Fortsätt till huvudinnehåll

Köttfärsröra med Ajvaromelett


Hej på Er!
Det här var TOKGOTT!!
Min särbo blev bjuden på köttfärsröran  igår, men då med enbart lite sallad till. Gott men lite för torftigt och inte så spännande kanske.... Idag var jag till affären och handlade upp mitt tomma kylskåp och gjorde denna rätt av en del av röran som var kvar. Det blev en saftig smakrik underbar wrap. Den kommer jag definitivt att göra någon gång då jag har tjejträff. Omeletterna kan man ju göra lite i förväg och hålla lite ljummen/varma och köttfärsröran går ju att göra dagen innan och bara värma upp. Idealiskt!

Jag väljer oftast ekologiska Herbamare eller Trocomare i min matlagning, eftersom de inte innehåller raffinerade salter samt har ekologiska örter. Man har även tillsatt kelp som naturligt jod. Vanliga raffinerade salter är inte av någon nytta utan kan tvärtom vara till ondo. Oraffinerade salter kan t.o.m sänka vårt blodtryck om det är för högt. Samt att det är mer basiskt än raffinerade processade salter. Det  finaste saltet ska annars vara Celtic salt. Men det är dyrt och jag har inget bevis för att dessa örtsalter inte skulle vara lika bra. Dom gör heller inte ett stort hål i plånboken och går lätt att få tag på i alla matvarubutiker.

Välj så mycket ekologisk och tillsatsfritt du kan i ingrediensväg.
När det gäller Ajvar relish (det är en paprika och auberginemix i glasburk) så har bl.a Willys märket  "Podravka" som är tillsatsfri. Även ekologiska kan tyvärr annars innehålla citronsyra, vilket denna inte gör och då väljer jag hellre en oekologisk som är utan citronsyra. Man kan även göra egen, vilket det kommer ett recept på lite senare.



Förbered allt som ska hackas och strimlas i denna rätt, så går det supersnabbt att göra maten.

ca 4-6 pers

Köttfärsröra:
500 älgfärs eller annat gräsbeteskött (de innehåller naturligt med omega 3)
150 g vitkål, hackad/strimlad
2 st morötter, grovrivna
70 g purjolök i strimlor. Använd även det gröna, det innehar mest näring
1 msk kokosolja
1 msk ghee
1 dl kokosmjölk, gärna Garants (Willys)
2 tsk herbamare örtsalt
3 krm sambal oelek
1 tsk röd curry paste
1 tsk ingefära, finriven
1 vitlöksklyfta (5g), hackad
Nymalen svartpeppar
2 msk hackad färsk basilika


Bryn köttfärsen i kokosolja och ghee
Krydda med örtsalt och svartpeppar
Tillsätt vitkålen och purjolöken
Sänk värmen på spisen så att kryddorna inte bränns. Rör hela tiden
Blanda i sambal oelek, ingefära, vitlök och curry paste
Stek tills vitkålen börjat bli blank
Häll i kokosmjölken och stäng av värmen
Låt köttfärspannan få steka på eftervärme
Strö över basilika och rör om. Smaka av

Ajvaromelett 1 pers
2 normalstora ägg, eller 3 små. Välj sprättägg eller eko/krav
1 msk ajvar relish, mild. Jag valde Podravkas. (Den är inte ekologisk men den innehåller inte citronsyra eller andra E-ämnen. Även ekologisk kan innehålla citronsyra av de jag har hittat).
1 msk finriven parmesanost. Kan uteslutas, men innehåller ingen laktos
1/4 tsk herbamare örtsalt
Nymalen svartpeppar
1 msk Ghee


Romansallad. Gärna svensk
Paprika
Tomatskivor


Stek omeletten i ghee på medelvärme. Lyft omeletten på kanterna då och då och vicka samtidigt pannan så att äggsmet kan rinna in under omeletten under tiden den steks.
Strö på riven parmesan så den smälter ner
Omeletten ska ha en gyllene färg på stekytan och vara krämig, utan att vara rinnig, ovanpå.
Låt omeletten glida ner på en tallrik
Lägg blad av romansallad på omeletten
Lägg på en sträng köttfärsröra i mitten av omeletten samt skivad tomat och paprika. Toppa gärna med lite extra hackad basilika
Vik in en sida av omeletten och sedan viker du in de två andra sidorna så att omeletten blir som ett kuvert.


Värme & Kärlek
Christina









Kommentarer

  1. Fast oekologiska paprikor är ju bland det värsta man kan äta, det och vindruvor är ju späckade med gifter. Är verkligen en gnutta citronsyra värre än hundra gånger mer giftbemängd paprika?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är som jag skrev, en avvägningsfråga. Många får allergier av citronsyra och är den gjord på vete så reagerar de med celiaki väldigt kraftigt. Det är tillsatt svartmögel. Men här gör man ju som man själv känner är bäst. Kommer att lägga in ett recept på egengjord ekologisk ajvar så småningom här. Brukar vara lite svår att få tag på ekologisk aubergine. Men skam den som ger sig! Välj hellre ekologisk om du hellre vill det :) Ha en fin helg!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och