Fortsätt till huvudinnehåll

Tips för vacker hud! Hälsa - Hudvård inifrån & ut, Utifrån & in


Idag tänkte jag tala lite om bl.a ansiktscremens betydelse för huden.
För att få eller få behålla en fantastisk hy, så rynkfri som möjligt och med fantastisk lyster så har din hudvård med rätt ansiktscreme (ansiktskräm) en stor betydelse.
Även kosten är naturligtvis otroligt värdefull. Här gäller det exempelvis ett undvikande av spannmål som bokstavligen äter upp dina vitaminer/mineraler, samt gluten som ger dig läckande tarm (Japp, ALLA får läckande tarm av gluten), samt överdrivet sockerätande som kan ge dig candida. Ja, även spannmål kan ge dig detta, då det omvandlas till socker i din kropp. Undvik spannmål så har du en fantastisk början. Det finns så många alternativ till mjöler och socker idag. Titta på recept från LCHF, Low Carb samt Paleo. Hos mig i denna blogg hittar du inget recept med spannmål eller raffinerat socker.
Har man problem med huden så är det för att huden visar att något är fel. Oftast är det då kosten man måste se över, samtidigt som man lär sig hur man ska behandla huden utifrån. Tips på vitaminer och mineraler hittar du HÄR 
Tips på hälsobringande örter och kryddor hittar du HÄR
Undvik en massa E-nummer och citronsyra. Ät mat lagad från grunden och hoppa färdigmat.

-Jamen, ska jag inte äta frukt då, undrar du?
Javisst, någon enstaka gång, är inte något som gör något, såvida du inte redan har candida eller är väldigt sockerkänslig/sockerberoende. (Inom LCHF hör det inte till de tillåtna livsmedlen. Honung kan gå an vid speciella tillfällen, då det är ett bättre alternativ än socker samt är nyttigt).
Fruktos som finns i frukt är rent socker som höjer blodsockret. Men det är ändå nyttigare än raffinerat vitt socker som inte har något alls att tillföra i nyttighet.
Vill du söta något så använd dig av lite frukt eller ekologisk/krav-honung.
Sukrin/sukrin melis fungerar superbra om du inte vill höja ditt blodsocker och rekommenderas ofta vid LCHF som sötning. Tyvärr kan vissa reagera även på naturliga sockerersättningar. Bäst är om du kan utesluta allt sött. Men som sagt, för dig som ibland vill baka eller göra efterrätter....

Grönsaker och ägg ger dig alla vitaminer och mineraler du behöver, så ur vitamin och mineralsynpunkt ger frukt dig inget extra.
Blåbär och hallon kan du äta om du inte överdriver. (Hallonketoner är även bra för vikten). Även körsbär är riktigt bra.
Ge heller inte kroppen gifter, utan välj ekologiskt. Detta gäller såväl inifrån som utifrån.


Men nu till ansiktscremen:
Se till att du har en creme som är anpassat till ditt ansikte. Kroppen ska ha en annan som är anpassad för just den.
Välj en som ger dig fukt
Hittar du ekologiska/naturliga hudprodukter så hurra!!!! Huden äter ju det du smörjer in den med.
Undvik parfymerade. Parfym kan du använda på andra ställen
Nvey eco som du ser på bilden ovan har helt underbara ansiktscremer. Säljs av Turkos AB.

På kvällen


  •  Kvällsrengöringen. Jätteviktig! Du har lagat mat, där fett från matlagningen fastnat på din hud (likväl som det fastnar på fläkten), avgaser och föroreningar. Här räcker det alltså inte med enbart vatten. Använd en rengöringscreme, fin mandelolja eller ekologisk druvkärnolja (om du har fet hy). (Använder du olja så får du bort den med våta bomullsrondeller) . Skölj av. Vanlig tvål torkar ut huden. Låt dig inte luras av namnen på tvålen - t.ex Barnängens....Lux....Namnen är enbart smart uträknade. Avsluta rengöringen med svalt vatten som drar ihop porerna. Se till att du fått bort all rengöringscreme/olja. (Har du svårigheter att få bort den så ta ansiktsvatten på bomull och svep över ansiktet för att få bort det sista av rengöringen). 
  • Ta därefter på ansiktsvatten. Har du en bra rengöring och inte vill använda bomullsrondeller så sprayar du huden direkt med ansiktsvattnet eller kupar handen, tar lite och klappar in i ansiktet, halsen och dekolletaget.

Varför ansiktsvatten? Jo, den återställer hudens pH-balans samt ger den massor av fukt. Själv använder jag aldrig bomullsrondeller till ansiktsvatten. Jag tycker min hud behöver den bättre än vad bomullen behöver den. Varför slänga pengar i sjön? Du spar även pengar på att använda ansiktsvatten då du inte behöver lika mycket creme för att huden ska bli återfuktad och nöjd.

Sedan kommer det viktiga.....

  • Medan huden fortfarande är fuktig (inte blöt), så tar du på dig din ansiktsolja och/eller creme.

Använd fingrarna för att smörja in. Dina handflator behöver inte den dyra värdefulla cremen. Där kan du ha en fin handcreme istället. Gnugga inte ansiktet. Då skapar du rynkor. Inget slita och dra. Lämna en fuktig yta. Glöm inte halsen och dekolletaget.


På morgonen  


  • Tvätta inte huden igen. Den blir inte smutsig under natten. Den fina naturliga återfettningen som din hud vaknat med är din egen producerade hudcreme och det kan inte bli finare än så.

Känner du dig flottig, så ta ett papper för att suga upp överskottsfettet. Ju mer du tvättar, desto fetare och blankare hud får du, då den vill kompensera det fett du tvättar bort och som du desperat försöker torka ut. När den ser att den får vara ifred, så kommer den att automatiskt producera mindre fett.
 (Här gäller det också att välja creme, foundation och eventuellt välja ett ej täckande puder med omsorg).
Även den feta huden behöver fukt. Fett och fukt är två olika saker. Huden har svårt att återfukta sig, så då återfettar den sig i stället. Så hjälp den på traven.
Ge detta 3 månader så kommer du att se skillnad.
Själv använder jag aldrig puder då det verkar uttorkande på huden och får små linjer att framträda.

Du kan tvätta ur ögonen lite om du känner att du vill vakna. Men annars brukar den svala cremen som du nu återigen ska ta på dig, göra ögonen pigga. Känner du att du blir svälld under ögonen så använd en ögoncreme. En del cremer blir för kraftiga att använda runt ögonen som har en så tunn, tunn hud. Men ögonsvullnad kan även bero på annat än cremen.
 Ja, som sagt.

  • På med en olja och/eller creme igen på morgonen. Och nu en ytterligare viktig sak....

Du ska använda creme tills huden känns riktigt återfuktad. Känns huden fortfarande torr, så ta på mer creme. Vill du även på morgonen klappa in huden med ansiktsvatten före cremen, så gör det. Det är bara bra. Jobba inte in cremen för mycket. Risken är då att du jobbar in den lika mycket i händerna som i ansiktet. Låt den sugas upp av huden.

Använder du sedan en foundation så se till att huden inte är helt torr, utan har kvar lite av cremens fuktighet när du tar på dig foundation.
Fukt, fukt och åter fukt. Det är hemligheten med en fantastisk hy, behandlad utifrån.

Något att tänka på:
Vintertid, när det är riktigt kallt ute, så grunda med en olja i ansiktet, före cremen (ex en fin mandelolja). Även den läggs på fuktad hud. Olja innehåller inget vatten som kan frysa på hudytan. Detta skyddar dina fina kapillärer. Var inte rädd för att använda dig av olja även om du har fet hy.

Kerstin Florian har den fina "Capillar essence" med E-vitamin för känslig hud, " Lavender oil" för fet hy som verkar balanserande samt "Anti-stress" för åldrad hud men OBS! även heeeelt fantastisk för en acnehud. Den har hjälpt många kan jag tala om.

Ska du gå ut i kylan så smörj dig minst en timme innan, så att all fukt hunnit absorberas av huden.
Nej, jag får ingen kompensation för att jag skriver om deras produkter. Vet bara av egen erfarenhet att dom är bra :)


Jag blir själv 54 i år. Jag har tack och lov ännu inte någon rynka att tala om. (Avsikten med att jag talar om det är inte skryt, utan bara som information om hur jag behandlar min hy på bästa sätt,  med bäst resultat) Ändå har jag en torr hudtyp. Torra hudtyper brukar ofta få torrhetsrynkor.

Åldersrynkor, för att inte tala om skrattrynkor, kan däremot vara vackra och tala om att man levt länge och haft glädje i sitt liv. 

De cremer och ansiktsvatten jag hitintills använt mig av har enbart varit fuktgivande. Jag har aldrig varit överdrivet förtjust i peeling. Det gör jag kanske på sin höjd 1 gång varannan månad.

Ett knep jag dock gör, är att jag varje kväll försiktigt och mjukt cirkulerar i ansiktet med en mjuk frottéhanduk. Inget slita och dra. Billigare peeling får du leta efter ;)

En fuktmask däremot lägger jag en gång i veckan.

Känner du att du börjar få rynkor så finns det vissa saker att tänka på. Inifrån: 
Kosten (se ovan), rökning och överdrivet alkoholintag.

När det kommer till det utvändiga:
Fortsätt ge den fukt. Men nu kanske du även behöver tillsätta något som motar bort och förhindrar rynkor i förtid.
Jag skulle i detta fall vilja råda dig att använda en anti-agecreme (mot åldrande hud) på kvällen och en riktigt fuktgivande creme på dagen. Fortsätt med ansikstvatten som ger fukt. Varför inte enbart anti-age? Jo, därför att vissa märken som jobbar mot rynkor inte ger tillräckligt med fukt. Därför är det bra att blanda och variera.

Se även över så du inte har för torr inomhusluft. Ställ i så fall krukor/glas med vatten i fönstren.
Sola inte för mycket. Det torkar ut huden och du får hy som ser ut och känns som ett rynkig, torrt, brunt omslagspapper. Inte alls attraktivt!

För alla


De här tipsen jag gett är för alla hudtyper, även för dig med acne. Druvkärnolja läker ärr, läker acne och är bra mot förstorade porer. Mycket bra om du har fet hy. Har du däremot en torr hy så är det bättre med en mandelolja. Använder du druvkärneolja, så se till att den är ekologisk, då druvor är en av de mest besprutade livsmedlen.  Även om det enbart är kärnorna som pressas, så går besprutningen igenom till kärnorna. Dock tycker jag inte att du ska äta den, då den innehåller alldeles för mycket omega 6.

Har du en mycket känslig hud (kan ofta även gälla acnehud) som lätt blir röd så undvik tricket med frottéhandduken. Det blir för intensivt för ditt ansikte. Undvik då också peeling i alla dess former.

Har du acne kommer mina kostråd att göra sitt till. Drick gärna te på ekologisk persilja och persiljerot. Verkar detoxande på kropp och hud. (Låt inte teet koka mer än 5 min, för då utvinns en syra som är mindre bra). Koka upp och låt dra i 20 min Detoxa dock aldrig när du är gravid eller ammar. Se även över din mage samt att hormonerna är i balans.

Lycka till!

Värme & kärlek
Christina

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och