Fortsätt till huvudinnehåll

Acne



Acne kan bero på många olika saker och är inte alltid så lätt att själv hitta orsaken till.
Oftast måste man titta på många olika faktorer såsom kost, hormoner, ansiktsvård, produkter, mage/tarm, mineraler och vitaminer och upptaget av dem, samt i det stora hela hur man lever för att hitta rätt. Man måste själv vara lite detektiv. Men jag kan här beskriva lite om orsaker och verkan. Förhoppningsvis kan du finna ett svar där du känner igen dig. Ibland spelar många, eller rent av alla dessa faktorer in som jag tar upp här nedan.  

OBS! Som lekman kan rosacea tyvärr väldigt lätt förväxlas med acne och ska behandlas väldigt varsamt. När det gäller rosacea så är sockret den största boven. Jag kommer att i ett annat inlägg skriva om just detta hudtillstånd. 

Oftast börja acnebesvären i tonåren och kan upplevas som fruktansvärt jobbigt. Det är ju då som hormoner börjar leva loppan vilket oftast bidrar till acnen. Det är även då som man oftast börja med att försöka torka ut acnen med jättestarka produkter. Tvättar, peelar och lägger lermasker. Står hemma vid badrumsspegeln och klämmer sig blå. Denna överarbetning och denna uttorkning får konsekvenser även längre fram för huden.
Dessutom äter många av oss otroliga mängder socker (läs godis, dricka, snabbmat etc). Acne äääälskar socker. Allt ifrån vanligt socker till fruktsocker. Samt att många dricker mängder av mjölk, ibland litervis. Samt andra hormonstinna mejeriprodukter. 


Den största boven till acne är som sagt hormonella obalanser. Det kan uppstå obalanser i tonåren, klimakteriet, menstruationperioden, gaviditeter etc. Acne är accosierat till androgener. Dessa triggar körtlarna genom överstimulering. Förutom våra egna hormoner så finns det även hormoner som vi får i oss via kosten och som kan ställa till det ofantligt. 

Vi har t.ex ett hormon som heter DHT (dihydrotestosteron) som är en starkare variant av testosteron. Detta hormon finns i mjölkprodukter från de hormonstinna kor som mjölkas. Anabola hormoner finns hos kon för att kalven ska kunna växa. Pastörisering tar inte bort dessa hormoner.

Mjölk höjer även ditt insulin. Detta kan öka talgproduktionen och även påverka produktionen av könshormoner vilket kan framkalla acne.

Mjölk innehåller även lektiner. Se lite mer ingående om detta längre ner.

Många vräker i sig mjölk, ost och övriga mejerier och får då mer av dessa hormoner i sig. Du gör dig själv en jättetjänst om du slutar med mjölkprodukter. Det spelar ingen roll om du väljer ett lättare fettsnålare alternativ. Det kan till och med vara värre.

Genom en balansering av hormonerna kan vi med framgång hantera acne.  

Har ni tänk på att vi är de enda däggdjur som dricker modersmjölk i vuxen ålder? Det fattas bara att vi tar spenen i munnen så ammas vi. 
 
Första steget är alltså att undvika mejerier. Det kan tyckas svårt, men jag kan tipsa om att kolla på Paleokost som inte använder sig av mejerier. Där kan man finna jättefina goda recept. Birgitta Höglunds paleo kan jag varmt rekommendera. Jag har även lagt in några Paleorecept i min blogg och fler kommer det att bli då jag själv, trots att jag inte har några problem, har börjat att undvika mejerier allt mer. I Paleo undviker man även allt spannmål. Alla mina recept är både spannmålsfria och fria från raffinerat socker.

Apropå spannmål... Här har vi ännu en liten trigger för acne. Spannmål innehåller både lektiner och fytinsyra. Dessa båda är antinutrienter. Fytinsyra hämmar upptaget av mineraler och lektiner är ett protein som kroppen har svårt att bryta ner och blir då en nackdel vid matsmältningen. 

Hormonet testosteron behöver mineraler. Finns det inte tillräckligt med mineraler i kroppen så "äter" testosteronet mineralerna från huden.

Gluten är ett protein som finns i råg, korn, spelt, dinkel och vete. Gluten innehåller ett protein som heter gliadin. När vi äter detta protein så aktiverar vi ett ämne som finns i våra tarmar som heter Zonulin. Zonulinet i tarmen har funktionen att rena kroppen. Du vet, när du får diarré p.g.a att vi fått i oss bakterier?... Det visar på att kroppen blir renad från dessa bakterier.

Läckande tarm får i stort sett ALLA som äter gluten så du behöver inte ha glutenallergi för att detta ska hända. Då vi inte är gjorda för att äta spannmål så reagerar Zonulinet på gliadinet som finns i gluten. Detta gör att innehållet i tarmen läcker ut i blodet och dessa gifter cirkulerar då fritt i blodbanan och vi kan bli ordentligt sjuka på olika sätt. Läckande tarm drabbar dock i högre grad de med celiaki och glutenallergi. Ett symtom förutom många andra kan vara hormonerna kommer i obalans.

Sojaprodukter som inte är fermenterade är även de hormonstörande. De innehåller fytoöstrogener som har östrogenliknande effekter på kroppen.


Ät mycket grönt. 
Undvik socker och fruktos (finns i frukt). Acne älskar som sagt socker. De som äter mycket socker har ofta problem med acne.  Äter du tillräckligt med olika grönsaker och bär så får du i dig alla vitaminer som frukt innehåller. Variera mellan att tillaga och att äta råa grönsaker. Ät riktig hemlagad mat utan en massa E-ämnen och citronsyra. Citronsyra görs på svartmögel. Undvik färdigmat.
Ljus choklad innehåller både mjölk och socker. Välj hellre mörk choklad. En enstaka frukt någon gång ibland skadar inte. Använd dem mest som smaksättare. 
Så det är alltså 3 olika saker du behöver ta bort i kosten:
Mejerier
Socker
Spannmål


Egentligen så är det ganska klokt av kroppen och huden att visa oss att något är galet. Då kan vi ju faktiskt göra något åt det. Eller hur? 
Detta var nu det du kan göra inifrån. Jag kommer lite längre ner att ge lite tips på tillskott som du kan ta. 

Stress är även det en faktor att ta hänsyn till. Inte minst för ungdomar. Skolan och jakten på jobb kan vara riktigt krävande. Stress gör att kortisolet höjs. För höga nivåer av kortisol leder till utmattning, depression, acne m.m. Försök att ta dig en stund till medveten andning och meditation. Se gärna mitt avsnitt om fet hy, där jag tar upp lite om meditation och hur du kan göra. 

Utifrån då?
Ja här kan det nästan vara lite knivigare. Det jag kan rekommendera är att du absolut inte använder starka produkter som torkar ut huden. Apoteket i all ära, men NEJ! Akta dig för ex stioxyl.
Jag har under mina dagar som terapeut sett så många uttorkade hudtillstånd där huden även blivit tunt som pergamentpapper av alla vidriga rengöringar och cremer, vilket har förvärrat problemet. Men jag förstår förtvivlan och att man litar på det som sägs och säljs. Men gå inte på all reklam. De som gör reklamen är ju samma företag som vill sälja sin produkt till varje pris och den som framför reklamen blir rekorderligt avlönad för att tala positivt för produkten.

Jag har i ett tidigare inlägg talat om att det är skillnad på fett och fukt. 
En acnehud är oftast i grunden torr. Om och när du då försöker torka ut huden ännu mer reagerar huden med att producera ännu mera talg (huden kan inte producera fukt, så den producerar talg istället) och talgen tar sig då inte igenom det torra lagret på huden. Det blir stopp!
Något annat du bör tänka på är att inte överarbeta ansiktet. Ju mer du grejar med masker, peelingar och tvättar, desto mer retar du huden till att producera mer talg. 

Tvätta huden med en mild rengöring på kvällen. Gärna ekologisk. Se till att du får bort all rengöring. Är det svårt att få bort med enbart vatten så ta återfuktande och lugnande ansiktsvatten på en bomullsrondell som du sveper över ansiktet. Annars räcker det att du sprayar huden med ansiktsvatten, alt ta några droppar i händerna och fördela i ansiktet. Ta sedan på dig en ekologisk creme eller med fördel jojobaolja. 

På morgonen behöver du inte göra så mycket mer. Har du tvättat håret på morgonen, stående i duschen så är din hud i ansiktet naket igen, så måste du naturligtvis återfukta huden med creme/olja. Gör du inte det, så återfettar huden sig med mer talg i porerna.
Klämmer du acne hemma så är det även lätt att du klämmer sönder det inflammerade och du får fula ärrbildningar.

Har du pormaskar? Massera dom med en olja, ex jojobaolja. Den löser upp pormasken så att den mjukas upp och försvinner. Jojobaolja gör dig inte fet i ansiktet utan ger fukt och näring. Den är även balanserande och antibakteriell. Använd den gärna att smörja in hela ansiktet med. 


När det gäller cremer så välj inte något billigt från dagligvarubutiken. Dessa är billiga av en anledning.  Billiga ingredienser och billig produktion. Ofta innehåller dom mineraloljor (kan även stå i innehållsförteckningen som paraffin, mineral oil, mineralolja, petroleum, paraffinum, E 905, petrolatum, paraffinum liquidum, vaselin). Mineralolja lägger sig utanpå som en film på ansiktet. Fukten går inte ner på djupet och jobbar. Man kan tillfälligt känna sig återfuktad, men efter ett tag så blir man beroende av produkten och smörjer mer och mer för att man blir torrare och torrare. Tänk typ "lypsylberoende". 

Babyolja är ett exempel på mineralolja. Tyvärr så kan även dyrare produkter innehålla mineraloljor, så läs innehållsförteckningen. Se även upp för artificiellt parfymerade produkter. De är hormonstörande. Välj ekologiska naturliga produkter i den mån du kan.    

Smink/makeup är ju något som nästan alla använder och då ofta i mängder. (Jag säger inte att alla gör det, men många..) Allt för att dölja det som finns under. Låt din hud få andas så mycket som möjligt. Passa på när du är ledig och hemma. Använd inte billiga foundations/underlagscremer utan satsa på en som inte täpper till och gärna är ekologisk. Kemikalier i produkter kan ställa till det än värre.
Använd inte stift i form av cleracil. Du sprider bara bakterier vidare i ansiktet. Clerasil i tvätt är även det alldeles för starkt och förvärrar bara problemen i längden.


Lite andra råd: 
Sitt inte med hakan i händerna. Dina händer är fulla av bakterier samt att du täpper till porerna. Pilla inte i ansiktet med fingrar och naglar. (Tvätta dina händer ofta, för jag vet av erfarenhet att du förmodligen inte kan ge sjutton i att omedvetet röra ansiktet hahahaaa). 

Försök få bort luggen från ansiktet. Är håret fett så tvätta det, annars smittar fettet av sig på huden. 

Byt örngott i sängen minst en gång i veckan. 

Håll handen för ansiktet om du sprayar hårspray. Kläm inte acnen utan använd oljan jag rekommenderade. 

Vill du göra en djuprengöring så gå till en hudterapeut. 

Peela absolut inte huden med vanliga peelingar. Det ökar inflammationen om huden blir retad. Din hud är för känslig för det och gör en mask en gång i månaden. Väljer du en lermask så se till att den inte torkar på huden. Spraya på med vatten för att hålla den fuktig. Torkar den så slutar den verka samt att det inte är skönt att känna sig som ett russin i ansiktet när den torkat in. Den blir då även mycket svår att få bort. 

Om du är kille: Använd inte vanlig tvål vid rakning. Här kan du med fördel använda en riktig olivtvål med hög procenthalt av oliv. Gärna 90 % eller mer. Leta dig en fuktcreme som är ekologiskt framställd. Smörj dig med den efteråt eller använd jojobaolja. Huden ser inte fet ut av den. Nätet har många sidor där man kan köpa från, om man inte hittar dessa där man bor. 

Jag är fullt och fast övertygad att om du följer dessa råd samt lägger till de tillskott jag nedan rekommenderar dig så kommer du att få superfina resultat eller åtminstone blivit bra mycket bättre. 

Jag förstår om allt det här känns och blir överväldigande. Men ta allt i din egen takt samtidigt som du försöker i lugn och ro, allt eftersom, att införliva dessa råd. Allt tar sin tid och man måste hitta alternativ gällande den kost som man ska ta bort för att det ska fungera. Osötad mandelmjölk, kokosmjölk, havremjölk, OBS! Inte sojamjölk! Soja från sojabönor ger hormonstörningar.

Stek i kokosolja (äkta i burk, inte silverpaketet från mejerihyllan och ghee (jag har recept på det här). Baka på mandel/kokosmjöl. Oftast tål de som är nötallergiker kokos, paranötter, valnötter då dessa egentligen i botanisk mening inte är nötter. Det finns jättemycket alternativ och funderar du och vill ha vidare hjälp så tveka inte att höra av dig. Men ett råd är som sagt att kika på Paleokost.  

Tillskott:
B-vitaminer. Se till att du tar ett B-vitaminkomplex som innehåller alla B-vitaminer då dom verkar i symbios med varandra. (Se till att komplexet även innehåller B5). Dessa är jätteviktiga vitaminer för huden.
är ett fint tillskott för dig med acne. Det är solens vitamin. Reglerar hormonsystemet
Omega 3. Fettsyran reglerar hormonsystemet och verkar antiinflammatoriskt.
Probiotika med goda bakterier för magen. Har man dåligt med dessa eller andra problem med magen så kan det orsaka acne. Antibiotika sätter tarmfloran ur funktion. Så använd inte sådant mt din acne. L-glutamin som är en aminosyra som kan läka tarmen.
Jättenattljusolja. Superbra mot både acne och eksem. Se till att du tillsätter omega 3 om du äter jättenattljusolja. Mycket effektivt.
Även zink kan man prova, men börja med ovanstående först. 

Är du kvinna så se över om du äter hormonpreparat eller har hormonspiral? I så fall kanske det är dags att sluta användningen alternativt byta sort, om känner att du absolut behöver ett sådant skydd.

Jag måste även tillägga att det här inte är en quickfix. Du måste åtminstone ge det 3 månader innan du börjar se resultat. Sedan blir det bara bättre och bättre..... 

Lycka till! :) <3

Värme & Kärlek
Christina

    



  










Kommentarer

  1. Bra skrivet. tack för tips! Har själv fått mycket bättre hud efter jag gått över till LCHF, dvs skippat socker och spannmål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jätteroligt att höra Charlotta! Hoppas det fortsätter bli bättre :) Kramkram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam