Fortsätt till huvudinnehåll

Kroppen – Huden & Produkter



Hej på er!

I morse när jag tog min dusch och smorde in mig, så kom jag att tänka på att jag borde göra ett separat inlägg om hur viktigt det är att vi väljer med omsorg de produkter som smörjs på huden.

Om vi tar en funderare på hur fantastiskt väl kroppen tar upp de produkter vi (läs; många) tar på den, exempelvis: hormonplåster, progesteronkräm, nikotinplåster, magnesiumspray etc...
Allt äter huden upp för att föras vidare ut i blodomloppet. Och det fungerar ju, eller hur? Åh vilken hud vi har! Fantastiskt! Och så bra att inte behöva inta allt via piller, som kroppen kanske inte klarar av att ta upp lika bra.
 
Men nu gäller det att tänka till.... Alltså får vi även en cocktail i kroppen av hela produktinnehållet i duschcremer, kroppslotion, badvatten, nagellacker, make-up osv.

Så gör er kropp en riktig tjänst och välj ekologiskt som är certifierade via ecocert.
Ecocert betyder att innehållet ska bestå av minst 95% naturliga ingredienser och 10% ska komma från ekologiska odlingar. Det som är plantbaserat i produkten måste vara ekologiskt till 95%.

Det som du tar i ett fotbad tas upp av kroppen lika bra som om du skulle ta en kroppsbad. Så tänk även på de produkter du tar i både badet och fotbadet.

Själv brukar jag ta lite bikarbonat i ett fotbad. Förr tog jag bikarbonat via munnen, men det gör ju så att magsaften/magsyran blir sämre och maten bearbetas då inte lika bra.

Att basa kroppen via kroppen själv är ett mycket smartare sätt. Perfekt om du är försurad och/eller har värk i kroppen (som ofta kan bero på försurning) samt före träning för att minska mjölksyra.

Även äkta såpa är fantastiskt bra för huden och kroppen. Men inte den såpa som numera säljs i dagligvarubutikerna. Den innehåller tillsatser såsom ex parfym, färgämnen, tensider etc.
Hälsingesåpan även kallad Sannasåpan är ett jättebra val. Den har så många hälsofördelar och detoxar kroppen samt återfettar den. Ekologiska oljor är också skönt för kroppen och fötterna.

Ha nu en härligt mysig söndag och ta hand om dig själv, kanske med en liten ekologisk härlig egentid <3

Värme & Kärlek
Christina




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

LCHF Pinocchiotårta

Jamen då har man fyllt igen då...år alltså :) Du som har barn runt omkring dig kan nog hålla med om märkligheten med att barnen blir bara äldre och äldre. Men vi liksom stannar kvar i , runt 28 års åldern. Jag har inget emot att bli äldre. Det har sin skönhet och erfarenhetslåda. Det är liksom livet! Blev i alla fall hyllad rejält igår, trots att jag bara fyllde ojämna, få se nu....nu är jag så gammal att jag måste fundera hur många år jag ska räkna till...53. Japp, 53 härliga år har jag levt. Gjorde en LCHF-tårta. Tänkte först att den verkade bli så liten, men den var mäktig, men ändå lätt i konsistensen. Gott med den gräddiga jordgubbsfyllningen som jag tog riktigt rikligt med. Du kan göra botten dagen före om du vill och fixa fyllningen samma dag du ska bjuda på den.  LCHF Pinocchiotårta: Mandelbotten 1 dl sukrin melis 4 äggulor 150 g smält avsvalnat smör 2 tsk bakpulver  2½ dl mandelmjöl Vispa äggulor och sukrin melis poröst. Vispa ner d...

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums...

Knäckig rabarberpaj. Glutenfri och utan raffinerat socker

Inget går väl upp mot en riktigt god efterrättspaj? Jag får skämmas lite att jag inte har lagt upp den här tidigare. Gjorde den nu i sommar och provade att göra den utan vanligt socker. Hade aldrig trott att det kunde bli så bra. Förr gjorde jag min med socker och mjöl. Men den här glutenfria versionen med hälsosammare sötning kommer att bli min melodi framöver. Smöret som bryns ger pajen en underbar knäckig smak. Jag toppade den här godingen med kolasås som även den är utan vanligt socker och utan grädde. Riktigt god blev den. Snacka om njutning! Har du slut på rabarber i trädgården så kanske du har fryst ner lite. Om du använder fryst tinad rabarber så kan den bli lite vattnig. Blanda då runt den med lite potatismjöl innan du fördelar den i pajformen. Ekologiska produkter. ....................................................................... 300 g rabarber 2 dl björksocker 3 dl glutenfritt havregryn 1 dl riven kokos 125 g smör 1 krm salt kolasås   Sätt ...