ett tag kommer den att inse att den kan lugna ner fettproduktionen. Tålamod, tålamod.
Det är olika hur lång tid detta tar för olika personer, så det kan jag inte säga på rak arm.

Trägen vinner.... :)
En sak till:
Jag vet hur frestande det kan vara att använda puder när man har fet hy, För då känns det som att den suger upp det mesta. Visst kan du göra det om det är ett puder som inte täpper till. Inga kakpuder. Det ska vara puder som används med borste. Se till att den är ekologisk och icke uttorkande. Detta puder kan du använda vid enstaka tillfällen när du vill känna dig säkrare. Alltid med en creme under.

Se även till att lufta ansiktet från lugg och övrigt hår så mycket du kan.
Undvik kraftig värme och allt för kryddstark mat. När det gäller värme så ta inte på dig dina cremer i varm miljö. Då kommer huden genast att vilja svettas ut cremen.

Peeling, gärna då en enzympeeling, kan du göra 1 gång i månaden. Likaså ansiktsmask. Välj då gärna en med alger.

Jag kan även råda dig till att äta B-vitaminer. Ät en sort som innehåller alla B-vitaminer eftersom dom verkar i symbios med varandra.
Försök även att äta så mycket bladgrönsaker du kan. Till varje mål mat, även frukost. Gör gärna smoothies på ekologiska bladgrönsaker och olika salladssorter för att ta upp den bästa näringen i dem.
Gör detox (inte om du är gravid eller ammar) där du kokar te på persilja. Låt koka i 5 minuter, inte mer. Låter det sedan stå att dra i vattnet ca 20 minuter innan du dricker det.

Hittar du en stund till meditation så är det bra, eftersom stress förvärrar problemen. 5-10 minuter kan faktiskt räcka om du inte har mer tid. Sitt då bara och blunda. Se till att inget kan störa dig under dessa minuter. Töm hjärnan på tankar. Försök tänka på ingenting. Om det kommer en tanke, så låt den bara flyga förbi, som ett moln på himlen. Det gör inget om det kommer upp tankar. Det är inget att få panik över. Bara låt dom vandra vidare när du kommer på dig själv med att tänka. Det är svårt från början. Hitta gärna på ett ord som inte betyder någonting för dig, som du upprepar högt eller inom dig för att driva bort andra tankar.
För att riktigt kunna slappna av så kan man sätta ett tidtagarur som meddelar att man suttit den tid man tänkt sig.

Din hy kommer att komma i balans. Den kommer säkerligen att någon gång ibland bli en aning oljig. Det är bara naturligt. Och vet du, det är bättre än en torr stram hy. Samt att du kommer inte att få torrhetsrynkor lika fort. Fiffigt va? :)

Lycka till!
Värme & Kärlek
Christina





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och