Fortsätt till huvudinnehåll

Vad är naturlig hälsosam kost del 2

Vad är hälsosam kost? Del 2
för din kropps hälsa och hud





För ett tag sedan skrev jag lite om vikten med ekologisk mat, fett och lightprodukter. Se här:
http://kvinnaicentrum.blogspot.se/2014/06/vad-ar-naturlig-halsosam-kost.html

Längre ner i det här nya inlägget (del 2) talar jag om något oerhört viktigt, så läs vidare..... :). Viktigt även för Dig med acne och rosacea.


Angående lightprodukter så är det lite förrädiskt. Oftast äter vi mer av dom för att bli nöjd, samt att dom oftast innehåller allt för mycket socker. Och att äta en massa socker hör inte till en hälsosam kost.

Lågkalorisylt 2 msk motsvarar 6 sockerbitar!!!
33 cl Cola motsvarar 11 sockerbitar
Apelsinjuice (ja det kan man tro att det är nyttigt, men icke).
Det är en så koncentrerad form av fruktos att 33 cl innehåller endast 1 sockerbit mindre än Cola, alltså 10 sockerbitar.

Om vi tar t.ex fruktyoghurt så innehåller 2 dl av den fullfeta yoghurten ca 6 sockerbitar.
Yoghurt light 2 dl innehåller "enbart" 3 sockerbitar och det är ändå alldeles för mycket. Det är inte bra för kroppen och allra helst ej nyttigt till barn.
Lightprodukterna sägs konstrueras om så att man äter mer...

Det går att lära smaklökarna att inte ha behov av sötma i större grad.
Vi kan välja att köpa vanlig yoghurt och blanda i exempelvis ekologiska färska hallon. Mums!

När kroppen ska bryta ner sockret så försvinner även vitaminer och mineraler ur kroppen. Insulinet i kroppen frigörs, vilket ökar upptaget av fett till fettcellerna.

Känner du ett starkt behov av socker? - Prova att ta tillskott av krom då du kan ha brist på det ämnet.
Ju mer kolhydrater i form av socker eller som konverteras till socker i kroppen som du lär dig vara utan, desto mindre sötsug får du faktiskt. Detta gäller i högsta grad spannmål som jag skriver om nedan. Jag är och har alltid varit sockerberoende, men har via kosten fått bort suget. Men jag vet att skulle jag "unna mig" allt för mycket sött så skulle mitt sötsug komma tillbaka som ett brev på posten. Men sallad och grönsaker ska du äta. Gärna i så många färger du kan vid varje måltid. Det har att göra med vitaminer och mineraler som finns i dom färgade grönsakerna.
Tillsätt även ekologisk kokosolja till din kost varje dag. ( Här är det viktigt att du inte väljer silverpaketet från mejerihyllan. Den är absolut inte nyttig eller bra för kroppen).

Äter Du kakor, smörgåsar och pasta?
Vi är de enda däggdjuren som frivilligt äter spannmål. Våra kroppar är inte gjorda för spannmål (inte heller våra husdjur som vi håller kära).
Gluten finns i råg, korn och vete. Gluten innehåller ett protein som heter gliadin. När vi äter detta protein så aktiverar vi ett ämne som finns i tarmen som heter Zonulin. Zonulinet i tarmen har funktionen att rena kroppen. Du vet, när du får diarré p.g.a att vi fått i oss bakterier. Det visar på att kroppen blir renad från dessa bakterier.
 Då vi inte är gjorda för att äta spannmål så reagerar Zonulinet på gliadinet som finns i gluten. Detta gör att innehållet i tarmen läcker ut i blodet och dessa gifter cirkulerar då fritt i blodbanan och vi kan bli ordentligt sjuka på olika sätt. Det är alltså Zonulinets rening som gör att vi får läckande tarmen. Läckande tarm drabbar i högre grad de med celiaki och påvisad glutenallergi. Läckande tarm får i stort sett ALLA som äter gluten så du behöver inte ha glutenallergi för att detta ska hända. Glutenintollerans visar sig inte heller alla gånger på sjukvårdens prover. Många är så känsliga att de till och med reagerar kraftigt på citronsyra som görs av endera vete eller majs .Det görs inte på citroner som man kan förväntas tro. Därtill tillsätter man svartmögel för att få till en jäsning. Trots slutlig rening av produkten så reagerar många människor med allergier av olika slag p.g.a detta ämne. Jag avråder därför att i största mån undvika citronsyra. Var observant även på de ekologiska produkterna som även de kan innehålla detta hemska ämne.  


Intar man mycket mjölmat så är det inte ovanligt att man producerar acne. Spannmål innehåller nämligen antinutrienter såsom fytinsyra och lektiner. Fytinsyra blockerar mineraler såsom järn, kalcium, magnesium och zink i kroppen. Lektiner har visat sig förändra bakteriefloran i tarmarna. Spannmål höjer även blodsockret då det innehåller mycket stärkelse som i kroppen omvandlas till socker. Socker är en källa till dålig hud. Du som har ex Rosacea ska undvika socker och spannmål. Ge det en månad och Du kommer att bli förundrad över det fina resultatet. Även du med akne kan oftast se en radikal förändring vid uteslutande av spannmål. När kroppen får en avsaknad av mineraler och vitaminer så blir huden lidande.  

I min blogg kommer Du därför att enbart hitta glutenfria och ekologiska/kravmärkta recept. Jag hoppas att jag med det kan bidra till en bättre hälsa och att Du kan finna recept som kan hjälpa Dig att välja ett bättre alternativ. 

Värme & Kärlek









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam