Fortsätt till huvudinnehåll

Saftig smakrik älgstek med smörkokta morötter, kålrabbi-strips, lökstekta champinjoner och en gräddig sås

Hallojsan!

Ja igår lovade jag att komma in med mitt middagsrecept. Jag hade turen att ha älgstek i frysen. Det går naturligtvis lika bra med selleri.....eller nja nästan, men en nötstek i alla fall. Gärna svenskt grönbeteskött (krav). Köp svenskt, för även utländskt importerat kravkött har en risk i sig att djuret slaktas utan bedövning. Köp därför ALLTID svenskt kravkött. Då är du oftast säker på god djurhållning. Undvik även svenskt EU-eko där äldre djur i värsta fall kan stå uppbundna.
Djuren ska må bra, gå ute och beta så mycket som möjligt, få bedövning innan slakt och vi kan ha gott samvete. Se gärna köttguiden här
Älgkött är ju naturligt både ekologiskt och krav.

Den här middagen bestod av den saftiga smakrika steken, smörkokta morötter med persilja, pommes av kålrabbi, lökfrästa champinjoner och en god gräddig sås.


Om ditt kött är fryst så se till att ta fram den senast dagen innan, för att sakta tinas upp i kylskåpet.
När den är tinad och klar tas den fram en timme innan tillagning så att den får rumstemperatur. Det är viktigt. Är den för kall när den ska brynas så börjar den lätt att koka istället för att stekas. Det gäller allt kött som ska tillagas.

Steken
Stek valfri storlek (jag hade en stor på 2 kg)
3 dl vatten
½ kycklingbuljong
½ oxbuljong
10 enbär
1 ekologisk morot (behöver inte skalas om du inte vill)

Krydda steken rikligt med havssalt och nymalen svartpeppar och klappa in kryddorna. Var inte rädd för kryddningen. Det är gott om ytan får en riktig smak.
Smält en ordentlig klick smör i en gryta med lock. Gärna gjutjärn. Lägg ner steken och låt den brynas och få fin färg runt om.
Stick in en stektermometer i den tjockaste delen på steken.

Häll i 3 dl vatten. Lägg i enbär, buljongtärningar fördelad runt om steken, samt morötter i bitar. Sänk värmen till det lägsta och sätt på locket. Steken ska bara koka/sjuda mycket sakta. Kokar den för hårt blir den torr.
Den är klar när termometern uppvisar ca 65 grader.
Låt steken vila tills serveringsdags innan du skär upp den i tunna fina skivor. Spara skyn till såsen.

Smörkokta morötter:


2 morötter
50 g smör
Persilja
Flingsalt

Skala morötterna och slanta dem i 1 cm tjocka sneda skivor
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull
Lägg i morotsslantarna och strö över persilja
Koka på svag värme under lock. Rör då och då. Koka dem mjuka, men ändå har kvar lite tuggmotstånd. Det tar ca 15 min. Strö över en knivsudd flingsalt. Värm upp strax innan servering.

Kålrabbi-strips
Sätt ugnen på 175°



2 kålrabbin
Smör
Havssalt

Skala kålrabbin om den inte är ekologisk
Skär den i längder.
Smält en rejäl klick smör i en ugnstålig panna/form i ugnen. Lägg i kålrabbin. Blanda runt i smöret och strö på salt.
Tillaga i ca 20-25 min i 175°, eller tills den är färdig. Känn efter med en provsticka.

Gräddig sås
3 dl grädde
2 dl sky från steken
Persilja
Soya (glutenfri), gärna tamari
Havssalt, peppar

Sila av 2 dl av skyn. Koka den häftigt tills den reducerats till ca hälften.
Häll i 3 dl grädde
Strö i lite hackad persilja
Smaka av med soya samt havssalt och peppar.
När du värmt på morötterna så tillsätter du morötternas smör i denna sås
Red eventuellt av med lite arrowrot utblandat i lite vatten eller grädde.


Lökstekta champinjoner:



4 stora färska champinjoner
2 ekologiska schalottenlökar
5 cm ekologisk purjolök
Vitlökspulver
Lökpulver (välj gärna ekologiska kryddor om du kan)
Herbamare örtsalt
Smör

Skiva champinjonerna, schalottenlöken och purjolöken.
Smält smör i en stekpanna. Lägg i svampen och löken. Krydda och bryn under omrörning tills det fått fin färg. Tillsätt mer smör om det behövs. Det får inte brännas, men champinjonerna ska få en fin gyllenstekt yta.

Ät gott och njut av hälsosam kost

Värme & Kärlek
Christina


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att