Fortsätt till huvudinnehåll

Nyttig frukost på sex minuter

Hejsan!
Jag tänkte fortsätta ge er lite nyttiga tips på hälsosam frukost/lunch
Det är ju inte helt fel om det går supersnabbt att tillaga också, eller hur? :)

Idag blev det ekologiska ägg, älgkorv, ekologisk paprika och pak soi (många namn på den älsklingen: bok choy, kinakål, sellerikål, bok soi, pak soy....osv.
Den lilla krispigt goda rackaren använder jag ofta då den innehåller så många vitaminer. En liten bomb av vitaminer och mineraler faktiskt. Bl. a C-vitamin.
Då ägget innehåller alla vitaminer och mineraler förutom just C-vitamin så blir tallriken fulländad med just denna grönsak, samt paprika som även den innehåller C-vitamin. Mer om kål och dess hälsofördelar kan du hitta här



Jag gjorde en röra av äggen som jag stekte i en blandning av ghee och virgin kokosolja. Blandade ner älgkorven i bitar, kålen i lite större bitar samt strimlad paprika.
Kryddade med herbamare örtsalt och nymalen svartpeppar. Till det åt jag lite extra ekologisk kryddsmör. Det kan man utesluta om man vill, men jag som håller inne på ohälsosamma kolhydrater behöver lite extra fett. Det hjälper till i förbränningen.

6 minuter tog det att tillaga detta, från att jag tog fram stekpannan och skar upp det jag skulle ha, till att jag lade upp det på tallrik.

Herbamare och Trocomare kan jag, förutom Celtic salt och Himalaya salt rekommendera starkt. Alla dessa är fulla av mineraler och är inte raffinerade. De är tvärt om, mot vanliga raffinerade salter, nyttiga för din metabolism. Såg att Himalyasalt börjar säljas i de vanliga affärerna nu. Vilket framsteg!
Trocomare och Herbamare innehåller förutom det nyttiga saltet även ekologiska örter.
Deras hemsida där dom beskriver sin tillverkning av dessa hittar du här 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Airfryer – Bra eller Dåligt

Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu. 
Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.  

Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gått många processer för att bli doftlös.

För att återgå till Airfryern så var jag naturligtvis tvungen att kolla vad den var gjord av. Jag menar, är man l…

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife



Hejhej!

Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉

Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du HÄR och HÄR

Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort....

Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och ICA:s. Jag vänt…

Milier

Uppdaterad med en lite enklare version.

Idag tänkte jag skriva lite om milier. Det är något som är mycket vanligt och de flesta får dem någon eller några gånger. Oftast något som dyker upp på torr hy eller genom tilltäppande, uttorkande och felaktiga produkter

Milier brukar synas som synliga små vita knutor/kulor under huden och mestadels sitta runt ögonen eller kinderna. Det är små keratincystor som bildas i epidermis, det översta hudlagret. Det vita består av celler från det döda hudlagret (hornlagret) som är det yttersta skiktet i översta hudlagret, samt talg som blir inkapslade. Dessa sitter som små knutor/kulor under huden. Tittar man på dem i mikroskop så ser man att varje milie har tre "huvuden".

Många förväxlar dessa med acne (finnar) men dessa små hårda milier har ingen utförsgång (por) såsom acne eller pormaskar har. Milier är ingenting farligt men kan kännas lite missprydande. Ofta sitter även flera stycken samlade på ett område.


Förebyggande

När Du på kvällen reng…