Fortsätt till huvudinnehåll

Snabb nyttig färdig mat vid ont om tid

Ja hej och hå!
Snart bär det iväg till Stockholm för en månad. Nytt jobb väntar och mycket ska planeras innan jag åker.
Kände idag när jag mellan inköp, tvätt, packning, rensning av förråd då jag ska ta med mig prylar till min dotter och smygstartjobb att jag inte riktigt hann med att laga mat. Jag blev saligt lycklig när jag kom på att jag i förra veckan inhandlade färdiga köttfärsbiffar. Men nu har det brunnit för tanten tror ni nu.... Jag köper ju aldrig färdig mat. Men joooohooodå. Jag fick ju tag i något som är precis lika fint och naturligt tillagat som om det vore gjort i det egna köket.
I samma veva som jag köpte den fina buljongen som jag skrev om för några dagar sedan, inhandlade jag även kycklingbiffar från samma företag. Helt utan tillsatser, ekologiskt och utan raffinerade salter (jag har skrivit och frågat).
Hur goda som helst. Värmde på dom i lite ghee och stekte delad pak choi i samma veva som jag kryddade med örtsalt och chiliflingor. Ringlade lite sötsur sås på. Serverade på en bädd av ekologisk babyspenat och -voilà, så hade jag min middag. Snabbt och nyttigt.
Jag kan verkligen varmt rekommendera dessa kycklingpannbiffar. Supergoda! Det finns köttbullar också. YES!!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att