Fortsätt till huvudinnehåll

Nyttig supergod omelett

Hej på er!

Visst är det härligt med frukost, eller en härlig lunch?!
Själv tycker jag att frukosten är det godaste på hela dagen. Allra helst på helgen. Ofta planerar jag middagen och frukosten i förväg i huvudet. Är det så att jag vet med mig att jag inte kommer att äta någon fisk under dagen, så ser jag till att få i mig omega3 genom chiafrön.
Dessa små frön mortlar jag lite för att krossa dem, tuggar dem noga, eller lägger i kokosmjölk till en chiagröt/pudding så att de blir gelé-iga (tillsätter frusna bär). Något av dessa sätt att äta chiafrön är nödvändigt, för annars tar kroppen inte upp näringen, utan det blir mest bara en bra grej för att få igång magen. Chiafrön innehåller massvis med näring.

Oftast står jag mig ända fram till middagen, med bara något litet till lunch, såsom ex; benbuljong, grön smoothie, en frukt, chiapudding, eller något dyligt enkelt.

I morse gjorde jag som ganska ofta, en god nyttig omelett, med chiafrön:

1 port

½ pkt bacon (eko), kan uteslutas
2 ekologiska sprättägg
1 msk vatten
purjolök (eko), finstrimlad
orange paprika (eko), strimlad
cocktailtomater (eko), skurna i kvartar
persilja (eko), färsk hackad
2 msk mortlade/krossade chiafrön
1 nypa färskriven gurkmeja (Inflammationshämmande). Akta kläderna när du använder gurkmeja
örtsalt herbamare/trocomare, nymalen svartpeppar (eko)
babyspenat, eco
kokosolja eller ghee att steka i


  • Om du använder bacon (det är nämligen så gott tycker min särbo. Jag är mindre förtjust och utesluter det gärna) så stek den först knaprig. Ett trick är att lägga ner den kylskåpskall och även i kall panna så att baconet börjar koka. När vätskan kokat in så steker du baconet. Det blir då suuuuperknaprigt. 

Utesluter du bacon så slänger du bara i en smörklick och/eller ghee/kokosolja

  • Vispa upp äggen med vatten och kryddor
  • Häll ner smeten i pannan
  • Tillsätt hackad purjo, paprika och strö över chiafrön
  • Vicka pannan och lyft upp sidorna på omeletten så att smet kan rinna ner under omeletten

När omeletten stagnerat på ovansida så är den klar

  • Lägg på tomater, spenatblad och klipp över persilja
  • Låt omeletten glida ner på ett fat och servera


Utöka bara äggen om du vill ha till 2 port

Var noga med att det är äkta oprocessad kokosolja du använder. I butikerna finns den i glasburkar. Se även till att det är MED smak. Utan smak görs ofta av kopra. De ligger då även ute i det fria för att torka och djur kliver och gör sina behov på dem. Man renar och processar det sedan för att få bort smaken.
Det finns säkert bra kokosolja utan smak, men jag själv chansar inte. Man vänjer sig vid smaken och blandar man den med ghee eller smör i matlagningen så känns inte kokossmaken alls.
Kokosoljan i paket som ligger i kylhyllan ska du undvika som pesten. Även den är så hårt processad att den blivit som margarin. Inga nyttigheter finns kvar.



Här har vi en liknande men även med babyspenat och färsk basilika. Rivna morötter och makrill








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Syrade grönsaker/Surkål

Det här är fantastisk för din maghälsa. De goda tarmbakterierna kommer att sjunga Haaaallelujah! 𝅘𝅥𝅲🎝😀🙏👏
Sedan jag började äta syrade grönsaker och probiotika varje dag så är halsbrännan ett minne blott. Jag riktigt känner hur magen bockar och tackar mig.
Det här är ett superenkelt recept. Går supersnabbt att göra, men dessvärre är väntan tills man får äta grönsakerna desto längre.
Jag väljer att tillsätta saltvatten, precis som man gör med många andra syrade grönsaker istället för att använda enbart salt och som man då därefter måste pressa vitkålen tills vätska kommer ut. Det här är ett enklare och snabbare sätt, samt att krispet i vitkålen stannar kvar. Så gott!

Missa inte receptet på min superduper-goda kimchi som jag lagt upp tidigare. Du hittar den lite längre ner här i inläggen, eller under etiketten ”grönsaker”. Den blir klar på bara några dagar och är minst liks nyttig.





Var noga med att använda ekologiska grönsaker för att få bästa resultat.
Effekter av surkål: Stimul…

Portimão

Oj! Nu börjar veckan ta slut här nere i Portugal. Igår åkte vi till  Portimão för att bada.

Så väldigt likt Albufeira där jag var med min syster och pappa för sisådär 30 år sedan. Helt fantastiskt med dessa klippformationer i havet, som rauker. Ni får förlåta dålig kvalitet på bilderna. 
Dagen innan tog vi en sväng i Vilamoura och marinan. Gjorde misstaget att äta där. Såg fint ut, var dyrt men smakade NADA!!! (Ingenting).



Jag valde stekta räkor med koriander och ris. Min mat var ändå hyfsad mot de som beställde in kött.  Men trevligt och mysigt hade vi i alla fall. 
I kväll ska vi dock äta på en äkta portugisisk restaurang. Där ska det visst vara ofantligt god mat och man kan få en tre-rätters för runt 100kr..
Nu ska visst värmen återkomma till Sverige, så hoppas att även ni får njuta  
Värme & Kärlek  Christina 

Grillade inlagda/marinerade paprikor. Godaste tillbehöret ever!

Har du provat att grilla och lägga in dina paprikor?
Om inte, då har du missat något suveränt gott. Visst, det finns grillad paprika på burk att köpa, men jag har inte hittat någon gjord på  ekologisk paprika (rätta mig gärna om jag har fel)
Ljuvligt på en köttbit, till grillat eller i din sallad eller pizza - ja på och till allt nästan. 
Varför ekologiska paprikor. Jo, för de är bland de mest besprutade grönsakerna. Det vill vi ju inte ha...

Av någon konstig anledning så har gula paprikor lättare för att släppa skalet efter grillningen. Men det gör inget om det blir lite skal kvar, så få inte panik om det sitter fast.
Jag använder Monini ekologisk olivolja. Alltså, den är såååå god. Doften är ljuvlig och fantastisk även på huden utan att lukta illa som jag tycker andra olivoljor kan göra.



Förvara dina grillade tomater kallt och mörkt. Olivolja blir grumlig när den förvaras kallt. Vill du så kan du ställa den en stund i rumstemperatur innan servering så blir den fin igen, men för smakens…