Fortsätt till huvudinnehåll

Saftig örtmarinerad tjälknul

Ja, se det snöar, ja se det snöar... Ett sånt aprilväder!!! Jag är glad att det inte var det här vädret igår. Då hade vi nämligen fest för min fina svärmor. 80 år fyllde hon :) Barn med respektive, barnbarn och barnbarnsbarn kom. Jättemysigt!
Jag lagade mat i 2 dagar. Mest för att slippa stressa in i det sista. Men jag tycker det är så skoj! Gör det med glädje.
För enkelhetens skull så blev det tjälknul. En saftig och örtmarinerad sådan. Massor med tillbehör hade vi också naturligtvis. Bl.a två olika potatissallader som ni finner recept på HÄR och HÄR. En stor skål med blandsallad och ett bord med frukter. Samt lite annat smått och gott.
Även Tomater i ugn: som är gott till det mesta

Skär tjocka skivor av tomater. Ringla över lite olivolja och krydda med salt och peppar. Stek dom i ugn på 100° C i 1½ timme.

Potatis hör ju till det jag i stort sett aldrig annars äter. Finns ingen näring eller nytta med den. Jag brukar hålla mig till andra rotgrönsaker ibland, bara ibland. Men när det gäller potatis så har den, när den kallnat omvandlat stärkelsen tillbaka till resistent stärkelse (som rå potatis innehåller) och som faktiskt har en riktig nytta för vår tarmflora. I magen omvandlas RS till mat för våra tarmbakterier. Denna resistenta stärkelse hittar man i andra rotfrukter också. Om man nu inte vill äta rotfrukter varje dag för att få i sig viktig RS så kan man istället ta kallt potatismjöl för att få i sig den. Den får då inte värmas. Äter man potatismjöl så sänker man faktiskt blodsockret och vi kan då faktiskt klara av att äta rotfrukter utan att blodsockret skjuter i höjden.
Så som sagt; äter man inte rotgrönsaker så bör man tillsätta resistent stärkelse på annat sätt.

Jag har bestämt mig för att jag har ett val till allt som jag stoppar i mig. Inga regelrätta förbud utan jag gör idag medvetna val för att inte lura mig själv eller behöva känna mig lurad. Att ha en sund inställning till mat och inte hetsa åt något håll gör att jag idag mår väldigt bra. Jag vet vad som är hälsosam kost. Äter inte spannmål och raffinerat socker, undviker E-nr och citronsyra i största mån och letar efter ekologiskt krav så långt det bara går. Men hoppar jag över skaklarna någon gång så blir jag inte superstressad över det. Ibland om man bor borta eller blir bortbjuden och inte själv bestämmer över matens innehåll så kan det ju vara svårt. Då gäller det att välja det minst skadliga och äta mer av det som är nyttigt på bordet. Det är för mig en hållbar livsstil.

Idag åt jag några skivor av tjälknulen tillsammans med mixad grönsallad som även innehöll råa strimlade morötter och rödbetor.
Hade frukt kvar från gårdagen som jag åt till. MUMS!! En riktig Paleotallrik :)


Örtmarinerad Tjälknul:
Ca 1.5 kg fryst stek, innanlår eller rostbiff av älg

Sätt in steken fryst i 75° C ugnsvärme
Efter ca 2-3 timmar är den så pass tinad att du kan få in en stektermometer.
Sätt in termometern i den tjockaste delen tills den kommer så nära mitten av steken som möjligt.
Det här tar många timmar så gör det här riktigt tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Beräkna ca 6-10 timmar beroende på ugn, storlek på steken samt val av köttemperatur.
Vid 60° får du ett rött kött, vid 70° är den rosa och vid 75°-80 °genomstekt. (Jag gjorde en som var 70° och en som var 80° för att man skulle kunna välja. Båda smalt i munnen).
När steken är klar lägger du den varm i marinad som du kokat upp och låtit kallna.
Lägg steken i 2 påsar och häll marinaden över. Vänd påsen då och då. Marinera i ca 4-5 timmar. Inte längre.

Marinad:
5 dl vatten
1 msk rött vin
½ dl salt
2 tsk socker
4 krossade enbär
1 gul lök i skivor
2 hackade vitlöksklyftor
1 msk färsk timjan
1 msk torkad eller färsk rosmarin (jag hade torkad)
1 tsk krossade svartpepparkorn
1 lagerblad

När Tjälknulen är färdigmarinerad så torkar du av den och skär upp i tunna fina skivor.
Njut nu av denna möra och saftiga köttbit.

På väg till festen:







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och