Fortsätt till huvudinnehåll

Peeling

Att peela huden hemma



Huvudsaken är ju att man gör en peeling en gång i veckan så sköter man om sin hud på bästa sätt.... eller???

När det gäller peeling så ska man inte alltid gå på vad som står på förpackningen. Inte alla ska peela sin hud 1 gång i veckan och viss hud ska man inte peela alls. 

Det finns även olika sorters peelingar varav enzympeeling oftast är den mildaste, eftersom man inte masserar huden med den, utan den verkar ändå enbart via kontakt med huden (enkelt förklarat). Läs på förpackningen hur du ska göra.
Det finns också olika aha-peelingar som även de inte masseras, samt vanliga peelingar som har olika strukturer gällande grovlek på peelingkornen.

Aha-peelingar ska göras under uppsikt på salong av utbildad hudterapeut. Tänk på att huden blir solkänslig under behandlingen. Använd då solskydd och ligg inte och pressa i solen. Men normala aktiviteter ute är inga problem. 

Använder du en peeling med små fina korn, så får du vara lite försiktig, för det är lätt att överarbeta då kornen inte känns så mycket. Du kan då skada huden så att den blir röd och blossande. Även de med större korn kan ge skador på huden om du peelar för hårt. 

Peeling används för att milt ta bort de yttersta döda hudcellerna och inte för att gnugga på den friska fräscha huden.

En känslig hud som lätt blir röd ska undvika att peela huden. Likaså om din hud har inflammerad acne, rosacea eller perioral dermatit etc.  Dessa hudtyper är mycket känsliga och ska behandlas mycket varsamt. I dessa fall är det bättre att använda sig av enbart milda masker och mjuka handdukar och ev en enzympeeling högst 1 gång/mån

Fet hy kan retas till att producera mer fett om man använder peeling för ofta eller för intensivt (det gäller all behandling av fet hud – överarbeta inte). 1 gång i månaden räcker och använd med fördel en enzympeeling.

Torr hud kan med fördel använda peeling, eftersom det torra ibland handlar om just döda hudceller, eller att man behöver få bort döda hudceller för att oljor/krämer ska kunna penetrera ner i huden lättare. MEN... inte oftare än 1-2 gång i månaden och med milda mjuka rörelser.

Peeling görs efter rengöring och på en lätt fuktad hud


  • Börja peela huden från pannan och utåt i cirklande rörelse med lätt hand
  • Fortsätt ner över kinderna (undvik runt ögonen)
  • Sedan är det näsans tur. Glöm inte näsvingarna
  • Ovanför överläppen och fortsätt runt munnen och gärna även över läpparna
  • Hakan masseras och fortsätt utmed hakbenet ut mor örsnibbarna
  • Cirkla sedan även försiktigt över halsen inifrån och ut. Har du möjlighet så tar du även över dekolletaget.
  • Avluta med att glida med lätta fingrar, från tinningarna hela vägen ned mot nyckelbenet. Passa på att massera in händerna med peelingen när du ändå är i farten :)
  • Skölj huden med ljummet vatten tills att alla peelingkorn är borta
  • Avsluta med svalare vatten
Ta nu eventuellt på en härlig fuktmask, som du låter sitta de minuter som anges på förpackningen. Skölja av
Fukta ansiktet med ett ansiktsvatten (hjälper till att återställa pH-värdet och ge fukt)
Smörj sedan in huden medan huden är en aning fuktig av ansiktsvattnet.
Ta gärna på en ögoncreme.

Gör gärna denna ritual på kvällen (1 -2 ggr månaden). Låt nu huden få vila i detta härliga rena tillstånd medan du får din "skönhetssömn".

Suss gott!! :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och